لیبی؛ فائز السراج و خلیفه حفتر در مسکو توافق آتش‌بس امضا می کنند

لیبی؛ فائز السراج و خلیفه حفتر در مسکو توافق آتش‌بس امضا می کنند
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت لیبی به تلویزیون دولتی الحرار گفته است که امضای این توافقنامه زمینه احیای روند سیاسی را در لیبی فراهم می کند.

آگهی

فائز السراج، رئیس دولت وحدت ملی لیبی که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می شود و رقیب وی ژنرال خلیفه حفتر که شرق لیبی را در کنترل دارد قرار است روز دوشنبه در مسکو توافق نامه آتش‌بس امضا کنند.

خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت لیبی به تلویزیون دولتی الحرار گفته است که امضای این توافقنامه زمینه احیای روند سیاسی را در لیبی فراهم می کند.

فائز السراج نیز در گفتگوی کوتاه تلویزیونی گفت: «از همه مردم لیبی می خواهم ورق را برگردانند و گذشته را پشت سر بگذارند. اختلاف نظرها را کنار بگذارند، صفوف شان را به هم نزدیک کنند و به سمت ثبات و صلح حرکت کنند.»

این آتش‌بس به ابتکار ترکیه و روسیه و در مذاکرات با دو طرف به اجرا گذاشته شده است و عملا از روز یکشنبه در لیبی اجرایی شد.

وزیران خارجه و دفاع ترکیه نیز قرار است روز دوشنبه در مسکو با همتایان روس خود دیدار کنند. این دیدار بخشی از تلاش روسیه و ترکیه برای برقراری آتش بس در لیبی به شمار می رود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش و در واکنش به نشست مسکو برای امضای توافق آتش بس میان طرف‌های درگیر در لیبی گفت که «آتش بس میان طرفین در لیبی باید معتبر، پایدار و قابل راست آزمایی باشد.»

در ۹ ماه گذشته درگیری بین نیروهای دو طرف در نزدیکی طرابلس نگرانی‌های بین‌المللی را افزایش داده بود.

ژنرال خلیفه حفتر از آوریل سال ۲۰۱۹ تاکنون در تلاش بود تا طرابلس را تصرف کند اما موفق به این کار نشد. او اعلام کرده است که نیروهایش برای آتش بس احترام زیادی قائل اند و روز یکشنبه به نیروهایش دستور توقف حملات را داد. پس از وی فائز االسراج نیز دستور توقف حملات را به نیروهایش داد با این حالا در طول روز یکشنبه دو طرف یکدیگر را به تخلف از آتش‌بس متهم کردند.

امضای توافق آتش بس در حالی قرار است روز دوشنبه در مسکو انجام شود که مقامات روسی گفته‌اند هنوز مشخص نیست که آیا دو رهبر رقیب در لیبی در ملاقاتی چهره به چهره شرکت خواهند کرد یا خیر.

گفته می شود که در توافق آتش بس که در مسکو امضا می شود نیروهای اجرایی برای نظارت بر آتش بس بدون توجه به ملیت‌شان انتخاب خواهند شد.

از سال ۲۰۱۱ و سقوط حکومت معمر قذافی، لیبی با جنگ داخلی دست به گریبان است و گروههای متعددی از جمله شاخه‌ای از گروه داعش در این کشور فعال است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جدال لفظی فرانسه و ترکیه؛ ماکرون: اردوغان توافق برلین را نقض کرد

خلیفه حفتر برای گفتگو درباره صلح در لیبی اعلام آمادگی کرد

افشاگری درباره سقوط قذافی؛ جاسوس پیشین فرانسه سکوت خود را شکست