پروژه بلندپروازانۀ یک شرکت هلندی برای تولید جنین در فضا

 Justine GERARDY, Julie CAPELLE / AFPTV
Justine GERARDY, Julie CAPELLE / AFPTV Copyright  Spaceborn United / AFP
Copyright  Spaceborn United / AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آیا بشریت برای ادامه حیات نیازمند یک نقشه دوم است؟ یک استارتاپ هلندی به نام SpaceBorn در این زمینه وارد عمل شده و به دنبال کشف راهی برای تولیدمثل انسان در فضا است.

آگهی

اگبرت ادلبروک، رئیس ۴۸ سالۀ این شرکت پیشگام می‌گوید که شرکتش در حال حاضر بر موضوع تولیدمثل و تولدهای بالقوه در محیط گرانشی جزئی مریخ تمرکز دارد.

همچنین اگرچه پژوهشگران هنوز نمی‌توانند بگویند چه زمانی برای انسان داشتن تماس جنسی در فضا ممکن خواهد شد، اما این کارآفرین هلندی مطمئن است که در طول زندگی‌اش حتما شاهد موفقیت دانشمندان در پروژه تولد انسان در فضا خواهد بود.

اگبرت ادلبروک می‌گوید: «اگر می‌خواهید مستعمرات انسان به فراتر از زمین گسترش یابد، باید به چالش تولیدمثل نیز بپردازید و به این ترتیب است که نسل انسان دارای "گونه‌های چندسیاره‌ای" خواهد شد.»

گام اول: لقاح و تولید جنین در فضا

این شرکت به دلایل اخلاقی، تحقیقات برای تولید جنین را با کار روی تولیدمثل موش‌ها آغاز کرده و هنوز قصد ندارد اسپرم و تخمک انسان را به جایی دور از زمین بفرستد.

یکی از چالش‌های مهم شرکت در حال حاضر برای پیشبرد پروژۀ ایجاد تماس جنسی در فضا، نبود جاذبه است که زوج‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند؛ آنهم در حالی اولویت تحقیقاتی این پروژه دستیابی به یک جنین در فضا است.

به همین دلیل پژوهشگران این شرکت، راه دیگری را انتخاب کردند و دستگاهی ساختند که سلول‌های فعال در تولید مثل را مخلوط می‌کند تا عمل لقاح در فضا انجام و جنین ایجاد شود.

سپس جنین شکل گرفته باید به زمین برگردانده و در بدن یک زن جای داده شود. به همین دلیل جنین، بصورت برودتی منجمد می‌شود تا رشد آن متوقف شود و بازگشت ایمن آن به زمین آنهم تحت شرایط چالش برانگیز فضایی از جمله ارتعاشات و نیروهای گرانشی تضمین شود.

به گفته اگبرت ادلبروک، بر اساس همین طرح، پرتابی با سلول‌های موش برای اواخر سال آینده میلادی برنامه‌ریزی شده است و در صورتی که همه چیز مطابق برنامه پیش برود و نتایج این پروژه با موفقیت همراه باشد، آنگاه «پنج یا شش سال» طول می‌کشد تا اولین پرتاب با هدف تولید جنین انسان انجام شود.

اگبرت ادلبروک می‌گوید: «این کار بسیار حساسی است. زیرا شما باید سلول‌های آسیب‌پذیر انسانی و جنین‌های انسانی را در معرض خطرات فضا قرار دهید؛ آنهم خطراتی که جنین‌ها هرگز برای آن طراحی نشده‌اند.»

با این حال، قبل از اینکه چنین جنینی در بدن یک زن کاشته شود، باید یک چالش عظیم در موضوعات اخلاقی پشت سر گذاشته شود تا تولد اولین فرزندی که «جنین آن در فضا شکل گرفته» ممکن شود.

به گفته او، این یکی از دلایلی است که چرا تحقیقات در مورد بازتولید انسان در فضا را، بطور کلی شرکت‌های خصوصی انجام می‌دهند تا ناسا.

ادلبروک معتقد است شرکتش در حال حاضر تنها شرکتی است که به دنبال تولید جنین انسان در فضا است و امیدوار است روزی برسد که «تولد طبیعی انسان در فضا» نیز ممکن شود.

توسعه گردشگری فضایی نیز یکی دیگر از دلایلی است که اگبرت ادلبروک را علاقمند به اجرای این پروژه بلندپروازانه کرده است. او می‌گوید: «ممکن است مسافرانی وجود داشته باشند که بخواهند اولین بار در فضا باردار شوند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از کیف یاسمین مقبلی تا ابزار ۱۰۰ هزار دلاری؛ فضانوردان تا کنون چه چیزهایی را در فضا گم کرده‌اند؟

زیباتر و واضح‌تر از انتظارات؛ آژانس فضایی اروپا اولین تصاویر خیره‌کننده از جهان تاریک را منتشر کرد

دست شبح‌گون و چهره وهم‌انگیز کیهانی در تازه‌ترین تصاویر فضایی ناسا چیستند؟