فشار آمریکا به شورای امنیت برای تحریم گروه «لازاروس» و صادرات نفت و تنباکو به کره شمالی

Kim Jong Un, center, walks around what it says a Hwasong-17 intercontinental ballistic missile
Kim Jong Un, center, walks around what it says a Hwasong-17 intercontinental ballistic missile Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واشنگتن در حالی اصرار به تصویب این قطعنامه دارد که گزارش‌های مقامات رسمی و تحلیلگران آمریکایی و کره جنوبی حاکی از آن است که کره شمالی احتمالا به زودی و برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ میلادی یک سلاح هسته‌ای را آزمایش خواهد کرد.

آگهی

ایالات متحده آمریکا قصد دارد از مسیر شورای امنیت سازمان ملل و بر اساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که تنظیم کرده،تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی در واکنش به آزمایش موشک‌های بالستیک جدید این کشور وضع کند.

از جمله خواسته‌های آمریکا در این راستا، ممنوع کردن صادرات تنباکو و کاهش صادرات نفت به این کشور به نصف میزان کنونی، همچنین قرار دادن گروه هکری «لازاروس» در فهرست سیاه تحریم‌ها است.

در صورت تصویب این قطعنامه، صادرات نفت خام به کره شمالی به ۲ میلیون بشکه در سال و صادرات نفت پالایش شده نیز به ۲۵۰ هزار بشکه در سال کاهش می‌یابد؛ صادرات «سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات تقطیر شده» همچنین صادرات هرگونه تنباکو به کره شمالی نیز ممنوع خواهد شد.

آمریکا همچنین معتقد است که گروه هکری «لازاروس» تحت کنترل اداره اطلاعات کره شمالی است و مسئول بسیاری از حملات سایبری این کشور به صرافی‌های ارز دیجیتال و بانکهای بین‌المللی و تولید صدها میلیون دلار درآمد به این شیوه برای پیونگ‌یانگ است.

ممنوعیت صادرات تنباکو در حالی وضع می‌شود که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به عنوان یک سیگاری حرفه‌ای شناخته می‌شود و در تصاویر منتشر شده از او در رسانه‌های دولتی این کشور نیز او اغلب سیگار به دست دیده می‌شود.

اگرچه واشنگتن پیش‌نویس این قصعنامه را در اختیار ۱۵ عضو شورای امنیت قرار داده، اما هنوز مشخص نیست که آیا این قطعنامه به رای گذاشته خواهد شد یا خیر.

دیگر اینکه برای تصویب این قطعنامه، باید دست‌کم ۹ عضو این شورا به آن رای موافق دهند و دیگر دارندگان حق وتو یعنی روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا نیز با آن مخالفت نکنند. اما تحقق چنین موضوعی از هم اکنون بعید به نظر می‌رسد چراکه چین و روسیه پیش از این مخالفت خود را با افزایش تحریم‌های پیونگ‌یانگ اعلام کرده‌اند.

واشنگتن در حالی اصرار به تصویب این قطعنامه دارد که گزارش‌های مقامات رسمی و تحلیلگران آمریکایی و کره جنوبی حاکی از آن است که کره شمالی احتمالا به زودی و برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ میلادی، یک سلاح هسته‌ای را آزمایش خواهد کرد.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ میلادی تحت تحریم‌های سازمان ملل است و شورای امنیت این سازمان نیز به طور پیوسته و در واکنش به آزمایش‌های موشکی این کشور و با هدف کاستن از بودجه برنامه‌های نظامی آن بر شدت این تحریم‌ها افزوده است.

آخرین دور تصویب تحریم علیه این کشور در شورای امنیت به سال ۲۰۱۷ میلادی برمی‌گردد؛ پس از آن دو کشور چین و روسیه اعلام کردند که به دلایل بشردوستانه با تشدید دوبارۀ تحریم‌های کره شمالی مخالفت خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خواهر کیم جونگ اون کره جنوبی را به نابودی با حمله هسته‌ای تهدید کرد

کره شمالی چندین موشک جدید کروز به سمت دریا شلیک کرد

آزمایش موشکی تازه کره شمالی؛ سئول: به همراه آمریکا اوضاع را رصد می‌کنیم