پیشرفت قابل‌توجه عملیات پاکسازی نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما

پیشرفت قابل‌توجه عملیات پاکسازی نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما
Copyright euronews
نگارش از Laurence Alexandrowiczیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«آژانس انرژی اتمی، پیش از آغاز عملیات تخلیهٔ آب، گزارش جامعی از تمامی بررسی‌های انجام شده و نتایج آنها ارائه خواهد داد. شاخص‌های سنجش ایمنی در بررسی ما سطح بسیار بالایی دارد.»

آگهی

یازده سال پس از فاجعهٔ هسته‌ای در فوکوشیما، ژاپن با چالش تازه‌ای روبه‌روست، یعنی تخلیه آب پاکسازی‌شدهٔ این نیروگاه در دریا. ژاپن از مارس ۲۰۱۱ مشغول آلودگی‌زدایی و پاکسازی این نیروگاه بوده است، کاری که ۳ تا ۴ دهه ادامه خواهد داشت.

اما اولویت برنامهٔ این نیروگاه تخلیه این آب‌هاست. آبی که به گفتهٔ کیموتو تاهونو،‌ عضو شرکت تپکو برای خنک‌کردن سوخت نیروگاه به کار می‌رفته، به همراه آب چشمه‌های زیرزمینی و آب باران اینجا ذخیره می‌شود.

آب آلوده وارد واحدی به نام ای.ال.پی.اس می‌شود، و در آنجا تمامی مواد رادیواکتیوش جدا می‌شوند. اما این مخازن ذخیرهٔ آب پر شده‌اند و باید محتوایشان تخلیه شود. هرچند مقدار کمی از یک مادهٔ رادیواکتیو یعنی تریتیوم که از آب جدا نمی‌شود در آن باقی است. آب پاکسازی شده از طریق تونلی یک کیلومتری که در عمق ۱۶ متری زمین حفر شده راهی دریا می‌شود، و این تونل بهار امسال آماده بهره‌برداری خواهد بود.

در این آب‌ها ماهی پرورش می‌دهند تا تأثیر رادیواکتیو را بر حیات آبزیان بررسی کنند. برخی می‌گویند تریتیوم حاصل از حادثهٔ هسته‌ای خطرناک‌تر از تریتیوم معمولی است.

اما ژان کریستوف گاریه، معاون مؤسسهٔ ایمنی هسته‌ای پاریس می‌گوید: «تریتیوم یک عنصر رادیواکتیو کم‌خطر است و تریتیومی که با آب نیروگاه فوکوشیما تخلیه خواهد شد از نظر خواص رادیواکتیویته شبیه تریتیومی است که از دیگر نیروگاه‌های هسته‌ای تخلیه می‌شود.»

ماهیگیران فوکوشیما بیش از هر چیز نگران اعتبار محصولات دریایی منطقه خودشان هستند. رئیس اتحادیهٔ شیلات استان فوکوشیما می‌گوید: «ما بیش از هر چیزی نگران بی‌اعتبارشدن محصولات‌مان هستیم. توضیحاتی که دولت در ده سال گذشته به ما داده نادرست نبوده است و ما از این بابت از آنها سپاسگزاریم.»

وزارت صنایع و تجارت و اقتصاد ژاپن، با خرسندی اعلام کرده است که لغو محدودیت واردات محصولات فوکوشیما از سوی بریتانیا نشانهٔ بازگشت اعتماد متقابل است.

تانابه یوکی، مدیر امور بین‌الملل در دفتر پاسخگویی به سوانح هسته‌ای این وزارتخانه می‌گوید: «ما تا کنون حدود ۷۰۰ جلسه با گروه‌های مختلف از جمله ماهیگیران داشته‌ایم و نظرات‌شان را شنیده‌ایم، ‌و برای مقابله با لطمه‌دیدن اعتبار محصولات منطقه طرح‌های مشخصی داریم.»

رافائل گروسی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه مه از فوکوشیما بازدید کرد و پیشرفت عملیات پاکسازی این نیروگاه را نسبت به دو سال پیش فوق‌العاده برشمرد.

در ماه نوامبر نیز گوستاوو کاروسو، مسئول هماهنگی حفاظت و ایمنی این آژانس، در رأس یک هیئت بازررسی ویژه راهی بازدید از فوکوشیما شد. وی اعلام کرد: «آژانس ما، پیش از آغاز عملیات تخلیهٔ آب، گزارش جامعی از تمامی بررسی‌های انجام شده و نتایج آنها ارائه خواهد داد. شاخص‌های سنجش ایمنی در بررسی ما سطح بسیار بالایی دارد.»

تخلیهٔ این آب‌ها که بهار امسال آغاز می‌شود گام تازه‌ای است در راستای احیای زندگی در فوکوشیما، منطقه‌ای که مردمش به آینده امیدوارند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

فوکوشیما، ده سال پس از فاجعه؛ پاکسازی نیروگاه هسته‌ای آسیب‌دیده چه مراحلی دارد؟