انتشار تصاویر یک کاوشگر؛ کارشناسان از احتمال بروز فاجعه هسته‌ای دیگر در فوکوشیما نگرانند

سخنگوی شرکت برق توکیو در یک کنفرانس خبری در حال نشان دادن عکس‌هایی است که توسط ربات کاوشگر در داخل راکتور نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به ثبت رسیده است. سه‌شنبه، ۳ آوریل ۲۰۲۳.
سخنگوی شرکت برق توکیو در یک کنفرانس خبری در حال نشان دادن عکس‌هایی است که توسط ربات کاوشگر در داخل راکتور نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به ثبت رسیده است. سه‌شنبه، ۳ آوریل ۲۰۲۳. Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تصاویری که توسط یک ربات کاوشگر در داخل یکی از سه راکتور نیروگاه هسته‌ای ویران شده فوکوشیما ژاپن گرفته شده است، نشان می‌دهد که میله‌های فولادی نگهدارنده در سازه اصلی و بخش‌هایی از دیوار بتنی ضخیم آن از بین رفته است. این تصاویر نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی راکتور ایجاد کرده است.

آگهی

تصاویری که توسط یک ربات کاوشگر در داخل یکی از سه رآکتور نیروگاه هسته‌ای ویران شده فوکوشیما ژاپن گرفته شده است، نشان می‌دهد که میله‌های فولادی نگهدارنده در سازه اصلی و بخش‌هایی از دیوار بتنی ضخیم آن از بین رفته است. این تصاویر نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی رآکتور در صورت وقوع یک زلزله بزرگ و ایجاد یک فاجعه دیگر ایجاد کرده است.

اپراتور نیروگاه، توکیو الکتریک، از سال گذشته کاوشگرهای رباتیک را به داخل محفظه مهار اولیه واحد ۱ ارسال کرده است. یافته‌های جدیدی که روز سه‌شنبه منتشر شد، از آخرین تحقیقاتی بود که در پایان ماه مارس انجام شد.

این ربات‌ به نام ROV-A2 که با کنترل از راه دور هدایت می‌شود برای اولین بار تصاویری از داخل پایه واحد ۱ را که یک ساختار پشتیبانی زیر هسته است، به ثبت رسانده‌ است.

بخشی از تصاویر ۳۹ ساعته گرفته شده توسط ربات نشان می‌دهد که قسمت بیرونی بتنی ۱۲۰ سانتی متری (۳.۹ فوت) پایه به طور قابل توجهی در قسمت پایین آن آسیب دیده است.

کیسوکه ماتسو، سخنگوی تپکو (شرکت تولید نیروی برق توکیو)، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که تقویت‌کننده فولادی تا حد زیادی دست نخورده است، اما این شرکت قصد دارد در چند ماه آینده داده‌ها و تصاویر را بیشتر تجزیه و تحلیل کند تا دریابد چگونه می‌‌تواند مقاومت رآکتور را در برابر زلزله تقویت کند.

حدود ۸۸۰ تن سوخت هسته‌ای ذوب شده با رادیواکتیو همچنان در داخل سه راکتور وجود دارد. هرچند رباتیک‌های کاوشگر توانسته‌اند تا حدودی اطلاعاتی درباره وضعیت رآکتورها به دست بیاورند اما وضعیت ذوب شدن سوخت هسته‌ای در رآکتور هنوز به صورت ناشناخته باقی مانده است.

ماسائو اوچیبوری، فرماندار فوکوشیما از تپکو خواست تا «به سرعت سطوح مقاومت در برابر زلزله را ارزیابی کنند و اطلاعاتی را به گونه‌ای ارائه دهد که برای ساکنان استان قابل درک باشد و نگرانی ساکنان و مردم سراسر کشور را از این بابت برطرف کنند.»

ویدیوی گرفته شده توسط این ربات همچنین انواع دیگر زباله‌ها که احتمالاً سوخت هسته‌ای هستند که از هسته سقوط کرده، سخت شده و تا ارتفاع ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متری از پایین انباشته شده‌اند را نیز نشان می‌دهد.

به گفته آقای ماتسو این توده‌ها کوچک‌تر از تپه‌هایی است که در تصاویر گرفته شده در کاوشگرهای داخلی قبلی در دو رآکتور دیگر دیده می‌شود، که نشان می‌دهد ممکن است ذوب‌ها در هر رآکتور به طور متفاوتی پیشرفت کرده باشند.

آقای ماتسو همچنین گفت که داده‌های جمع‌آوری‌شده از آخرین کاوشگر به متخصصان کمک می‌کند تا روش‌هایی برای حذف زباله‌ها و تجزیه و تحلیل آن بیابند.

شرکت تپکو قصد دارد از داده‌ها برای ایجاد یک نقشه سه بعدی از جزئیات سوخت ذوب شده و زباله استفاده کند که حدود یک سال طول می‌کشد.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاوشگرها و شبیه‌سازی‌های قبلی، کارشناسان گفته‌اند که بیشتر سوخت ذوب شده داخل واحد ۱ به پایین محفظه نگهداری اولیه سقوط کرده است، اما برخی از آن‌ها ممکن است حتی به داخل پایه‌های بتنی سقوط کرده باشند که نشان می‌دهد وضعیت نگران کننده است.

انتظار می‌رود حذف آزمایشی زباله‌های باقی مانده از ذوب شدن سوخت هسته‌ای پس از تقریباً دو سال تاخیر در اواخر امسال در واحد ۲ آغاز شود. حذف سوخت مصرف‌شده از استخر خنک‌کننده رآکتور واحد ۱ در سال ۲۰۲۷ آغاز می‌شود. هنگامی که تمام سوخت مصرف شده از استخرها حذف شد قرار است در سال ۲۰۳۱ زباله‌های ذوب شده از رآکتورها را خارج کنند.

۱۱ مارس سال ۲۰۱۱، زلزله‌ای به بزرگی ۹ باعث پدید آمدن سونامی عظیمی شد که سواحل شمال شرقی ژاپن را در هم کوبید و به سه رآکتور فعال از شش رآکتور نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما آسیب زد.

در این حادثه از کار افتادن سیستم خنک‌کننده رآکتورها باعث ذوب هسته آنها و نشت مواد رادیواکتیو به دریا و منطقه اطراف نیروگاه شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن سومین فاجعه هسته‌ای بزرگ در جهان پس از فاجعه اتمی تری مایل آیلند آمریکا در سال ۱۹۷۹ و فاجعه نیروگاه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایمنی رآکتورهای هسته‌ای اوکراین در بحبوحۀ تهاجم روسیه؛ آیا فاجعه در راه است؟

بلژیک تمام رآکتورهای اتمی را تعطیل می‌کند اما انرژی هسته‌ای را کنار نمی‌گذارد

محمد بن سلمان پروژه اولین رآکتور هسته‌ای عربستان را کلید زد