دیده‌بان حقوق بشر: طالبان در ولایت پنجشیر غیرنظامیان را شکنجه می‌کند

نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر افغانستان ، ۱۷ شهوریور ۱۴۰۰
نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر افغانستان ، ۱۷ شهوریور ۱۴۰۰ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه اعلام کرد که نیروهای طالبان در پنجشیر افرادی را به ظن ارتباط با گروه‌های مسلح به طرز غیرقانونی بازداشت و شکنجه کرده است.

آگهی

دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه ۲۰ خرداد اعلام کرد که نیروهای امنیتی طالبان در استان پنجشیر در شمال افغانستان، افرادی را به ظن ارتباط با گروه‌های مسلح مخالف به طرز غیرقانونی بازداشت و شکنجه کرده است.

از حدود یک ماه پیش، با حمله نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان به واحدها و پست‌های بازرسی طالبان، درگیری‌ها در ولایت پنجشیر تشدید شده است.

بنا بر گزارش دیده بان حقوق بشر در واکنش به این درگیری‌ها، طالبان با اعزام هزاران جنگجوی خود به این ولایت عملیات جستجوی خانه‌به‌خانه برای یافتن افرادی که با این گروه همکاری می‌کنند را آغاز کرده است. در جریان این عملیات جستجو در سایر ولایات، نیروهای طالبان دست به اقداماتی همچون اعدام‌های صحرایی و سربه‌نیست کردن‌های اسرا و دیگر بازداشت‌شدگان زده‌اند که همگی مصداق جنایت جنگی هستند.

پاتریشیا گاسمن، معاون آسیایی دیده‌بان حقوق بشر گفت: «در واکنش به اقدامات جبهه مقاومت ملی افغانستان، نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر اقدام به ضرب و شتم غیرنظامیان مخالف کرده‌اند.»

یک مدافع حقوق بشر با چندین نفر از افرادی که در گذشته زندانی طالبان بودند در مورد وضعیت پنجشیر صحبت کرده است. این افراد گزارش دادند که نیروهای امنیتی طالبان در اوایل ماه ژوئن حدود هشتاد شهروند را در ولسوالی خنج در پنجشیر بازداشت کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند تا مجبور به ارائه اطلاعات در مورد نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان شوند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید.

به گفته وی، طالبان پس از چند روز هفتاد نفر از آن‌ها را آزاد کردند، اما همچنان ده نفر از خویشاوندان اعضای گروه جبهه مقاومت ملی افغانستان در قالب نوعی مجازات جمعی در بازداشت نیروهای طالبان هستند.

این افراد که قبلاً در بازداشت طالبان بودند همچنین ادعا کرده‌اند که در زندان منطقه‌ای پنجشیر نزدیک به ۱۰۰ نفر دیگر به جرم ارتباط با جبهه مقاومت ملی افغانستان در زندان به سر می‌برند و هیچ‌کدام به خانواده یا وکیل دسترسی نداشتند. افراد دیگری هم هستند که در بازداشتگاه‌های غیررسمی نگهداری می‌شوند.

وضعیت کنونی افغانستان در قوانین بین‌المللی چگونه تعریف می‌شود؟

قوانین بشردوستانه بین‌المللی یا قوانین جنگ مشمول درگیری‌های مسلحانه افغانستان نیز هستند. این قوانین همه طرف‌های متخاصم را موظف می‌کند که با هر کسی که در بازداشت هستند رفتاری انسانی داشته باشند. بر این اساس، ممانعت از دسترسی زندانیان به وکلا و اعضای خانواده ایشان ممنوع است؛ چرا که خطر شکنجه و سربه‌نیست کردن‌های اسرا را افزایش می‌دهد.

همچنین مجازات جمعی به معنی مجازات افراد ثالث برای اعمال ادعایی دیگران نیز نقض قوانین جنگ بوده و نوعی جنایت جنگی است.

ارعاب غیرنظامیان به‌وسیله نمایش دادن اجساد کشته‌شدگان

گروه‌های حقوق بشر و رسانه‌های محلی و بین‌المللی گزارش داده‌اند که محل نگهداری برخی از مردانی که در ولایت پنجشیر در بازداشت طالبان قرار گرفته‌اند، فاش نشده است و برخی از افرادی که مظنون به ارتباط با جبهه مقاومت ملی افغانستان بودند نیز کشته شده‌اند. علاوه بر این‌ها در برخی مناطق اجساد کشته‌شدگان به‌عنوان عبرت سایرین به نمایش گذاشته شده است.

جبهه مقاومت ملی افغانستان اصلی‌ترین گروه مسلح علیه طالبان است که به سرپرستی احمد مسعود، در پنجشیر و ولایات هم‌جوار مستقر است. برخی از نیروهای سابق امنیت ملی افغانستان نیز عضو این جبهه هستند.

نیروهای طالبان در پنجشیر تحت فرماندهی مستقیم ملامحمد یعقوب وزیر دفاع طالبان هستند که در ۲۱ ماه مه گفته بود به کسی اجازه نمی‌دهند که امنیت را در این ولایت «برهم بزند».

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، نیروهای «امارت اسلامی افغانستان» شمار گسترده‌ای از مخالفان را با اعدام‌های صحرایی از میان برداشتند و عده‌ای بسیاری را سربه‌نیست (ناپدید) کردند. از آن زمان تا کنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر بازخواست احتمالی نیروهای سوءاستفاده‌گر طالبان وجود ندارد. گاسمن گفت: «این فقط یک نمونه از سوءاستفاده‌های طالبان از قدرت در ده ماه گذشته است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حضور رهبر طالبان در نشست روحانیون در کابل؛ رسانه‌های خبری اجازه تصویربرداری ندارند

«سیگار» نهاد نظارتی کنگره، دولت آمریکا را به مخفی کاری در مورد افغانستان متهم کرد

طالبان پس از شش ماه اتباع بریتانیا را آزاد کردند