جریمه مالی یا مرخصی اجباری؛ سیاست‌های تشویقی یا تنبیهی کشورها در مقابل مخالفان واکسیناسیون چیست؟

anti-vaccination
anti-vaccination Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در اسلواکی دولت قصد دارد شیوه متفاوتی را به اجرا بگذارد و به جای جریمه واکسینه نشده‌ها، از واکسینه شده‌ها حمایت مالی کند. بر این اساس به همه افراد بالای ۶۰ سال که واکسینه می‌شوند، کوپن‌هایی ۵۰۰ یورویی پرداخت خواهد شد تا بتوانند در رستوران‌ها و هتل‌ها استفاده کنند.

آگهی

شماری از کشورهای جهان در ادامه نبرد با همه‌گیری ویروس کرونا، پس از اعمال قرنطینه‌های سراسری و واکسیناسیون عمومی، اکنون واکسینه‌نشده‌ها را هدف گرفته‌اند و هشدار داده‌اند که برای آنهایی که همچنان با واکسیناسیون در مقابل ویروس کرونا مخالفند، جریمه‌های نقدی تعیین خواهند کرد.

آخرین اقدام در این زمینه در استان فرانسوی زبان کبک کانادا به اجرا گذاشته شد. وزیر اول این استان روز سه‌شنبه اعلام کرد که ساکنان بزرگسالی که از واکسینه شدن علیه ویروس کرونا خودداری کنند، جریمه مالی خواهند داشت.

فرانسوا لوگال افزود این تصمیم از آن رو گرفته شده که واکسینه نشدن، بار مالی و انسانیِ سنگینی بر سیستم بهداشتی تحمیل می‌کند و قرار نیست که همه کبکی‌ها هزینۀ مقاومت گروهی اندک را پرداخت کنند.

این اولین بار است که مقامات کانادا علیه افرادی که در جریان یک همه‌گیری از واکسینه شدن خودداری کرده‌اند، مجازات مالی وضع می کنند.

به گفته آقای لوگال، رقم این جریمه هنوز مشخص نشده اما این رقم «قابل توجه» خواهد بود و افزود افرادی که به دلایل پزشکی از واکسینسایون منع شده‌اند، از پرداخت این جریمه معافند.

به گفته او همچنان حدود ۱۰ درصد از بزرگسالان کبک واکسینه نشده‌اند و حدود ۵۰ درصد از بیماران بخش مراقبت‌های ویژه نیز از همین گروه هستند.

او اعلام کرد کسانی که تا هفته آینده اولین دُز واکسیناسیون عیله ویروس کرونا را دریافت نکنند، مشمول این جریمه خواهند شد.

سیاست‌های تنبیهی دیگر کشورها در قبال واکسینه نشده‌ها

در شماری از کشورهای اروپایی تعیین جریمه برای افرادی که در مقابل واکسیناسیون مقاومت می‌کنند، آغاز شده است. این در حالی است که دو کشور آلمان و خارج از این قاره در اسرائیل نیز به اجباری کردن واکسیناسیون نزدیک شده‌اند.

  • در یونان افراد بالای ۶۰ سال تا روز یکشنبه فرصت دارند که اولین دُز واکسن خود را دریافت کنند؛ در غیر اینصورت به ازای هر ماه که واکسینه نشده‌اند باید مبلغ ۱۰۰ یورو به عنوان جریمه بپردازند.
    قرار است مبالغ دریافتی از جریمه واکسینه نشده‌ها، صرف تقویت خدمات در بیمارستان‌ها شود. در این کشور حدود ۵۸۰ هزار واکسینه نشده وجود دارد که ۶۰ هزار نفر از آنها بالای ۶۰ سال هستند.
  • در اتریش وزیر بهداشت در ماه گذشته اعلام کرده بود که دولت قصد دارد جریمه‌ای تا مبلغ ۳۶۰۰ یورو را برای افرادی وضع کند که در مقابل واکسیناسیون عمومی مقاومت می‌کنند. این کشور پیش از این نیز در آستانه کریسمس قرنطینه‌ای سراسری را تا نیمه دسامبر به اجرا گذاشته و اعلام کرده بود که محدودیت‌های اجتماعی برای واکسینه نشده‌ها بعد از این تاریخ نیز ادامه خواهد یافت.
  • در ایتالیا ساکنان ۵۰ سال و بالاتر باید واکسینه شوند و کسانی که از این کار خودداری کنند، از اواسط ماه فوریه در صورت ورود به محل کار خود با جریمه‌ای تا مبلغ ۱۶۰۰ یورو مواجه خواهند شد.
  • در مجارستان دولت به کارفرمایان اجازه داده است تا واکسیناسیون را برای کارکنانشان اجباری کنند و چنانچه فردی با این دستورالعمل مخالفت کند و از تزریق دُزهای واکسن سر باز بزند، باید در مرخصی بدون حقوق به سر ببرد.
  • در اوکراین نیز معلمان و کارکنان دولتی که بطور کامل واکسینه نشده‌اند، باید به مرخصی بدون حقوق بروند. سیستم حمل و نقل عمومی نیز در این کشور فقط برای افراد واکسینه شده در دسترس است.
  • در اسلواکی دولت قصد دارد شیوه متفاوتی را به اجرا بگذارد و به جای جریمه واکسینه نشده‌ها، از واکسینه شده‌ها حمایت مالی کند.
    بر این اساس وزیر دارایی اسلواکی به دنبال دریافت تایید پارلمان برای طرحی است که در چهارچوب آن به همه افراد بالای ۶۰ سال که واکسینه می‌شوند (حتی اگر پیش از این واکسینه شده باشند) کوپن‌هایی به ارزش ۵۰۰ یورو پرداخت خواهد شد تا بتوانند از آنها در رستوران‌ها و هتل‌ها استفاده کنند.
  • لیتوانی نیز سیستم تشویقی مشابهی را به اجرا گذاشته است؛ بگونه‌ای که همه افرادی بالای ۷۵ سالی که تا ۳۱ مارس واکسینه شوند، مبلع ۱۰۰ یورو دریافت خواهند کرد.
  • در سنگاپور، افرادی که در مقابل واکسیناسیون مقاومت می‌کنند، در صورت ابتلا به کووید۱۹ باید شخصا همه هزینه‌های پزشکی و درمان خود را بپردازند. بر اساس برآوردهای وزارت بهداشت این کشور، واکسینه نشده‌هایی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند ممکن است مجبور شوند رقمی بیش از ۱۸ هزار دلار آمریکا را برای درمان بپردازند.
  • در ایالات متحده دولت جو بایدن یک قانون اضطراری را به اجرا گذاشت که به کارمافرمایان خصوصی شرکت‌های بزرگ اجازه می‌داد که واکسیناسیون یا تست منظم کووید را برای کارمندانشان اجباری کنند. بنا بر اعلام وزارت کار، این قانون در شرکت‌هایی با دست‌کم ۱۰۰ کارمند اجرا خواهد شد و عدم رعایت آن جریمه‌ای ۱۳۶ هزار دلاری را برای شرکت‌ها در پی خواهد داشت.
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن خواستار استفاده اُتاوا از اختیارات فدرال برای پایان دادن به اعتراض کامیون‌داران شد

اتریش به‌عنوان نخستین کشور اروپایی واکسیناسیون کرونا را اجباری می‌کند

ورود نامزدی دیگر به رقابت تکراری بایدن و ترامپ؛ رابرت کندی جونیور کیست و چرا نامزد ریاست جمهوری شد؟