بولتون: سلاح‌های هسته‌ای آمریکا برای مهار تهدید‌های کره شمالی در کره جنوبی مستقر شود

 کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی؛
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی؛ Copyright  در حال نظارت بر آزمایش موشکی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده سال ۱۹۵۸ تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در کره جنوبی مستقر و در سال ۱۹۹۱ آنها را از این کشور خارج کرد.

آگهی

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه خواستار آن شد که کشورش برای مهار تهدید‌های کره شمالی، سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در کره جنوبی مستقر کند.

آقای بولتون معتقد است که این اقدام پیامی روشن برای کره شمالی خواهد بود و به علاوه درخواست‌های فزاینده سئول برای توسعه تسلیحات هسته‌ای در جنوب شبه جزیره کره را پاسخ خواهد داد.

این اظهارات در حالی از سوی جان بولتون مطرح شده که یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی هم‌اکنون برای دیدار با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش در واشنگتن به سر می‌برد.

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود که رهبران کره جنوبی و آمریکا در جریان این ملاقات بویژه در خصوص راه‌های بهبود اعتماد به بازدارندگی گسترده آمریکا که به عنوان چتر هسته‌ای آمریکا برای حفاظت از متحدانش نیز از آن یاد می‌شود، گفتگو کنند.

کره شمالی با توجه به آزمایش‌های موشکی اخیر در تلاش است تا قابلیت‌های فنی خود را برای حمله به ایالات متحده با موشک حامل کلاهک هسته‌ای تکمیل و تقویت کند؛ این موضوع یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی را با سؤال‌ها و ابهام‌هاتی در خصوص وابستگی امنیتی کشورش به ایالات متحده روبرو کرده است.

این در حالیست که شماری از اعضای ارشد حزب حاکم در کره جنوبی به رهبری آقای یون در همین راستا خواستار از سرگیری و توسعه برنامه‌های هسته‌ای کشورشان شده‌اند.

جان بولتون معتقد است که استقرار مجدد تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی ایالات متحده در کره جنوبی، ضمن هشدارآمیز بودن برای پیونگ‌یانگ، اعتماد و اطمینان بیشتری را از حیث تامین امنیت برای سئول فراهم می‌کند.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که در حاشیه همایش «موسسه مطالعات سیاسی آسان Asan» در سئول سخن می‌گفت، در مصاحبه با رویترز تصریح کرد: «بازگرداندن سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی به شبه جزیره، گواه روشنی بر عزم و اراده ما برای بازدارندگی در مقابل کره شمالی خواهد بود.»

وی افزود: «استقرار مجدد این تسلیحات مانع از دستیابی کره جنوبی به توانمندی‌های خود نمی شود، اما ممکن است به ما فرصت بیشتری دهد تا بیاندیشیم که آیا واقعاً می خواهیم این کار را انجام دهیم یا خیر؟»

ایالات متحده سال ۱۹۵۸ تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در کره جنوبی مستقر و در سال ۱۹۹۱ آنها را از این کشور خارج کرد.

آمریکا از آن زمان متعهد شده است که از همه ظرفیت‌های موجود در ایالات متحده برای دفاع از متحد اصلی خود در آسیا استفاده کند.

یون در طول مبارزات انتخاباتی گفته بود که از ایالات متحده می‌خواهد در صورت لزوم تسلیحات هسته‌ای را به کره جنوبی بازگرداند، اما پس از روی کار آمدن در ماه مه از این خواست خود عقب نشینی کرد.

لی جونگ سیوپ، وزیر دفاع کره جنوبی نیز در ماه نوامبر گذشته گفته بود که سئول چنین درخواستی را مد نظر ندارد.

یون هفته گذشته در مصاحبه با رویترز تولید تسلیحات هسته‌ای را ناقض معاهده جهانی منع گسترش تسلیحات هسته‌ای دانسته و در عین حال اعلام کرده بود که برای تقویت جایگاه سئول در چتر بازدارندگی گسترده ایالات متحده تلاش می کند.

جان بولتون در این خصوص تاکید دارد که تردیدهای کره جنوبی در مورد بازدارندگی گسترده ایالات متحده «کاملاً مشروع» است، اما اگر سئول تصمیم بگیرد سلاح‌های خود را بسازد، رژیم جهانی منع اشاعه را تضعیف خواهد کرد و به رقابت هسته‌ای در منطقه دامن خواهد زد.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا همچنین معتقد است که سئول، واشنگتن و توکیو در عوض می توانند یک مکانیسم مشورتی هسته‌ایِ سه جانبه مشابه گروه برنامه ریزی هسته ای ناتو را مد نظر قرار دهند و یا گروه بزرگ تری با ماهیت «دفاع جمعی» که به طور بالقوه تایوان را نیز شامل می‌شود، تشکیل دهند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارشناسان تلویزیون دولتی روسیه نتایج احتمالی پیروزی در جنگ هسته‌ای با غرب را بررسی کردند

رئیس‌جمهوری کره جنوبی خواستار تشدید تلاش‌ها برای اتحاد دو کره شد

نمایش تازه قدرت علیه کره شمالی؛ آمریکا بمب‌افکن‌های بی-۵۲ را به پرواز در آورد