تهران تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران را محکوم کرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه Copyright وزارت امور خارجه ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید کیفیت واکنش کشورهای مدعی حقوق بشر، در قبال سرکوب اعتراضات آمریکا، نمونه خوبی برای سنجش و راستی‌آزمایی نگرانی‌های حقوق بشری این گروه از کشورها است.

آگهی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران نتیجه اقدامات چند کشور اروپایی بوده و فاقد اجماع و مشروعیت بین‌المللی است.

سعید خطیب زاده روز چهارشنبه ۴ فروردین عملکرد گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران را زیر سوال برد و مدعی شد این فرد در گزارش‌های خود اشاره‌ای به مرگ کودکان و بیمارانی که به دلیل نبود دارو در ایران جان باخته‌اند نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه اظهارات خود در واکنش به قطعنامه‌ای که روز سه‌شنبه سوم فروردین در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد علیه به تصویب رسید گفت: «تعیین گزارشگر ویژه در زمینه حقوق بشر برای کشوری مانند ایران غیرموجه است. کشوری که با وجود فشارهای ظالمانه ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا، به تعهدات خود نسبت به شهروندانش و جامعه بین‌المللی همواره پایبند بوده است.»

در جریان چهل و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران بار دیگر تمدید شد. این قطعنامه که به پیشنهاد ایسلند ارائه شده بود با رای مثبت کشورهایی چون بریتانیا، آلمان، فرانسه، هلند، لهستان، ژاپن، مکزیک، اوکراین، کره جنوبی، مالاوی و جزایر مارشال به تصویب رسید و ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

آقای خطیب زاده در بخش دیگری از اظهارات خود که توسط رسانه‌های داخلی منتشر شده کشورهایی که به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند را «ناقض حقوق دیگر ملت‌ها» خواند و افزود: «این کشورها باید پاسخگوی جنایات خود در نقض فاحش حقوق بشر باشند.»

طبق تصمیمات شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو ماموریت جاوید رحمان، حقوقدان پاکستانی-بریتانیایی برای یک سال دیگر تمدید شد. آقای رحمان در سه سال گذشته هم در این سمت حضور داشته و وضعیت حقوق بشر در ایران را برای نهادهای بین‌المللی گزارش کرده است. رحمان استاد دانشگاه برونل در لندن است و حقوق بشر تدریس می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با ابراز تاسف درباره آنچه او «استفاده سیاسی و ابزاری از حقوق بشر و به کار‌گیری استانداردهای دوگانه در این حوزه» خواند ادامه داد: «کیفیت واکنش‌ها و مواضع این کشورها در قبال سرکوب اعتراضات در آمریکا نمونه خوبی برای سنجش و راستی‌آزمایی نگرانی‌های حقوق بشری این گروه از کشورها است.»

 در این نشست کشورهایی چون چین، ونزوئلا، روسیه،هند، پاکستان، ازبکستان، ارمنستان، کوبا، بولیوی، فیلیپین، بنگلادش و اندونزی به قطعنامه پیشنهادی علیه ایران رای منفی دادند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران «همکاری و تعامل» با گزارشگر ویژه حقوق بشر را رد کرد

رویترز: اتحادیه اروپا چند مقام ایرانی را تحریم می‌کند

دیده‌‌بان حقوق بشر سوریه: ۱۹ شبه‌نظامی هوادار ایران در حملات هوایی کشته شدند