زندگی دشوار مهاجران سوری در گرمای بالای ۴۰ درجه لبنان

تصویر از ویدیوی رویترز
تصویر از ویدیوی رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ماه گذشته دمای هوا در لبنان بالا رفت، در کمپ ابوفارس جایی که نزدیک به ۱۵۰۰ پناهجوی سوریه در چادرها زندگی می‌کنند تحمل این گرما بسیار دشوار شده است، به ویژه در نبود وسایل سرمایشی.

آگهی

جنگ داخلی سوریه با اینکه رفته رفته رو به خاموشی می‌گذارد اما کماکان بحران پناهجویان سوری یکی از مسائلی است که برخی از کشورها را با چالش‌هایی مواجه کرده است. ۶.۷ میلیون نفر در خلال جنگ داخلی سوریه از این کشور مهاجرت کرده‌اند. یکی از مقاصد متداول پناهجویان لبنان است.

دولت لبنان برای کنترل آمدوشد پناهجویان ورود آنها را تنها با ویزا به خاک لبنان به رسمیت می‌شناسد. با این حال در گوشه‌وکنار لبنان کمپ‌هایی است که در آن پناهجویان سوری زندگی می‌کنند. یکی از این اردوگاه‌ها، کمپ پناهجویان «ابوفارس» است.

۳۰۰ خانوار شامل ۱۵۰۰ نفر در این کمپ زندگی می‌کنند که نیمی از جمعیت آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

فیصل محمد، پناهجوی سوریه‌ای می‌گوید: «امیدی به بازگشت به خانه ندارم. آنجا هنوز جنگ است. هواپیما در هوا می‌چرخند و هر دم جایی را منفجر می‌کنند. اصلا نمی‌شود بیرون از خانه رفت، به ویژه در شب‌ها.»

گاهی دمای هوا به ۵۰ درجه هم می‌رسد

او همانطور که سر یخچال ایستاده به خبرنگار می‌گوید: «اینجا گاهی درجه هوا به ۵۰ درجه می‌رسد و هیچ وسیله سرمایشی هم نداریم. یخچال‌ها به دلیل فشار کم برق حتی نمی‌توانند یخ تولید کند.»

آقای فیصل می‌افزاید: «دلم نمی‌خواهد به خانه برگردم، آنجا هیچ امیدی نداریم. برای من امنیت بچه‌ها مهمترین چیز است. حتی از برگشتن به خانه هم مهتر است.»

در چندین ماه گذشته گروه‌هایی از پناهندگان سوری از لبنان به کشور خود بازگشته‌اند.

در کنار لبنان، اردن، عراق و ترکیه و در مرحله بعد کشورهای اروپایی از دیگر مقاصد مهاجران سوری به شمار می‌آیند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

ابوفارس، بنیانگذار کمپ ابوفارس در لبنان است. او می‌گوید: «نصف جمعیت این اردوگاه کودکان هستند، با میانگین سنی ۶ سال. بچه‌ها خیلی اینجا مریض می‌شوند. هوا گرم شده و وسایل سرمایشی نداریم. داخل چادرها هوا مرطوب است. همین هفته پیش یک طفل ۶ ماهه بر اثر گرمای هوا فوت کرد.»

ابوفارس

آقای فارس می‌افزاید: «درجه هوا در لبنان طی ماه گذشته بالا رفت، گرمای اردوگاه در غروب به ۴۰ درجه می‌رسد و گرمای مستقیم نیز تا ۴۵ درجه حس می‌شود.»

این کمپ پس از سال ۲۰۱۲  و با بالا گرفتن جنگ داخلی در سوریه بزرگ‌تر شد. فارس می‌گوید: «جنگ خانه‌ها را فرو می‌ریزد و مردم نیز به دنبال سرپناهی هستند. همین می‌شود که اینجا مدام رو به گسترش گذاشته است. هی بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود.»

سازمان ملل سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که تعداد آوارگان در جهان به بیش از ۷۰ میلیون نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

برف و سرما پناهجویان سوری در لبنان را به دردسر انداخته است

تخریب زاغه‌های پناهجویان در لبنان بر اثر طوفان نورما

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واژگونی مینی بوس حامل مهاجران در ترکیه دست کم ۱۵ کشته برجای گذاشت

سازمان ملل: تعداد آوارگان در جهان به بیش از ۷۰ میلیون نفر رسیده است

ادامه آوارگی و سردرگمی پناهجویان؛ انگشت اتهام بسویِ اتحادیه اروپا