آمریکا نسبت به هرگونه عملیات تهاجمی جدید ترکیه در سوریه هشدار داد

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده روز سه شنبه ۲۴ مه (۳ خرداد) نسبت به آغاز عملیات نظامی جدید در شمال سوریه هشدار داد و گفت این اقدام ترکیه می‌تواند سربازان آمریکایی را در معرض خطر قرار دهد.

آگهی

ایالات متحده روز سه شنبه ۲۴ مه (۳ خرداد) نسبت به آغاز عملیات نظامی جدید در شمال سوریه هشدار داد و گفت این اقدام ترکیه می‌تواند سربازان آمریکایی را در معرض خطر قرار دهد.

پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز دوشنبه اعلام کرده بود که آنکارا به زودی عملیات نظامی جدیدی را در شمال سوریه به منظور ایجاد یک «منطقه امن» ۳۰ کیلومتری در امتداد مرز خود آغاز خواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با ابراز نگرانی از تصمیم تازه ترکیه گفت: «ما هرگونه تشدید تنش را محکوم می‌کنیم. موضع واشنگتن حمایت از حفظ خطوط آتش‌بس فعلی است.»

ترکیه از سال ۲۰۱۶ بدین سو سه عملیات تهاجمی را با هدف عقب راندن جنگجویان کرد سوری آغاز کرده است. گروه‌های مسلح کرد سوریه که در کارزار نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه گروه دولت اسلامی (داعش) نقشی اساسی ایفا کرده بودند، از گروه‌های تحت حمایت ایالات متحده محسوب می‌شوند.

آنکارا آخرین حمله خود به مواضع این شبه‌نظامیان را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد که در آن زمان مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، ضمن سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان برای آتش‌بس در جنگ به توافق رسید.

ند پرایس گفت: «ما انتظار داریم ترکیه به بیانیه مشترک اکتبر ۲۰۱۹ پایبند باشد. آمریکا نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه در مرزهای جنوبی خود را به رسمیت می‌شناسد اما هرگونه حمله جدید، ثبات منطقه را بیشتر تضعیف می‌کند و نیروهای آمریکایی را در کارزار ائتلاف علیه داعش به خطر می‌اندازد.»

هنوز مشخص نیست ابعاد عملیات نظامی ترکیه در داخل خاک سوریه تا چه میزان خواهد بود، با این حال تحلیلگران می‌گویند اقدام این کشور می‌تواند بر عقب راندن یگان‌های کرد سوریه از نواحی حومه حلب و تل رفعت متمرکز باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه درباره تهاجم جدید در شرایطی مطرح می‌شود که وی قبل از این تهدید کرده بود از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو جلوگیری خواهد کرد. آنکارا مدت‌هاست که کشورهای شمال اروپا را به پناه دادن به شبه‌نظامیان جدایی‌طلب کرد پ.ک.ک، که فعالیت آن‌ها در ترکیه ممنوع اعلام شده، متهم کرده است.

اقدام جدید ترکیه در سوریه در حالی اعلام شده است که قرار است به زودی دور تازه‌ای از نشست‌های «آستانه» برای حل بحران سوریه در قزاقستان برگزار شود. به گفته مقامات «نورسلطان»، نشست تازه با حضور نمایندگانی از کشورهای ترکیه، روسیه و ایران از ۲۴ تا ۲۶ خرداد برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا نسبت به تشدید درگیری‌ها در شمال سوریه «شدیدا» ابراز نگرانی کرد

اردوغان : هر لحظه امکان آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه وجود دارد

حفاظت از نژاد بز آنگورا برای تولید پشم لوکس در ترکیه