اعضای اتحادیه اروپا به‌تدریج واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال در مقابل کرونا را آغاز کردند

Italy Under-12 Vaccination
Italy Under-12 Vaccination Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واکسیناسیون کودکان در تمام کشورهای اتحادیه اروپا داوطلبانه است و برای انجام آن داشتن موافقت والدین ضروری است.

آگهی

با نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس و در پی نگرانی از آغاز موج جدید شیوع کووید۱۹ شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از روز چهارشنبه ۱۵ دسامبر واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ ساله در برابر ویروس کرونا را آغاز کردند.

بر این اساس بیمارستان کودکان آتن تنها ساعاتی پس از آن که مقامات این کشور از ثبت بالاترین آمار مرگ روزانه در اثر همه‌گیری کرونا یعنی ۱۳۰ نفر خبر دادند، اولین واکسن‌های ضدکرونا برای کودکان را تزریق و دانش آموزان واکسینه شده را نیز برای یک روز از حضور در مدارس معاف کردند.

در یونان تا کنون بیش از ۳۰ هزار قرار پزشکی برای تزریق این واکسن به کودکان زیر ۱۲ سال داده شده که در میان نام کودکان، نام فرزندان نیکی کرامئوس، وزیر آموزش و پرورش این کشور نیز دیده می‌شود.

خانم کرامئوس که برای تزریق این واکسن به فرزندش به بیمارستان کودکان آتن آمده بود، مقابل خبرنگاران گفت: «من پس از مشورت با دیگر اعضای خانواده، گفتگو با پزشکان و دریافت اطلاعات علمی تصمیم گرفتم که پسر ۵.۵ ساله خود را برای واکسیناسیون به اینجا بیاورم.»

اگرچه گزارش‌ها در اوایل ماه دسامبر حاکی از کاهش سطح عفونت‌های کرونا در سراسر اروپا بود، اما ظاهر شدن سویه جدید «اومیکرون» بار دیگر بر نگرانی‌ها افزود و با توجه به نظر دانشمندان مبنی بر قدرت سرایت بالای این سویه، کشورها درصدد افزایش سرعت تزریق دُز سوم واکسن‌های ضدکرونا همچنین آغاز واکسیناسیون کودکان هستند.

مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار دارد تا چند ماه آینده سویه «اومیکرون» به سویه غالب در اتحادیه اروپا تبدیل شود و بر این اساس به دولت‌ها پیشنهاد کرده که محدودیت‌های مرتبط با سفر را در نظر بگیرند و کمپین‌های واکسیناسیون را تقویت کنند.

بر این اساس، پس از آنکه اتحادیه اروپا در ماه گذشته میلادی واکسن با «دُز پایین» ساخته شده توسط شرکت فایزر-بیون‌تک ویژۀ استفاده کودکان گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال را تأیید کرد، ایتالیا، اسپانیا و مجارستان نیز برنامه‌هایی برای واکسیناسیون کودکان تنظیم کردند و به‌تدریج به اجرا گذاشتند.

واکسیناسیون کودکان در تمام کشورهای اتحادیه اروپا داوطلبانه است و برای انجام آن داشتن موافقت والدین ضروری است.

تا کنون در اسپانیا حدود ۹۰ درصد از ساکنان ۱۲ سال و بالاتر دو دُز واکسن ضدکرونا را دریافت کرده‌اند و مقامات امیدوارند واکسیناسیون کودکان را نیز قبل از کریسمس و آغاز گردهمایی‌های مرسوم خانوادگی به پایان برسانند.

لهستان، پرتغال، کرواسی و اسلوونی نیز قصد دارند به‌زودی سن مجاز برای واکسیناسیون را کاهش دهند؛ این در حالی است که صدها نفر بار دیگر روز چهارشنبه مقابل مقر دولت در زاگرب، پایتخت کرواسی تظاهرات کردند و شعارهای «بچه‌های ما را نکشید» و «فرزندانمان را به شما نمی دهیم» سر دادند.

سایر کشورهای اتحادیه اروپا رویکرد محتاطانه‌ای را برای واکسیناسیون کودکان در پیش گرفته‌اند. آلمان بطور منطقه‌ای واکسیناسیون کودکان را آغاز کرده و هلند قصد دارد این کار را در پایان تعطیلات انجام دهد.

در فرانسه نیز واکسیناسیون کودکانی که از مشکلات قلبی و تنفسی، چاقی و دیابت رنج می‌برند در اولویت قرار گرفته است.

بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، بریتانیا هنوز واکسن‌های ضدکرونای تولیدی ویژه کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله را تأیید نکرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تزریق واکسن کرونا به کودکان؛ آری یا خیر؟

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد