محاکمه عضو گروه موسوم به «بیتل‌های» داعش در آمریکا آغاز شد

محاکمه عضو داعش در آمریکا
محاکمه عضو داعش در آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محاکمه یک عضو گروه دولت اسلامی که متهم است در یک حلقه قتل و آدم‌ربایی موسوم به «بیتل‌های» داعش عضویت داشته است روز چهارشنبه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) در آمریکا شروع شد.

آگهی

محاکمه یک عضو گروه دولت اسلامی که متهم است در حلقه قتل و آدم‌ربایی موسوم به «بیتل‌های» داعش عضویت داشته است روز چهارشنبه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) در آمریکا شروع شد.

دادستانان ایالات متحده الشفیع الشیخ، ۳۳ ساله با نام مستعار «جرج جهادی»، را متهم به دست داشتن در قتل دو روزنامه‌نگار آمریکایی به نام‌های جیمز فولی و استیون ساتلاف و همچنین دو امدادگر به نام‌های پیتر کاسیگ و کایلا مولر کرده‌اند.

الشیخ و یکی دیگر از شهروندان سابق بریتانیا به اسم الکساندا آمون کوتی در ژانویه سال ۲۰۱۸ و به هنگام تلاش برای فرار به ترکیه توسط نیروهای کرد در سوریه دستگیر شدند. این دو سپس به نیروهای آمریکایی در عراق تحویل داده شدند و در اکتبر ۲۰۲۰ به ویرجینیا در ایالات متحده انتقال یافتند تا برای اتهاماتی نظیر گروگانگیری، توطئه برای قتل شهروندان آمریکایی و همچنین حمایت از یک سازمان تروریستی خارجی محاکمه شوند.

پیشتر یکی از این دو متهم، یعنی الکساندا آمون کوتی، در سپتامبر ۲۰۲۱ به جرم خود اعتراف کرد و به حبس ابد محکوم شد. وی ۱۵ سال از محکومیت خود را در زندان‌های آمریکا سپری می‌کند و سپس برای محاکمه مجدد به بریتانیا تحویل داده می‌شود. در سوی مقابل اما الشیخ اتهامات را نپذیرفته و با حکم حبس ابد بی‌قید و شرط روبرو است. دادگاه فدرال الکساندریا در ویرجینیای آمریکا با حضور هیئت‌ منصفه‌ای متشکل از ۱۸ نفر به اتهامات وی رسیدگی خواهد کرد.

الشیخ و کوتی دو عضو گروه چهار نفره‌ای هستند که به دلیل لهجه بریتانیایی اعضایش آن را «بیتلز» داعش می‌نامند و متهم هستند در ربوده شدن حداقل ۲۷ نفر در سوریه از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ دست داشته‌اند. دستکم ۱۵ نفر از گروگان‌ها‌ی این افراد که پس از پرداخت باج از سوی دولت‌های متبوعشان آزاد شدند شهروندانی از کشورهای ایالات متحده، دانمارک، فرانسه، ژاپن، نروژ و اسپانیا محسوب می‌شدند.

گفته می شود که «بیتل‌های» داعش قربانیان خود را از جمله با سر بریدن و شکنجه کشته‌اند و داعش فیلم‌هایی از این قتل‌ها را برای اهداف تبلیغاتی منتشر کرده است. سرکرده این گروه محمد اموازی، معروف به «جان جهادی»، در نوامبر ۲۰۱۵ توسط یک پهپاد آمریکایی در سوریه کشته شد. چهارمین و آخرین عضو این گروه به نام عین دیویس، ملقب به «پل جهادی»، پس از محکوم شدن به اتهامات تروریستی در ترکیه زندانی است.

به گفته مقامات آمریکایی، کوتی که توسط گروگان‌ها «رینگو» نامگذاری شده بود و الشیخ که با نام مستعار «جرج» بر بازداشتگاه‌های گروگان‌ها نظارت داشتند، مذاکرات باج‌گیری را هماهنگ می‌کردند. این دو نفر همچنین متهم به ارتکاب «خشونت فیزیکی و روانی» علیه گروگان‌ها هستند که شامل شکنجه‌های القای حس غرق‌شدگی، شوک الکتریکی و اعدام‌های ساختگی بوده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ریکاردو گارسیا ویلانووا، عکاس اسپانیایی که در سال ۲۰۱۴ به مدت شش ماه در اسارت این گروه بود قرار است در این دادگاه به همراه چندین گروگان اروپایی سابق دیگر شهادت دهد.

بر اساس اطلاعات مندرجه در کیفرخواست، الشیخ در سودان به دنیا آمده و در کودکی به بریتانیا نقل مکان کرده است. او پس از گرایش به افراطی‌گری در سال ۲۰۱۲ به سوریه رفت و به داعش پیوست.

هرچند بریتانیا شهروندی بریتانیا را از کوتی و الشیخ سلب کرده است، با این حال تا زمانی که ایالات متحده اطمینان نداد که این دو تن اعدام نخواهند شد از استرداد آن‌ها خودداری کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عدم بررسی پرونده زنان و کودکان فرانسوی گرفتار در سوریه؛ دادگاه حقوق بشر فرانسه را محکوم کرد

بیتل داعشی در بریتانیا دستگیر شد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم