جزئیات یک عملیات؛ رهبر داعش چگونه کشته شد؟

خانه‌ای که ابوابراهیم الهاشمی القریشی رهبر داعش در آن به سر می‌برد. روستای اتمه در ادلب در شمال سوریه.
خانه‌ای که ابوابراهیم الهاشمی القریشی رهبر داعش در آن به سر می‌برد. روستای اتمه در ادلب در شمال سوریه. Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

۵۰ کماندوی آمریکایی در عملیاتی که رئیس جمهوری این کشور آن‌را «جسورانه» خوانده است به محل اقامت رهبر داعش یورش بردند که در نهایت به مرگ وی انجامید. ارتش آمریکا چطور این عملیات را طراحی و اجرا کرد؟

آگهی

زمانی که هلیکوپترهای حامل حدود ۵۰ کماندوی آمریکایی ساعتی پس از نیمه شب در شمال سوریه فرود آمدند، کماندوها با خانه‌ای رو به رو بودند که در آن تندروها و کودکان به سر می‌بردند.

وسایل راحتی کودکان در داخل یکی از اتاق‌ها بود، یک خرگوش عروسکی، یک تاب پلاستیکی آبی، یک تخت کوچک. اما در خانه وسایل دیگری هم یافت می‌شد، مثلا بمبی که مقامات آمریکایی می گویند ابوابراهیم الهاشمی القریشی برای منفجر کردن خود، خانواده و شاید دیگر نزدیکانش از آن استفاده کرد.

این یک «یورش جسورانه» به یک مقر افراط‌گرایان در شمال غرب سوریه بود، عملیاتی که ماه‌ها مورد مطالعه و بررسی بود. این موضوع نیز از ذهن طراحان عملیات دور نمانده بود که اگر فرصت خروج به کودکان داده شود، ممکن بود رهبر داعش به آنها اجازه خروج از خانه را ندهد و در نتیجه عملیات، کودکان کشته شوند.

انفجار انتحاری، در همان اوایل درگیری مسلحانه روز پنجشنبه رخ داد. این درگیری حدود ۲ ساعت به طول انجامید و تاکنون کشته شدن ۱۳ تن و از جمله ۶ کودک تایید شده است. مقامات نظامی آمریکایی اعلام کردند که هیچ کدام از کماندوهای آنها کشته و یا زخمی نشده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که دستور این حمله را صادر کرده بود گفت که جهان «از شر مردی خلاص شده» که «نیروی محرکه نسل کشی مردم ایزدی در شمال غربی عراق در سال ۲۰۱۴» بود، زمانی که قتل عام روستاهای ایزدی شروع شد و هزاران زن و دختر جوان را از بین برد یا به بردگی فروخته شدند و مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.

بایدن گفت: «به لطف شجاعت نیروهای ما، این رهبر تروریست دیگر وجود ندارد.»

آماده سازی عملیات

بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی مقدماتی عملیات، نیروهای اطلاعاتی ایالات متحده ابتدا باید محل اختفای القریشی را پیدا می‌کردند و سپس تمام تحرکات او را زیر نظر می‌گرفتند. آنها به این نتیجه رسیدند که او به ندرت و شاید هرگز، طبقه سوم را جز برای حمام کردن در پشت بام ساختمان، ترک نمی‌کند.

مقامات آمریکایی با پیش‌بینی اینکه القریشی می‌تواند با یک انفجار انتحاری دست به خودکشی بزند، به مطالعه مهندسی ساختمان سه طبقه ساخته شده از بلوک پرداختند تا ببینند آیا در چنین انفجاری، ساختمان فرو می‌ریزد و همه ساکنان خانه کشته می‌شوند یا خیر.

AP Photo
وزیر دفاع و جمعی از مقامات آمریکایی در «اتاق وضعیت» عملیات را نظاره می‌کنند.AP Photo

آنها به این نتیجه رسیدند که ساختمان به اندازه کافی محکم است و کسانی که در کنار او نباشند، می‌توانند در انفجار انتحاری احتمالی، در امان باشند.

آنها یک مدل از خانه را طراحی کردند و در ماه دسامبر آن را در «اتاق وضعیت»، اتاق فرماندهی و ارتباطات فوق امنیتی کاخ سفید، جایی که روسای جمهور و دستیاران امنیت ملی آنها بحران ها را مدیریت می کنند، راه اندازی کردند.

طبقه دوم خانه توسط یکی از رهبران رده پایین داعش و خانواده‌اش اشغال شده بود. مقامات آمریکایی گفته‌اند که در طبقه همکف، خانواده‌ای دیگر ساکن بودند که با داعش ارتباط نداشتند و حتی از حضور القریشی در طبقه سوم خانه و یا اهمیت او بی‌اطلاع بودند.

یورونیوز را در اینستاگرام دنبال کنید

حدود یک ماه پیش فرماندهان عملیاتی به بایدن اطمینان دادند که آنها محل سکونت رهبر داعش را پیدا کرده‌اند.

داعش که زمانی بیشتر قلمروی عراق و بخش‌هایی از سوریه را کنترل می‌کرد، در تلاش برای بازسازی خود است و یک ماه پیش بلندپروازانه‌ترین عملیات خود طی سال‌های اخیر را با تصرف یک زندان در شمال شرق سوریه انجام داد. جایی که در آن حداقل ۳۰۰۰ زندانی داعشی نگهداری می‌شوند.

بایدن صبح روز سه شنبه با لوید آستین وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش در دفتر بیضی شکل، اتاق کار رئیس جمهور، ملاقات کرد و فرمان اجرایی عملیات را صادر کرد. شامگاه چهارشنبه به وقت واشنگتن، بایدن در «اتاق وضعیت» حضور داشت و در جریان مستقیم مأموریت قرار گرفت.

عملیات

در میانه‌های شب، جمیل الددو در کمپ پناهندگان و در نزدیکی محل عملیات، صدای هواپیما و انفجاری را شنید او ابتدا فکر کرد که ممکن است بمب‌های بشکه‌ای «که قبلاً روی سر ما ریخته می‌شدند» باشند. منظور او بشکه‌های پر از مواد منفجره بود که نیروهای بشار اسد علیه مخالفان خود استفاده می‌کردند.

الددو به آسوشیتدپرس گفت: «لحظه های اول وحشتناک بود. هیچ کس نمی دانست چه اتفاقی می افتد.»

ایالات متحده حمله را از یک پایگاه ناشناس آغاز کرد و در ابتدا به ساکنان ساختمان گفته شد که از آن خارج شوند.

آگهی

صدای مردی که با لهجه عراقی صحبت می‌کرد از بلندگو شنیده می‌شود: «خانه را ترک کنید، اگر نروید ما دستور شلیک داریم. ما با موشک‌ به سمت خانه شلیک خواهیم کرد. هواپیماهای بدون سرنشین نیز بر فراز خانه هستند.»

انفجار بزرگتر از آن چیزی بود که از یک جلیقه انتحاری انتظار می رفت.
ژنرال فرانک مک کنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده

جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت که ده نفر ساختمان را ترک کردند ، یک زن و مرد از طبقه اول و هشت کودک از طبقه اول و دوم.

اندکی بعد انفجاری رخ داد که قسمت اعظم طبقه سوم را فرو ریخت، چندین تن کشته شدند که در میان اجساد، جسد القریشی نیز یافت می‌شد. ژنرال فرانک مک کنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت که انفجار بزرگتر از آن چیزی بود که از یک جلیقه انتحاری انتظار می رفت.

مقامات آمریکایی گفتند که از طبقه دوم، یکی از عناصر داعش که مقامات آمریکایی هنوز او را شناسایی نکرده‌اند و زنی که تصور می شود همسرش باشد، با کماندوهای آمریکایی به تبادل آتش پرداختند که در نتیجه هر دو کشته شدند.

AP Photo
کماندوها با مهمات هوایی به هلی‌کوپتر شلیک کردند تا مطمئن شوند «هیچ تجهیزات حساسی در سوریه باقی نمی‌ماند»AP Photo

مک کنزی گفت در حالی که کماندوها در حال پاکسازی طبقه دوم بودند، تعدادی از جنگجویان خارجی مرتبط با القاعده در سوریه شروع به شلیک به سمت نیروهای آمریکایی حاضر در صحنه عملیات کردند. او گفت که کماندوهای آمریکایی با تیراندازی از داخل یک هلیکوپتر، حداقل دو نفر از آنها را کشتند.

آگهی

او افزود که یکی از هلیکوپتر‌های ارتش آمریکا دچار نقص فنی قابل توجهی شد. خلبان در ابتدا هلی‌کوپتر را در منطقه‌ای دور از صحنه عملیات فرود آورد و سپس کماندوها با مهمات هوایی به آن شلیک کردند تا مطمئن شوند «هیچ تجهیزات حساسی در سوریه باقی نمی‌ماند».

به گفته یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، زمانی که کار کماندوها به پایان رسید، بایدن گفت: «خدا به نیروهای ما برکت دهد». جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن را در جریان پرواز طولانی شبانه آنها برای خروج از سوریه قرار داد.

پایان ماجرا

در تصاویری که در پایان عملیات و از خانه منتشر شد، رد خون بر روی دیوارها و کف خانه دیده میشد. اتاق خواب ویران شده بود، جایی که یک تخت چوبی کوچک و یک خرگوش عروسکی دیده می‌شد. روی یکی از دیوارهای آسیب دیده، تاب آبی رنگ کودکانه همچنان آویزان و معلق بود.

در پایان ماجرا، هیچ گزارش فوری از سوی ایالات متحده در مورد تعداد و چگونگی مرگ کودکان وجود نداشت. کاخ سفید مرگ سه تن از کودکان را به انفجار القریشی نسبت داد، در حالی که پنتاگون از دو کودک صحبت می‌کرد. کاخ سفید و پنتاگون فعلاً توضیحی درباره تعداد کشته‌شدگان در نتیجه شلیک کاندوها در این عملیات نداده‌اند.

بایدن گفت که نیروهای آمریکایی یک حمله کماندویی خطرناک‌تر را به جای انجام یک حمله هوایی انتخاب کردند تا تلفات غیرنظامیان را به حداقل برسانند.

آگهی

با این حال، ایالات متحده این عملیات را آغاز کرد زیرا می‌دانست که رهبر داعش ممکن است با کشتن افراد بیگناه اطراف خود و همچنین خودش پاسخ دهد. مک کنزی گفت که ایالات متحده «مثل همیشه» بررسی خواهد کرد که آیا افراد بی گناهی توسط نیروهایش کشته شده اند یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هیات منصفه آمریکایی، یک بریتانیایی «عضو بیتل‌های داعش» را مجرم شناخت

شمار قربانیان حمله انتحاری در مسجد شیعیانِ پاکستان به ۶۳ نفر افزایش یافت

جنگجویان داعش ۱۱ سرباز را در پادگانی در عراق کشتند