پیش‌روی نیروهای روسیه در شرق؛ اوکراین: «باهموت به ویرانه‌ای تبدیل شده است»

تصویری هوایی از شهر باهموت در شرق اوکراین
تصویری هوایی از شهر باهموت در شرق اوکراین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تازه‌ترین نبردهای جنگ ۹ ماه و نیمه روسیه در اوکراین در چهار استانی متمرکز شده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش‌تر در اواخر ماه سپتامبر پیروزمندانه و به طور غیرقانونی مدعی ضمیمه آنها به کشورش شده بود.

آگهی

آسوشیتدپرس در گزارشی به آخرین تحولات نبرد اوکراین پرداخته و مدعی شده که نیروهای روسیه در جبهه‌های شرقی در حال پیشروی هستند.

در این گزارش به نقل از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین آمده است که نیروهای روسیه شهر باهموت واقع در استان شرقی دونتسک را به ویرانه‌ای تبدیل کرده‌اند.

این در حالیست که ارتش اوکراین همچنین روز شنبه از حملات موشکی، راکتی و هوایی ارتش روسیه به مناطقی از خاک این کشور خبر داد که گفته می‌شود مسکو پس از ماه‌ها مقاومت در تلاش برای تصرف آنها است.

تازه‌ترین نبردهای جنگ ۹ ماه و نیمه روسیه در اوکراین در چهار استانی متمرکز شده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش‌تر در اواخر ماه سپتامبر پیروزمندانه و به طور غیرقانونی مدعی ضمیمه آنها به کشورش شده بود.

به گزارش خبرنگاران آسوشیتدپرس، این نبردها نشان دهنده تلاش روسیه برای کنترل مناطق یاد شده و اصرار اوکراین برای بازپس گیری آنها است.

ولودیمیر زلنسکی وضعیت در چندین شهر خطوط مقدم نبرد در استان‌های دونتسک و لوهانسک واقع در شرق اوکراین را «بسیار دشوار و سخت» توصیف کرده است.

استان‌های دونتسک و لوهانسک که منطقه دونباس را درهمسایگی روسیه تشکیل می‌دهند از قطب‌های بزرگ صنعتی به شمار می‌روند.

جدایی طلبان تحت حمایت مسکو از سال ۲۰۱۴ با کی‌یف بر سر استقلال این مناطق که اولویت اصلی ولادیمیر پوتین در تهاجم نظامی به اوکراین به شمار می‌رفت، در جنگ بودند.

ولودیمیر زلنسکی در گزارش ویدیویی شبانه خود ضمن اشاره به شهرهایی که دوباره در تیررس حملات قرار گرفته‌اند از «باهموت، سولدار، مارینکا و کرمینا» نام برد و گفت: مدت‌هاست که در زمین این مناطق هیچ محلی برای زندگی باقی نمانده است که با گلوله و آتش آسیب ندیده باشد.»

وی سپس به طور ویژه به باهموت اشاره کرد و آنرا یکی دیگر از شهرهای دونباس خواند که ارتش روسیه به «ویرانه‌ای سوخته» تبدیل کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس برخی از ساختمان‌ها در باهموت پابرجا مانده و ساکنان این شهر اغلب سرگردان در خیابان‌ها هستند.

بنا به این گزارش، باهموت اما مانند ماریوپول و سایر شهرهای درگیر جنگ، یک محاصره طولانی را تحمل کرده و ساکنانش حتی پیش از آنکه مسکو حملات گسترده‌ای را برای از بین بردن زیرساخت‌های حیاتی و خدمات عمومی در سراسر اوکراین آغاز کند، هفته‌هایی را بدون آب و برق سپری کردند.

فرماندار منطقه دونتسک حدود دو ماه پیش مدعی شده بود که ۹۰ درصد جمعیت بیش از ۷۰ هزار نفری که پیش از جنگ در این منطقه ساکن بودند طی ماه‌هایی که مسکو بر تصرف کامل دونباس تمرکز کرده بود از محل گریخته‌اند.

ستاد کل ارتش اوکراین از حملات موشکی، ۲۰حمله هوایی و بیش از ۶۰ حمله راکتی ارتش روسیه در سراسر اوکراین طی دو روز گذشته خبر داده است.

سخنگوی ستاد کل ارتش اوکراین همچنین اعلام کرده است که بیشترین درگیری‌ها در منطقه باهموت روی داده و طی آن بیش از ۲۰ محل مسکونی زیر آتش قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول در ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، نظامیان این کشور حملات روسیه در دونتسک و لوهانسک را دفع کرده‌اند.

حملات گسترده نیروهای ارتش روسیه در شرق اوکراین طی تابستان گذشته به تصرف تمام مناطق متعلق به استان لوهانسک منجر شد.

به گفته تحلیلگران و مقامات اوکراینی، دونتسک طی آن دور از حملات از سرنوشتی مشابهه گریخت؛ از همین رو ارتش روسیه در هفته های اخیر تجهیزات و نیروهای نظامی زیادی را در اطراف باهموت مستقر کرده و ضمن گلوله‌باران این شهر در پی محاصره کامل آن است.

آگهی

ارتش اوکراین روز شنبه همچنین از حملات ارتش روسیه به دیگر استان‌ها نظیر خارکیف و سومی در شمال شرق، دنیپروپتروفسک در مرکز، زاپوریژیا در جنوب شرقی و خرسون در جنوب این کشور خبر داد.

خرسون و زاپوریژیا به همراه دونتسک و لوهانسک، چهار منطقه‌ای هستند که پوتین مدعی است که به قلمرو روسیه ملحق شده‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاور زلنسکی تلفات نیروهای اوکراین در جنگ را بین «۱۰ تا ۱۳ هزار» نفر تخمین زد

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند