آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران؛ پویش «من ماسک می‌زنم» آغاز بکار کرد

پویش «من ماسک می‌زنم» در ایران آغاز به کار کرد
پویش «من ماسک می‌زنم» در ایران آغاز به کار کرد Copyright خبرگزاری مهر
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شمار قربانیان ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته در ایران در حالی ۱۲۵ نفر اعلام شده است که معاون وزارت بهداشت از آغاز پویش استفاده از ماسک در سراسر کشور خبر داد.

آگهی

شمار قربانیان ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته در ایران در حالی ۱۲۵ نفر اعلام شده است که معاون وزارت بهداشت از آغاز پویش استفاده از ماسک در سراسر کشور خبر داد.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران در گزارش روزانه خود درباره شیوع ویروس کرونا گفت: « از دیروز تا امروز ۷ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر رسید.»

وی درباره شمار قربانیان ۲۴ ساعت ویروس کرونا در ایران گفت: «در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید.»

استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری بیماری کووید۱۹ را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند.
سیما لاری
سخنگوی وزارت بهداشت ایران

وی با نام بردن از استان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند گفت: «استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری بیماری کووید۱۹ را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند.»

اما طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت ایران، استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

شیوع ویروس کرونا در ایران در اردیبهشت ماه رو به کاهش گذاشت اما با برداشتن بسیاری از محدودیت‌های اعمال شده در اسفند و فرورین، در روزهای آخر اردیبهشت بار دیگر آمار ابتلای روزانه به بیش از ۲ هزار نفر رسید. آمار رسمی ابتلای روزانه در تاریخ ۱۵ خرداد با ثبت ۳ هزار و ۵۷۴ نفر به نقطه اوج خود رسید. در روزهای اخیر نیز میانگین ابتلای روزانه ۲۵۰۰ نفر است.

خبرگزاری مهر
ویروس کرونا در ایران همچنان روزانه بیش از ۱۰۰ قربانی می‌گیردخبرگزاری مهر

اعمال محدودیت‌های جدید در استان آذربایجان غربی

با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی در وضعیت قرمز است، جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی این استان در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «به دنبال قرار گرفتن استان در وضعیت قرمز شیوع کرونا، برگزاری هر نوع مراسم در تالارها ممنوع است.»

وی افزود: «ستاد مبارزه با کرونا ورود به تمام پارک‌ها و بوستان‌های شهر ارومیه را ممنوع کرده است.»

آقازاده تصریح کرد: «هرگونه تجمع در شهر ارومیه ممنوع بوده و از مردم درخواست می‌شود نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اهتمام جدی داشته باشند.»

پویش من ماسک می‌زنم آغاز می‌شود

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایران در یک نشست خبری، از آغاز پویش «من ماسک می‌زنم» خبر داد و گفت: «از امروز پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتگ من-ماسک-می‌زنم در کشور آغاز می‌شود که انتظار ما از همگان این است که با هر دیدگاه و نظری در این کار بزرگ، همکاری و همراهی داشته باشند.»

رعایت فاصله فیزیکی یک متری ۸۲ درصد، استفاده از ماسک ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ۷۸ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد که ارقام بسیار مهم و قابل تاثیری هستند.
ایرج حریرچی
معاون وزیر بهداشت ایران

وی درباره تاثیر چند عامل مختلف در کاهش شیوع ویروس کرونا گفت: «رعایت فاصله فیزیکی یک متری ۸۲ درصد، استفاده از ماسک ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ۷۸ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد که ارقام بسیار مهم و قابل تاثیری هستند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دو روز پیش درباره استفاده از ماسک گفته بود: « در حال ورود به مرحله دیگری از مقابله با کرونا هستیم که استفاده از ماسک را ناگزیر کرده است و باید در کنار تدوین دستورالعمل‌های لازم درباره مناطق و اماکنی که استفاده از ماسک در آنها الزامی است، تدابیر لازم برای تهیه سهل و ارزان ماسک نیز اندیشیده شود.» به نظر می‌رسد به زودی دستورالعمل اجباری شدن ماسک در برخی مکان‌ها ابلاغ شود.

آقای حریرچی همچنین امروز افزود: «هر ۳۳ ثانیه در کشور ما یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود و هر ۱۳ دقیقه یک نفر در کشور به دلیل کرونا فوت می‌کند، این موضوع زنگ خطری است که باید تلاش کنیم فاصله‌گذاری را بیشتر رعایت کنیم.»

حریرچی ادامه داد: «با اینکه ایران از نظر تعداد خالص مبتلا و تعداد خالص ناشی از مرگ ناشی از کووید-۱۹ به ترتیب رتبه ۱۰ و ۹ جهانی را دارد و معمولا این قسمت مورد توجه قرار می‌گیرد، ‌اما از نظر تعداد موارد ابتلا و تعداد خالص مرگ به ازای یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب رتبه ۴۷ و سی‌ام دنیا را با ۲۵۶۱ مورد ابتلا به ازای یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون جمعیت را دارد.»

به ازای هر بیمار شناسایی شده، ۱۰ نفر بیمار تشخیص داده نشده وجود دارد

وی همچنین تاکید کرد که به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده کرونا، ۱۰ نفر بیمار تشخیص داده نشده وجود دارد.

اما سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نیز تاکید کرد که در حال حاضر جوانان با ویروس کرونا درگیر شده‌اند.

وی افزود: «امروز گرفتار مصیبتی به نام کرونا شده‌ایم که شاید در عرض دو قرن یک بار اتفاق بیفتد. کرونا یک بلای جهانی است و شاید پاییز سخت‌تری داشته باشیم و همپوشانی کووید ۱۹ با آنفلوآنزا در پاییز اتفاق بیفتد. متاسفانه در حال حاضر جوانان هم با ویروس کرونا درگیر شده‌اند.»

وی در توصیه‌ای گفت: «تقاضای من این است که چه در برگزاری امتحانات و چه در کلاس‌ها، از زیرساخت‌های مجازی کمک گرفته شود و اگر مقدور نیست، آسیبی به دانشجویان وارد نشود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پروفسور فرانسوی : اوج کرونا را پشت سر گذاشتیم اما احتمال بازگشت موج دوم هست

کرونا در ایران؛ آمار روزانه قربانیان برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت

رفع شلوغی و بی‌نظمی‌های زندگی باعث بهبود سلامت روان شما می‌شود