شمارش معکوس برای فرود فضاپیمای اروپایی بر سطح مریخ

شمارش معکوس برای فرود فضاپیمای اروپایی بر سطح مریخ
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تا چند ساعت دیگر ماموریت سازمان فضایی اروپا برای جستجوی مریخ به هدف خود نزدیک می شود.

آگهی

تا چند ساعت دیگر ماموریت سازمان فضایی اروپا برای جستجوی مریخ به هدف خود نزدیک می شود. بنا به برنامه این نهاد، فضاپیمای اسکیاپارلی قرار است روز چهارشنبه بر روی سطح مریخ فرود بیاید. ماموریت این فضاپیما تصویربرداری و انجام اندازه گیریهای دقیق بر روی سیاره مریخ است. فضاپیمای اسکیاپارلی اسفند سال گذشته از پایگاه بایکنور در قزاقستان به فضا ارسال شد. سازمان فضایی اروپا میگوید پروژه اگزمارس و ارسال این فضاپیما مجموعه ای از چندین برنامه پیچیده فضایی برای پیشبرد اکتشافات در مریخ است.

مایکل دنیس، مدیر عملیات پرواز اگزومارس با اشاره به زمان ماندن سفینه بر سطح مریخ می گوید: «تلاش ما این است که مدت کافی برای اجرای عملیات داشته باشیم. هدف ما فرود ردیاب گاز است. این یک مدارگرد است و باید بدون برخورد در ارتفاع مناسبی فرود آید. و امیدواریم بتواند فضاپیمای اسکیاپارلی را به سلامت در مرکز محوطه فرود بنشاند.»

فضاپیما شامل دو بخش مدار گرد و جستجوگر سطح مریخ است. ماموریت مدارگرد انجام اندازه گیریهای دقیق بر روی این سیاره و جستجوگر بررسی آینده ماموریت های فضایی مریخ است. محل فرود در نزدیکی خط استوای مریخ با طول ۱۱۰ و عرض ۱۵ کیلومتر است، منطقه ای به نسبت هموار که پیتشر توسط دانشمندان مطالعه شده است. با بهره بردن از فناوری و سامانه های پیچیده/ فرود اسکیاپارلی بر سطح ناهموار مریخ آهسته خواهد بود. هدف این تجربه، آزمایش فناوری های ماموریت سال ۲۰۲۰ اگزومارس و همچنین بررسی محیطی محل فرود است.

ماموریت دیگر فضاپیما جستجوی گاز متان به عنوان شاخص حیات در گذشته و یا زمان حال این سیار سرخ است. مدارگرد پس از قرار گرفتن در مدار مریخ و با عبور از جو، سرانجام پس از یکسال در مداری در ارتفاع ۴۰۰ کیومتری سطح سیاره تثبیت می شود. یوهانس باوئر، مهندس عملیاتی پروژه با اشاره به مکانیزم عبور از جو مریخ می گوید: «سازمان فضایی اروپا برای اولین بار از روش جدیدی برای حرکت در مدار مریخ استفاده می کند. برای کاهش سرعت فرود به جای استفاده از سوخت موتور، از تراکم جو استفاده می شود.»

جستجوگر مریخ ناسا مارس ۲۰۱۴ عناصری از گاز متان در این سیاره را ردیابی کرد. این یافته نشاندهنده تولید این گاز وسوسه گر علمی در مریخ است. نتیجه پژوهش های فضاپیمای اسکیاپارلی موجب توسعه فناوری لازم برای فرود موفقیت آمیز در ماموریت های آینده فضایی می شود. در حالیکه امکانات علمی این فضاپیما بدلیل فقدان منبع انرژی طولانی مدت و همچنین گنجایش محدود آن برای تجهیزات محدود شده است با این حال برخورداری از حسگرهای قوی انجام آزمایشهای بر روی سطح سیاره را ممکن می کند. اگزومارس پروژه مشترک سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی روسیه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما

دیدگاه‌های تازه و مقالات علمی دربارهٔ جوّ مریخ؛ حاصل طرح فضایی امارات