کودکان خارجی ساکن در اردوگاه‌های سوریه تا ۳۰ سال دیگر هم به کشورهایشان باز نخواهند گشت

کودکان در اردوگاه الهول
کودکان در اردوگاه الهول Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان بین‌المللی نجات کودکان روز چهارشنبه ۲۳ مارس هشدار داد که بازگرداندن کودکان خارجی ساکن در اردوگاه‌های شمال شرق سوریه به کشورهایشان اگر با سرعت کنونی ادامه یابد، ۳۰ سال زمان خواهد برد.

آگهی

سازمان بین‌المللی نجات کودکان روز چهارشنبه ۲۳ مارس هشدار داد که بازگرداندن کودکان خارجی ساکن در اردوگاه‌های شمال شرق سوریه به کشورهایشان اگر با سرعت کنونی ادامه یابد، این انتقال ۳۰ سال زمان خواهد برد.

اردوگاه‌هایی که در شمال شرقی سوریه قرار دارند، محل نگهداری اعضای داعش و بستگان آنها در سوریه و عراق است که توسط «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) اداره می‌شوند.

در پی حمله نیروهای نظامی آمریکا و متحدان کردش به پایگاه‌های داعش در سوریه و عراق که به سقوط دولت وابسته به این گروه انجامید، ده‌ها نفر از افراد مظنون به همکاری با گروه‌های جهادی و اعضای خانواده‌هایشان که بسیاری از آن‌ها خارجی بودند، بازداشت شدند.

بر اساس اعلام سازمان نجات کودکان، حدود ۱۸ هزار کودک عراقی و ۷ هزار و ۳۰۰ کودک از کشورهای دیگر در اردوگاه‌های «الهول» و «روژ» که تحت کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه هستند، نگهداری می‌شوند. گفته می‌شود که ۲۰۰ کودک فرانسوی هم در این اردوگاه‌ها نگهداری می‌شوند.

این سازمان از شرایط «بد» زندگی در این اردوگاه‌ها ابراز تأسف کرده است.

سونیا خوش، مدیر بخش سوریه سازمان نجات کودکان گفت: «این کودکان هرچه بیشتر در اردوگاه‌های الهول و روژ بمانند، با خطرات بیشتری مواجه خواهند شد.»

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد حدود ۵۶ هزار نفر در اردوگاه چادری الهول زندگی می‌کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

سازمان غیردولتی نجات کودکان خبر داده است که ۷۴ کودک در سال ۲۰۲۱ در اردوگاه الهول جان باخته‌اند که ۸ نفر از آن‌ها کشته شده‌اند.

بیشتر دولت‌های غربی با وجود توصیه‌های پی در پی، از بازگرداندن شهروندان خود به کشورهایشان خودداری و فقط به بازگرداندن شمار کمی از آنها بسنده کرده‌اند.

از همین رو خانم خوش گفت: «رهبران این کشورها چه زمانی می‌خواهند مسئولیت پذیر شوند و شهرواندان خود را به کشورهایشان برگردانند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرهای ۲ دختر نوجوان در اردوگاه الهول سوریه بریده شدند

برگزاری حراج فرش‌های دستباف زنان آواره سوری در اتاق بازرگانی و صنعت کویت

نامه سرگشاده پزشک فرانسوی به ماکرون: حواستان به «بحران بشردوستانه» در سوریه هست؟