هیات منصفه آمریکایی، یک بریتانیایی «عضو بیتل‌های داعش» را مجرم شناخت

عکس منتشر شده از الشیخ
عکس منتشر شده از الشیخ Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک هیات منصفه فدرال در ایالت ویرجینیای ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ آوریل، یک تبعه بریتانیایی را به دلیل نقش او در طرح گروگانگیری گروه داعش که در طول یک دهه گذشته حدود ۲۲ شهروند غربی را به اسارت گرفت و باعث کشته شدن چهار آمریکایی شد، مجرم شناخت.

آگهی

یک هیات منصفه فدرال در ایالت ویرجینیای ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ آوریل، یک تبعه بریتانیایی را به دلیل نقش او در طرح گروگانگیری گروه داعش در یک دهه گذشته حدود ۲۲ شهروند غربی را اسیر و در قتل چهار آمریکایی مشارکت کرد، مجرم شناخت.

هیات منصفه به این نتیجه رسید که شافعی الشیخ یکی از اعضای «بیتل‌های داعش» است. اعضای «بیتل‌های داعش» که برخی آن را یک گروه چهار نفره و برخی یک گروه سه نفره عنوان می‌کنند به دلیل لهجه‌ بریتانیایی که داشتند به این نام معرف شدند. آن‌ها زندانیان غربی را شکنجه وا مجبور می‌کردند تا زمانیکه از حال بروند با یکدیگر بجنگند. گروگان‌های زنده مانده شهادت دادند که اعضای «بیتل‌های داعش» آن‌ها را مجبور می‌کردند که آهنگ تغییر داده شده «هتل کالیفرنیا» را با عنوان «هتل اسامه» بخوانند.

با وجود اینکه هیچ یک از گروگان‌های زنده مانده نتوانستند الشیخ را به‌عنوان عامل ربوده شدن خود شناسایی کنند اما وی مجرم شناخته شد. گرچه بیتل‌های داعش لهجه‌ها‌ی متمایزی داشتند اما همیشه مراقب بودند که صورت خود را پشت ماسک پنهان کنند و به گروگان‌ها دستور می‌دادند که از تماس چشمی خودداری کنند.

دادستان‌ها در بیانیه‌ای آغازین گفتند که الشیخ یکی از بیتل‌ها با نام مستعار «رینگو» است. الشیخ که در سال ۲۰۱۸ از سوی نیروهای دفاعی سوریه به رهبری کردها بازداشت شد.

هیات منصفه قبل از اینکه الشیخ را در همه موارد اتهامی مجرم اعلام کند چهار ساعت به بحث و بررسی پرداخت. الشیخ در هنگام خواندن حکم بی‌حرکت ایستاده بود و هیچ عکس‌العملی نشان نداد. او اکنون با حکم حبس ابد مواجه است.

چند تن از اعضای خانواده قربانیان که در طول دادگاه سه‌ هفته‌ای حضور داشتند، هنگام خواندن حکم اشک می‌ریختند.

خدا را شکر. من بسیار سپاسگزارم. به سیستم قضایی آمریکا افتخار می‌کنم. با الشیخ با بخشندگی بسیاری رفتار شد. او چهار وکیل داشت. امیدواریم که توانسته باشیم این موضوع را به عدالت تبدیل کنیم، نه انتقام.
دیان فولی
مادر جیمز فولی روزنامه‌نگار آمریکایی

دیان فولی، مادر جیمز فولی پس از اعلام مجرمیت گفت: «خدا را شکر. من بسیار سپاسگزارم. به سیستم قضایی آمریکا افتخار می‌کنم. با الشیخ با بخشندگی بسیاری رفتار شد. او چهار وکیل داشت. امیدواریم که توانسته باشیم این موضوع را به عدالت تبدیل کنیم، نه انتقام.»

محکومیت الشیخ در هشت اتهام حول محور مرگ چهار گروگان آمریکایی شامل دو روزنامه‌نگار با نام‌های جیمز فولی، استون ساتلوف و دو امدادگر با نام‌های پیتر کاسیگ و کایلا مولر بود.

همه این افراد غیر از مولر با بریدن سر که ویدئوهای آن در شبکه‌های اجتماعی پخش شده بود اعدام شدند. طبق گزارش دادگاه، مولر قبل از کشته شدن از سوی ابوبکر بغدادی رهبر پیشین داعش چندین بار مجبور به بردگی جنسی شد و مورد تجاوز قرار گرفت.

این چهار نفر در بین ۲۶ گروگانی بودند که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ یعنی زمانی که گروه داعش بخش‌هایی از عراق و سوریه را تحت کنترل داشت، به اسارت درآمدند.

وکلای مدافع اذعان کردن که الشیخ به داعش پیوسته بود اما گفتند که دادستان‌ها نتوانستند ثابت کنند که او یک بیتل است. آن‌ها به عدم شفافیت درباره اینکه کدام «بیتل» است اشاره داشتند و در بیانیه آغازین دادگاه به سردرگمی درباره وجود سه یا چهار بیتل اشاره کردند.

دادستان‌ها گفتند که بیتل‌های داعش شامل سه نفر یعنی الشیخ و دوستانش یعنی الکساندا کوتی و محمد اموازی بودند که هر سه در بریتانیا با یکدیگر آشنا شده بودند.

اموازی که به «جان جهادی» معروف بود، اعدام‌ها را انجام می‌داد. وی در یک حمله پهپادی کشته شد. کوتی و الشیخ در سال ۲۰۱۸ با یکدیگر بازداشت شدند و در سال ۲۰۲۰ به ویرجینیا منتقل شدند تا محاکمه شوند. کوتی در دادگاه اتهام‌های خود را قبول کرد و به حبس ابد محکوم شد اما این احتمال وجود دارد که پس از گذراندن ۱۵ سال حبس بتواند بقیه دوران محکومیت خود را در بریتانیا سپری کند.

حکم کوتی به‌طور رسمی در تاریخ ۲۹ آوریل اعلام می شود، حکم رسمی الشیخ نیز در ۱۲ اوت صادر و اعلام خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«بیتل داعشی» در بریتانیا به ۸ سال زندان محکوم شد

جزئیات یک عملیات؛ رهبر داعش چگونه کشته شد؟

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت