چرا روسیه وتو کرد و زندگی میلیون‌ها نفر را در سوریه به خطر انداخت؟

گذرگاه باب الهوی در مرز سوریه و ترکیه
گذرگاه باب الهوی در مرز سوریه و ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مردم در شمال غرب سوریه نگرانند که با وتوی روسیه، امکان ارسال کمک‌های بین‌المللی به مردم این منطقه که آخرین سنگر اصلی مخالفان دولت بشار اسد هستند، از بین برود.

آگهی

با وتوی روسیه در شورای امنیت در خصوص ارسال کمک‌های فرامرزی از طریق باب الهوی برای مردم در شمال سوریه، نگرانی‌ها از وقوع فاجعه در منطقه ادلب شدت گرفته است. 

روز جمعه قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته شد که در صورت تصویب ارسال کمک‌های سازمان ملل از طریق گذرگاه الهوی در مرز سوریه و ترکیه را به مدت یک سال تمدید می‌کرد. 

این منطقه که در واقع آخرین سنگر اصلی مخالفان دولت سوریه به شمار می‌رود و به دلیل شرایط جغرافیایی خاص، ارسال کمک به آن با دشواری‌های زیادی رو به رو است. حالا با وتوی روسیه نگرانی‌ها در خصوص وضعیت افراد ساکن در منطقه ادلب افزایش یافته است. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که نرخ گرسنگی در این منطقه به بالاترین حد خود از زمان آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۱ رسیده است. 

باب الهوی تنها گذرگاهی است که می‌توان بدون عبور از مناطق تحت کنترل دولت سوریه، کمک‌های سازمان ملل را به شمال غرب سوریه که تحت کنترل شورشیان مخالف بشار اسد است، رساند. 

حالا وتوی روسیه به نگرانی‌ها از وقوع یک فاجعه انسانی شدت بخشیده است. فتیم یک آواره سوری که ۴۵ سال دارد و در اردوگاهی در استان ادلب زندگی می‌کند به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «روسیه خانه‌های ما را ویران کرده، فرزاندان ما را کشته و ما را آوارده کرده است؛ حالا هم می‌خواهد گذرگاه کمک را مسدود کند.» این زن که مادر ۱۴ فرزند است در ادامه می‌گوید: «اگر گذرگاه بابالهوی بسته شود و ما از دریافت کمک‌ها محروم شویم، ما می‌میریم.» 

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ کامیون که عمدتاً مواد غذایی را حمل می کردند، امسال از باب الهوی عبور کرده‌اند و به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سوری کمک‌رسانی شده است. 

خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داده که این گذرگاه، روز شنبه به دلیل تعطیلات عید قربان بسته شده است. از زمان عبور آخرین کاروان کمک‌ها از این گذرگاه در ظهر روز جمعه، سکوت بر منطقه مرزی حاکم شده است.

عبدالسلام یوسف، یک آواره سوری که در یک شهرک موقت در ادلب زندگی می‌کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه می‌دانند که اکثر ساکنان اردوگاه کاملاً به این کمک‌ها وابسته هستند. وتوی روسیه یک فاجعه برای ما است.» 

سازمان ملل می‌گوید در سال ۲۰۲۲ در بحبوحه همه‌گیری کرونا و همچنین درگیری‌های نظامی، نیاز به کمک به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. 

دیپلمات‌ها می‌گویند که ممکن است اعضای غیردائم شورای امنیت برای خروج از بن‌بست، تمدید ۹ ماهه وضعیت کنونی و باز ماندن گذرگاه را پیشنهاد کنند. اما مردم سوریه در ادلب نسبت به اقدامات روسیه بدبین هستند و می‌گویند حمایت‌های مکرر مسکو از دمشق در اقدامات علیه شورشیان ادلب نشان داده که روسیه همچنان در همان راستا اقدام خواهد کرد. 

مازن علوش، یکی از مقامات گذرگاه باب الهوی می‌گوید که وتوی روسیه نمونه‌ای از «سیاست محاصره و قحطی است که روسیه در سراسر سوریه به آن متوسل می‌شود». او به خبرگزاری فرانسه گفت که عدم تمدید مجوز مقدمه‌ای برای قحطی غیرقابل کنترلی است که مستقیما امنیت غذایی بیش از چهار میلیون نفر ساکن شمال غرب سوریه را تهدید می‌کند.

سازمان ملل می‌گوید تعداد سوری‌هایی که به غذای کافی دسترسی ندارند به رکورد ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یا حدود ۶۰ درصد جمعیت این کشور رسیده است. 

عملیات برون مرزی سازمان ملل متحد، از جمله تحویل کمک‌های پزشکی، راه نجاتی کلیدی برای بخش بهداشت در حال فروپاشی در ادلب است که طی سال‌ها درگیری بین شورشیان و نیروهای دولت سوریه آسیب دیده است.همچنین کاهش بودجه اهداکنندگان باعث کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی شده است.

سالم عبدانه، مدیر بهداشت ادلب می‌گوید، عدم تمدید مجوز سازمان ملل به فروپاشی کامل بخش بهداشت در این منطقه منجر خواهد شد. این مقام مسئول با هشدار نسبت به افزایش نرخ مرگ و میر و بیماری گفت که این امر منجر به بسته شدن ۲۱ بیمارستان، ۱۲ مرکز پزشکی و توقف چندین پروژه از جمله واکسیناسیون ویروس کرونا خواهد شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این اقدام مسکو همچنین هشدار مقامات ارشد سازمان ملل متحد و گروه‌های امدادی را برانگیخت، گروه‌هایی که برای صدور مجوز یکساله ارائه کمک‌ها به شمال غرب سوریه لابی‌های فراوانی کرده بودند. مارک کاتس، معاون هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه منطقه‌ای سازمان ملل برای بحران سوریه، در این رابطه می‌گوید: «امیدوارم شورای امنیت به زودی دوباره تشکیل جلسه دهد و در مورد راه پیش رو به توافق برسد. عدم تمدید قطعنامه کمک‌های فرامرزی برای بیش از چهار میلیون نفر در شمال غرب سوریه یک فاجعه خواهد بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شیوع وبا در سوریه ۷ قربانی بر جای گذاشته است؛ هشدار نسبت به گسترش بیماری در منطقه

وزیر خارجه سوریه در تهران: حمله نظامی ترکیه به سوریه باعث درگیری دو کشور می‌شود

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد