اردوغان : هر لحظه امکان آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه وجود دارد

نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه
نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اردوغان از عزم این کشور برای حمله به شمال سوریه خبر دارد و گفت که این حمله هر لحظه امکان دار که رخ دهد.

آگهی

رئیس جمهور ترکیه به خبرنگاران گفت که آنکارا خود را متعهد به ریشه‌کن کردن شبه نظامیان کرد سوری در شمال سوریه می‌داند.

 رجب طیب اردوغان پس از سفر شنبه خود به جمهوری آذربایجان در هواپیما به خبرنگاران گفت: «همانطور که همیشه می‌گویم، یک شب به طور ناگهانی به سراغشان خواهیم رفت و با آنها برخورد خواهیم کرد.»

اردوغان بدون اشاره به زمان مشخصی گفت که ترکیه عملیاتی برون مرزی را علیه یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه یا «ی‌ پ‌ گ» که آن را یک گروه تروریستی مرتبط با پ ک ک می‌داند آغاز خواهد کرد.

«ی‌ پ‌ گ» ستون فقرات نیروهای تحت رهبری آمریکا در مبارزه با گروه دولت اسلامی است و حمایت آمریکا از این گروه خشم آنکارا را برانگیخته است و همچنان یکی از چالش‌های اصلی در روابط این دو کشور است.

 دولت ترکیه از سال ۱۹۸۴ میلادی علیه حزب کارگران کردستان، پ‌ ک‌ ک، وارد جنگی شده است که تاکنون ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته است.

ترکیه پ‌ ک‌ ک و ی‌ پ‌ گ را به یک چشم می‌نگرد. ی‌ پ‌ گ و حزب سیاسی وابسته به آن، حزب اتحاد دمکراتیک، پس از عقب‌نشینی نیروهای بشار اسد، رئیس جمهو‌ر سوریه در سال ۲۰۱۲ بخش زیادی از شمال شرق سوریه را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

اردوغان می گوید: « همه کشورهای عضو ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه، مقدار زیادی سلاح، وسایل نقلیه، تجهیزات و مهمات در اختیار این گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند و به این کار ادامه می‌دهند. ایالات متحده هزاران خودرو به آنها داده است.»

او هشدار داد که ترکیه برای مبارزه با تروریسم به اجازه کسی نیاز نخواهد داشت و افزود: «اگر ایالات متحده به وظیفه خود در مبارزه با تروریسم عمل نکند، ما چه خواهیم کرد؟ ما خود مواظب خودمان هستیم.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اذعان به نگرانی‌های امنیتی ترکیه، نسبت به طرح‌های ترکیه ابراز نگرانی کرده و گفته است که حمله جدید می‌تواند ثبات منطقه را تضعیف کند و نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار دهد.

در سال ۲۰۱۹، تهاجم به شمال شرق سوریه علیه ی‌ پ‌ گ با محکومیت گسترده بین المللی مواجه شد و فنلاند و سوئد را بر آن داشت تا فروش تسلیحات به ترکیه را محدود کنند. اکنون ترکیه به دلیل ممنوعیت تسلیحات و حمایت آنها از گروه های کرد، از تلاش تاریخی این دو کشور شمال اروپا برای پیوستن به ناتو جلوگیری می کند.

آنکارا از سال ۲۰۱۶ چهار عملیات فرامرزی را در سوریه آغاز کرده و مناطقی در شمال سوریه را با هدف عقب راندن ی‌ پ‌ گ و ایجاد یک منطقه امن ۳۰ کیلومتری در عمق خاک سوریه و با هدف «اسکان پناهجویان سوری ساکن در ترکیه» تحت کنترل خود درآورده است.

در سال ۲۰۱۹، تهاجم به شمال شرق سوریه علیه ی‌ پ‌ گ با محکومیت گسترده بین المللی مواجه شد و فنلاند و سوئد و سایرین را بر آن داشت تا فروش تسلیحات به ترکیه را محدود کنند. اکنون ترکیه به دلیل ممنوعیت تسلیحات و حمایت آنها از گروه های کرد، از تلاش تاریخی این دو کشور شمال اروپا برای پیوستن به ناتو جلوگیری می کند.

ترکیه بر شدت عملیات نظامی خود علیه پ ک ک در شمال عراق نیز افزوده است. پ ک ک از نظر ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا یک گروه تروریستی محسوب می شود.

اردوغان گفت: «همانطور که ما در حال انجام عملیات در شمال عراق علیه پ‌ ک‌ ک و فرزندان پ‌ ک‌ ک هستیم، همین وضعیت و حتی بیشتر در مورد سوریه صدق می‌کند و بسیار مهم‌تر است».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا نسبت به هرگونه عملیات تهاجمی جدید ترکیه در سوریه هشدار داد

آمریکا اجازه سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌هایی از شمال سوریه را صادر کرد

مقامات کرد سوریه در حال مذاکره برای معافیت از تحریم‌های آمریکا هستند