آخرین تحولات جنگ اوکراین؛ از ادامه نبرد‌های سنگین در باهموت تا گلوله‌باران خرسون

دود ناشی از حمله روسیه به بخش‌هایی از شهر باهموت
دود ناشی از حمله روسیه به بخش‌هایی از شهر باهموت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوکراین می گوید هرگز با واگذاری زمین موافقت نمی‌کند؛ ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی شامگاه سه‌شنبه خود تاکید کرد که در جریان نشست فرماندهان نظامی «گام‌هایی که باید در آینده نزدیک برداشته ‌شود» تعیین شده است

آگهی

رویارویی نظامی ارتش روسیه و نیروهای اوکراینی در حالی در جبهه‌های شرق و جنوب ادامه دارد که آخرین خبرها از تشدید نبردها در اطراف باهموت و گلوله‌باران خرسون توسط نظامیان روس حکایت دارد.

ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه طی ۲۴ ساعت منتهی به اوایل روز چهارشنبه ۳۳ راکت به سمت اهداف غیرنظامی در شهر خرسون واقع در جنوب اوکراین شلیک کردند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در گزارش صبح چهارشنبه خود اعلام کرد که نظامیان روس با خمپاره و آتش توپخانه به مناطق پرجمعیت در ساحل رودخانه دنیپرو در نزدیکی خرسون حمله کردند.

خرسون که از نخستین مناطق تحت اشغال روسیه در ابتدای تهاجم نظامی به خاک اوکراین بود و مسکو بواسطه برپایی یک همه‌پرسی غیرقانونی آن را به همراه سه منطقه دیگر به خاک خود ملحق کرده، یک ماه پیش تحت کنترل نیروهای اوکراینی درآمد.

فتح خرسون، شهری که پس از آزادی تقریبا به صورت روزانه زیر بمباران و حملات سنگین ارتش روسیه قرار دارد، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مقاومت یازده ماهه نیروهای مسلح اوکراینی در برابر تهاجم نظامی همسایه شرقی این کشور محسوب می‌شود.

منابع مطلع از تحولات جنگ اوکراین می‌گویند که نبردها در اطراف خرسون میان دو طرف مخاصمه با شروع آب و هوای سرد زمستانی، وارد مرحله تازه‌ای شده و بسیار کند و سخت پیش می‌رود.

اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی اوکراینی در این خصوص می‌گوید: «در خطوط مقدم نبرد، تحول محسوسی روی نداده اما فشار دشمن، هم از نظر تعداد افراد و هم از نظر نوع و کمیت تجهیزات، تشدید شده است.»

شدیدترین درگیری‌ها اما در حال حاضر در اطراف شهر باهموت واقع در استان دونتسک در شرق اوکراین جریان دارد؛ جایی که روس‌ها از چند ماه پیش حملات گسترده به آن را تشدید کرده‌اند.

دو شهر شمالی سواتوف و کرمینا که نیروهای اوکراینی در تلاش برای شکستن خطوط دفاعی روسیه در اطراف آن هستند نیز به محل درگیری‌های شدید تبدیل شده است.

اوکراین تن به واگذاری زمین نمی‌دهد

مقامات ارشد دولت روسیه از جمله ولادیمیر پوتین طی روزهای گذشته بارها از تمایل به بازگشت به میز مذاکره تحت شرایط مورد نظر خود خبر داده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در این خصوص اعلام کرد که کشورش پیش‌شرط‌هایی دارد از جمله اینکه کی‌یف باید کنترل مسکو بر یک پنجم خاک اوکراین را که با زور و نیروی نظامی حاصل شده و اکنون روسیه مدعی ضمیمه آنها به خاک خود است، به رسمیت بشناسد.

اما اوکراین می‌گوید هرگز با واگذاری زمین موافقت نمی‌کند؛ ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی شامگاه سه‌شنبه خود تاکید کرد که در جریان نشست فرماندهان نظامی «گام‌هایی که باید در آینده نزدیک برداشته ‌شود» تعیین شده است.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین طرح صلحی ۱۰ ماده‌ای را تهیه کرده و با تنی چند از رهبران جهانی از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در خصوص آن گفتگو کرده است.

آقای زلنسکی ضمن درخواست از رهبران جهان برای برپایی یک نشست جهانی با محوریت صلح تاکید کرده است که نیروهای مسلح اوکراین خود را برای تامین امنیت کشور در سال آینده آماده می‌کنند.

رویکرد احتیاط آمیز ایتالیا در تامین سیستم‌های دفاع هوایی برای اوکراین

وزیر دفاع ایتالیا به تازگی لحن محتاطانه‌ای در خصوص درخواست کمک ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای دریافت سامانه‌های دفاع هوایی در پیش گرفته است.

جویدو گیدو کروسیتو، وزیر دفاع ایتالیا در مقاله‌ای که روز چهارشنبه در یکی از نشریات کشورش منتشر شد با اشاره به درخواست مقامات اوکراینی برای دریافت سامانه‌های دفاع هوایی تاکید کرد که این سامانه‌ها «در صورت امکان» تحویل داده خواهند شد.

وی سپس افزود: «اگر موشک‌های پدافند هوایی به اوکراین بدهیم، باید آنها را از ذخایر تسلیحاتی خود برداریم و ضمن اطمینان از کیفیت آنها، نباید ذخیره خودمان به طور کامل تخلیه شود.»

وزیر دفاع ایتالیا پیش‌تر به رویترز گفته بود که سامانه‌های فرانسوی-ایتالیایی دفاع هوایی، بخشی از کمک‌های نظامی است که کی‌یف از رم درخواست کرده است.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

‎ادامه حملات موشکی مسکو؛ کی‌یف می‌گوید موشک‌های روس عمدا غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند

حمله پهپادی اوکراین به پایگاه هوایی روسیه ۳ کشته بر جا گذاشت

چتربازان روسیه در شرق «چاسیو یار» مستقر شدند؛ اهمیت تصرف این شهر اوکراین در چیست؟