ژاپن آب های آلوده نیروگاه فوکوشیما را به دریا می ریزد

تصویری از داخل نیروگاه هسته ای فوکوشیما
تصویری از داخل نیروگاه هسته ای فوکوشیما Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه های ژاپن می گویند دولت این کشور تصمیم گرفته آب های مربوط به خنک سازی ٰراکتورهای هسته ای نیروگاه فوکوشیما را نهایتا پس از فیلتر شدن در دریا رها کند.

آگهی

رسانه های ژاپن جمعه نوشتند که با وجود مخالفت شدید شهرداریها و فعالان محلی، دولت ژاپن پس از بررسی نهایی گزینه های روی میز در نهایت تصمیم گرفته است که آب آلوده نیروگاه هسته ای فوکوشیما را در دریا رها کند.

خبرگزاری ان اچ کی می گوید دولت یوشیهیده سوگا تصمیم نهایی را گرفته و تا اوایل هفته آینده آنرا اعلام خواهد کرد.

نیروگاه هسته ای فوکوشیما در جریان سونامی ۱۱ مارس سال ۲۰۱۱ نیمه ویران شد و از کار افتاد. آب آلوده نیروگاه هسته ای فوکوشیما برای خنک کردن ٰرآکتور این نیروگاه که پس از سونامی دچار اختلال شده بود استفاده شده است و در ده سال اخیر بحث اصلی بر سر رهاکردن این آب های آلوده به مواد رادیواکتیو در ژاپن مطرح بوده است.

مقامات دولتی ژاپن می گویند آب آلوده در طول این سالها چندین بار فیلتر شده است تا از بسیاری از مواد رادیواکتیو، خصوصا از رادیونئوکلئیدها، پاکسازی شود. با این حال منتقدان می گویند این آب ها همچنان آلوده به تریتیوم هستند که امکان فیلتر کردن آن با توجه به فناوریهای کنونی وجود ندارد. به گفته متخصصان، تریتیوم فقط در دوزهای بسیار بالا برای سلامتی انسان خطرناک است.

دولت ژاپن به رسانه های این کشور اطمینان داده است که آب هایی که قرار است رها شوند مطابق به استانداردهای بین المللی فیلتر و رقیق خواهند شد. نخست وزیر ژاپن در گفتگو با رئیس فدراسیون های تعاونی های شیلات به ماهیگیران اطمینان داده که رها شدن این آب ها در دریا  خطرناک نیست.

نزدیک به ۱.۲۵ میلیون تن آب آلوده در بیش از هزار مخزن در نزدیکی نیروگاه هسته ای فوکوشیما در ده سال اخیر ذخیره شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسئولان نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن: چاره‌ای جز رهاسازی آبهای آلوده به دریا نداریم

یک جفت طالبی در ژاپن به قیمت ۲۴ هزار و ۸۰۰ دلار فروخته شد

دفاع مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی از انرژی هسته‌ای ۱۰ سال پس از فاجعه فوکوشیما