بمب‌افکن‌های بی ۵۲ آمریکا در رزمایش مشترک با کره جنوبی به پرواز درآمدند

بمب‌افکن‌های بی ۵۲ آمریکا
بمب‌افکن‌های بی ۵۲ آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا بار دیگر بمب‌افکن‌های بی ۵۲ خود را که قابلیت حمل سلاح اتمی دارند، بر فراز شبه جزیره کره به پرواز درآورد.

آگهی

در بحبوحه نگرانی‌ها در خصوص انجام آزمایش هسته‌ای توسط کره شمالی، آمریکا بار دیگر بمب‌افکن‌های بی ۵۲ خود را که قابلیت حمل سلاح اتمی دارند، بر فراز شبه جزیره کره به پرواز در آورد. 

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که این بمب‌افکن‌های دوربرد در مانورهای هوایی مشترک با جنگنده‌های آمریکا و کره جنوبی شرکت کرده‌اند. این نخستین استقرار بمب‌افکن‌های بی ۵۲ آمریکا در شبه‌جزیره کره در طول یک ماه اخیر است. 

ژنرال پارک ها سیک، فرمانده عملیات نیروی هوایی کره جنوبی در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «این رزمایش نشان‌دهنده عزم قوی کره جنوبی و آمریکا برای پاسخ‌دهی به هرگونه تحریک کره شمالی با سرعت و قاطعیت است.» 

در سالهای اخیر همواره کره جنوبی و آمریکا تمرینات نظامی مشترکی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. ایالات متحده همچنین هفته گذشته ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز با موتور هسته‌ای را برای رزمایش دریایی مشترک با کره جنوبی و مانورهای ضد زیردریایی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن به منطقه ارسال کرد. 

کره شمالی چنین رزمایش‌هایی را تحریک آمیز می‌داند که نشان‌دهنده قصد رقبای این کشور برای حمله به پیونگ یانگ است. یک روز پس از آخرین پرواز یک بمب افکن بی ۵۲ که روز ۶ مارس انجام شده بود،  کیم یو جونگ، خواهر قدرتمند کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، هشدار داد که کشورش آماده است تا «اقدامی سریع و قاطع» علیه ایالات متحده و کره جنوبی انجام دهد. 

کره شمالی از آن زمان تاکنون مجموعه‌ای از سلاح‌های هسته‌ای را آزمایش کرده که برای حمله به کره جنوبی و ایالات متحده طراحی شده‌اند. آنها شامل دوربردترین موشک بالستیک قاره پیمای هواسونگ ۱۷ کره شمالی، یک پهپاد زیردریایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و موشک‌های کروز شلیک شده از یک زیردریایی بودند.

اینکه آیا کره شمالی موشک‌های مجهز به سلاح هسته‌ای کارآمد دارد یا نه موضوع بحث است. برخی کارشناسان می‌گویند هدف انفجار هسته‌ای پیونگ یانگ، آزمایش یک کلاهک کوچک برای موشک‌های کوتاه برد است، زیرا آزمایش‌های تسلیحاتی اخیر این کشور بیشتر بر روی سلاح‌هایی متمرکز شده که تاسیسات نظامی کلیدی در کره جنوبی را مورد هدف قرار می‌دهد.

کیم جونگ اون گفته است که کره شمالی به مذاکرات خلع سلاح هسته ای با ایالات متحده باز نمی‌گردد مگر اینکه واشنگتن سیاست‌های خصمانه خود را در قبال کره شمالی کنار بگذارد برخی ناظران می‌گویند کیم می‌خواهد از زرادخانه تسلیحاتی در حال رشد خود برای تحت فشار گذاشتن واشنگتن برای پذیرش این کشور به عنوان یک قدرت هسته‌ای و لغو تحریم‌ها استفاده کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته وزارت امور خارجه کره جنوبی، نمایندگان ارشد هسته‌ای این کشور، ایالات متحده و ژاپن قرار است روز جمعه در سئول دیدار کنند تا درباره چگونگی واکنش به تنش‌های ناشی از آزمایش‌های تسلیحاتی اخیر کره شمالی گفتگو کنند.

یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی روز چهارشنبه در یک نشست گفت که همکاری امنیتی میان سئول، واشنگتن و توکیو برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای کره شمالی و سایر چالش‌ها ضروری است. وی گفت کره جنوبی باید ضمن تقویت توان بازدارندگی خود، قابلیت‌های حمله پیشگیرانه، دفاع موشکی و حمله تلافی جویانه را تقویت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اشتراک برنامه‌ هسته‌ای واشنگتن و سئول با هدف پیشگیری از تهدیدات کره شمالی

خواهر رهبر کره شمالی، کی‌یف را به جاه‌طلبی‌ هسته‌ای متهم کرد

آغاز رزمایش ترکیبی کره جنوبی و آمریکا؛ پیونگ یانگ ‌۲ موشک کروز شلیک کرد