فنلاند اخراج پناهجویان افغان به کشورشان را متوقف کرد

نقشه افغانستان
نقشه افغانستان Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که شبه‌نظامیان طالبان همچنان به پیش‌روی در افغانستان ادامه می‌دهند و به تازگی مدعی شده‌اند که ۸۵ درصد خاک این کشور را تحت کنترل دارند، کابل روز یکشنبه از کشورهای اروپایی خواست اخراج پناهجویان را تا سه ماه آینده متوقف کنند.

آگهی

مقامات دولت فنلاند روز دوشنبه اعلام کردند که تا زمان بررسی کامل وضعیت امنیتی در افغانستان روند بازگرداندن پناهجویان به این کشور را متوقف می‌کنند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که نبردها میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان طالبان طی هفته‌های اخیر در افغانستان شدت یافته و کابل از کشورهایی اروپایی خواسته است که با توجه به وضعیت موجود از اخراج پناهجویان افغان خودداری کنند.

سرویس‌های مهاجرتی فنلاند اعلام کردند که صدور احکام رد درخواست پناهندگی که زمینه اخراج پناهجویان افغان به کشورشان را فراهم می‌کند از روز نهم ژوئیه متوقف شده است.

دولت فنلاند همچنین اعلام کرد که تصمیم‌های مرتبط با اخراج‌ پناهجویان بر همین اساس تا زمان پایان ارزیابی‌ها در خصوص «وضعیت امنیتی» افغانستان به حال تعلیق در می‌آید.

یک مسئول خدمات مهاجرتی در فنلاند در این خصوص به خبرنگاران گفت: با این حال درخواست‌‌های پناهندگی اتباع افغانستان به دلایل شرایط موجود به صورت خودکار پذیرفته نخواهد شد؛ بلکه برعکس باید زمان بیشتری را برای اطلاع از تصمیم‌ نهایی نسبت به پرونده خود به انتظار سپری کنند.

این کشور شمالی در اروپا در حال حاضر دست کم ۳۵۰ پرونده درخواست پناهندگی از سوی اتباع افغانستان را در دست بررسی دارد.

در حالی که شبه‌نظامیان طالبان همچنان به پیش‌روی در افغانستان ادامه می‌دهند و به تازگی مدعی شده‌اند که ۸۵ درصد خاک این کشور را تحت کنترل دارند، کابل روز یکشنبه از کشورهای اروپایی خواست اخراج پناهجویان را تا سه ماه آینده متوقف کنند.

طالبان از اوایل ماه مه، همزمان با شروع خروج نظامیان آمریکایی و نیروهای ناتو از افغانستان که قرار است تا ماه اوت به پایان برسد حملات همه‌جانبه‌ای را در نقاط مختلف این کشور علیه نیروهای دولتی آغاز کردند.

این حملات که هدف آن در نهایت تصرف کابل و تشکیل حکومتی اسلامی از سوی این گروه افراط‌گرا عنوان شده در برخی مناطق آن طور که انتظار می‌رفت با مقاومت نیروهای دولتی مواجه نشد و حتی برخی سربازان ارتش افغانستان از بیم حملات طالبان به تاجیکستان پناه بردند.

نیروهای نظامی تحت امر کابل که از حمایت هوایی نظامیان آمریکایی محروم شد‌ه‌اند اکنون در اکثر موارد تنها کنترل محورهای اصلی و مراکز ولایت‌ها را که برخی از آنها تحت محاصره هستند، در دست دارند.

فتوحات اخیر شبه نظامیان اسلامگرا بیم غرق شدن کشور در یک جنگ داخلی دراز مدت را تقویت کرده و از این رو همچنین برخی نیروهای مردمی را بر آن داشته که برای جلوگیری از به قدرت رسیدن طالبان در کنار نیروهای دولتی به میدان نبرد بروند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان و هلند اخراج مهاجران افغان را به دلیل گسترش جنگ متوقف کردند

آلمان و فنلاند زنان و کودکان را از اردوگاه‌ خانواده‌های داعش در سوریه می‌پذیرند

صدها مهاجر با دوچرخه‌های «نو» به مرز فنلاند در شرق اتحادیه اروپا رسیدند؛ روسیه به لهستان هشدار داد