آمریکا اجازه سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌هایی از شمال سوریه را صادر کرد

بازاری در سوریه
بازاری در سوریه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید اجازه داده تا سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌هایی از شمال سوریه که تحت کنترل دولت اسد نیستند، انجام شود.

آگهی

ایالات متحده می‌گوید اجازه سرمایه‌گذاری خارجی در مناطقی از شمال سوریه را که خارج از کنترل دولت بشار اسد، رئيس جمهوری این کشور است، صادر کرده است. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا با اعلام این مطلب تاکید کرده که این راهبرد می‌تواند به شکست کامل داعش از طریق ایجاد ثبات اقتصادی بینجامد. مجوزهای صادر شده در ۱۲ بخش از جمله کشاورزی و ساخت و ساز متمرکز است اما در عین حال تاکید شده که اجازه هیچ گونه معامله با دولت بشار اسد یا گروه‌ها و شخصیت‌هایی که تحت تحریم‌های ایالات متحده هستند، صادر نشده است. 

دولت بایدن که نگران تهاجم روسیه به اوکراین و چالش چین است، سیاست خود در سوریه را تا حد زیادی بر تضمین عدم ظهور مجدد داعش و رساندن کمک‌ها به غیرنظامیان سوری متمرکز کرده است.

مجوز عمومی صادر شده از سوی وزارت خزانه‌داری نشان‌دهنده گسترش سیاست‌هایی است که مقامات آمریکایی می‌گویند، هدف آن «ایجاد فرصت‌های اقتصادی بهتر» برای افرادی است که هدف تحریم‌ها قرار نمی‌گیرند و در مناطقی زندگی می‌کنند که در معرض تجدید حیات داعش هستند.

آمریکا تاکید کرده که این اقدامات نشانه‌ای از قصد واشنگتن برای لغو تحریم‌های دولت بشار، به شمار نمی‌رود. یک مقام ارشد دولتی آمریکا در این رابطه به خبرگزاری رویترز گفته است: «سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مناطق می‌تواند به کاهش احتمال ظهور مجدد داعش کمک کند چرا که این گروه تروریستی همچنان تلاش دارد از بین افرادی که با مشکلات مالی رو به رو هستند نیرو جذب کند.» 

این مقام آمریکایی که نام او فاش نشده همچنین اضافه کرده که مجوز صادر شده از جمله برای شرکت‌هایی که در کشورهای همسایه سوریه فعالیت می‌کنند نیز معتبر است. او البته جزئیات بیشتری در این رابطه ارائه نکرده است. 

این مجوز همچنین خرید فرآورده های نفتی مانند بنزین در این منطقه را مجاز می‌کند، به استثنای معاملاتی که یک طرف آن دولت سوریه یا افراد و گروه‌هایی که تحت تحریم‌های ایالات متحده هستند، باشند. 

نیروهای اسد بیشتر مناطق سوریه را پس گرفته‌اند اما برخی مناطق همچنان خارج از کنترل او باقی مانده است. نیروهای ترکیه در بیشتر مناطق شمال و شمال غرب، آخرین پایگاه شورشیان، مستقر هستند و نیروهای آمریکایی در شرق و شمال شرق که تحت کنترل کردهاست، حضور دارند. 

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که واشنگتن با ترکیه و سایر متحدان خود در مورد این اقدام رایزنی کرده است. آنکارا نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) را که کنترل بخش‌هایی از شمال شرق سوریه را در دست دارند، یک گروه تروریستی می‌داند.

داعش در سال ۲۰۱۴ مناطق وسیعی از خاک عراق و سوریه را تصرف کرده بود و خلافت خود را اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ به طور کامل برچیده شد و جنگجویان آن توسط نیروهای ایرانی، آمریکایی و عراقی شکست خوردند.

برخی از کشورهای عربی سال گذشته پس از سالها خصومت و دشمنی با دمشق، تغییر سیاست دادند و فصل جدیدی از مناسبات با این کشور را در پیش گرفته‌اند. ایالات متحده می گوید که کشورهای منطقه را به برای عادی‌سازی یا ارتقای روابط دیپلماتیک با اسد تشویق نمی کند اما در عین حال بشار اسد دیگر مانند سالهای گذشته، بازیگر منزوی شده جهان عرب به شمار نمی‌رود و مناسبات میان دمشق و پایتخت‌های عربی رو به بهبود است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال ایالات متحده می‌گوید همچنان به دنبال اجرای تحریم‌های گسترده‌تر به اتهام حقوق بشر علیه دولت سوریه خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفت همزمان آمریکا، روسیه و ایران با عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه

برگزاری حراج فرش‌های دستباف زنان آواره سوری در اتاق بازرگانی و صنعت کویت

اردوغان : هر لحظه امکان آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه وجود دارد