وزیر خارجه سوریه در تهران: حمله نظامی ترکیه به سوریه باعث درگیری دو کشور می‌شود

نشست خبری فیصل مقداد با حسین امیرعبداللهیان
نشست خبری فیصل مقداد با حسین امیرعبداللهیان Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه که به تهران سفر کرده، می‌گوید مداخله نظامی ترکیه در سوریه به ضرر آنکارا تمام خواهد شد.

آگهی

یک روز پس از نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه که برای بررسی تحولات سوریه تشکیل شده بود، وزیر امور خارجه سوریه در تهران با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد. 

فیص مقداد، وزیر امور خارجه سوریه روز چهارشنبه ۲۰ ژوئيه، پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در نشستی خبری تاکید کرد که دمشق به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهد وارد سرزمین سوریه شود. اشاره آقای مقداد احتمالا به تهدیداتی است که از سوی ترکیه متوجه بخش‌هایی از سوریه شده است. رجب طیب اردوغان در نشست تهران با اشاره به اینکه تمام گروه‌های شبه‌نظامی کرد در سوریه، تروریست هستند بر عزم آنکارا برای نابودی آنها تاکید کرد. این در حالیست که تهران و مسکو به همراه دمشق مخالف این رویکرد آنکارا هستند. 

امیرعبداللهیان در این نشست از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی کرد. مقداد هم با اشاره به اینکه دخالت‌های ترکیه و دیگران کمک به تروریست‌ها باعث توقف در روابط دمشق و آنکارا شده، تاکید کرد که این روندی است که آمریکا و اسرائيل خواهان آن هستند. 

وزیر خارجه سوریه همچنین با اشاره به اینکه هیچ چیز نمی‌تواند استقلال و حاکمیت این کشور را تهدید کند، اضافه کرد: «ورود به مرزهای سوریه هیچ سودی برای ترکیه ندارد چرا که باعث درگیری بین دولت‌های سوریه و ترکیه می‌شود و بر روابط دو ملت دوست و برادر سوریه و ترکیه نیز تاثیر می‌گذارد.» 

اظهارات آقای مقداد در واقع مشابه صحبت‌هایی است که علی خامنه‌ای روز گذشته در دیدار با اردوغان در خصوص مداخله نظامی ترکیه در سوریه مطرح کرده بود. رهبر ایران در آن دیدار خطاب به رئيس جمهوری ترکیه تاکید کرد که مداخله نظامی در سوریه نه به نفع ترکیه است و نه به نفع کشورهای دیگر در منطقه. او همچنین به اردوغان هشدار داده بود که پیگیری چنین راهبردی از سوی ترکیه می‌تواند به ضرر این کشور نیز تمام شود. 

در همین حال رسانه‌های منطقه اقلیم کردستان اعلام کرده‌اند در پی حمله ارتش ترکیه به روستای پرخ در شمال عراق، ۸ غیر نظامی کرد کشته و ۲۳ نفر نیز زخمی شده‌اند. 

آقای اردوغان پس از بازگشت از تهران و مشاهده اختلاف نظرهای میان و رهبران ایران و روسیه همچنان تاکید کرد که انجام عملیات نظامی در مناطق کردنشین سوریه در دستور کار آنکارا قرار دارد. رئيس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه باید نگرانی‌های امنیتی ترکیه در این حوزه برطرف شود، تاکید کرد تا زمانی‌که این اتفاق نیفتد، سیاست آنکارا تغییر نمی‌کند و انجام عملیات نظامی در دستور کار ارتش ترکیه باقی خواهد ماند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اردوغان همچنین تایید کرد که تهران، آنکارا و مسکو درباره بحران سوریه با یکدیگر اختلاف نظرهایی دارند اما در عین حال تصریح داشت که هر سه کشور در مقابله با تروریسم با یکدیگر هم‌نظر هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فراخوان دوباره آنکارا برای «آشتی» در سوریه؛ مصالحه برای صلح و ثبات ضروری است

چرا روسیه وتو کرد و زندگی میلیون‌ها نفر را در سوریه به خطر انداخت؟

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است