چالش های روانی فضانوردی

چالش های روانی فضانوردی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشستن در سفینه و راهی فضا شدن به همان میزان که نیازمند قدرت جسمی است به توانایی روانی هم نیاز دارد. از آنجا که فشارهای روانی بسیاری در سفر فضایی وجود

آگهی

نشستن در سفینه و راهی فضا شدن به همان میزان که نیازمند قدرت جسمی است به توانایی روانی هم نیاز دارد.

از آنجا که فشارهای روانی بسیاری در سفر فضایی وجود دارند، از فضانوردان پرسیدیم که چطور خودشان را از نظر روانی برای رفتن به فضا آماده می کنند و نگران چه چیزهایی هستند. فضانورد دانمارکی «موگنسن» با لبخند می گوید: «نگران چه چیزهایی هستیم؟ همه چیز ، از کوچک تا بزرگ».

رومن چارلز که در مرکز فضانوردی اروپا در کلن کار می کند، مهندس پشتیبانی فضانوردان است. او مراقب آن است که فضانوردان پروازی آرام داشته باشند و بتوانند با اعضای خانواده و دوستان خود روی زمین در تماس باشند. او همچنین متخصص سفرهای فضایی بلندمدت است. او یکی از اعضای گروهی است که 500 روز را در یک شبه سفینه در موسکو به سر برده اند تا مأموریت سفر به مریخ را به آزمایش بگذارند. او درباره جنبه های روانی سفر فضایی می گوید: «بسیاری از فشارهای روانی مختلف در این سفر وجود دارند. که می توان گفت اولین آنها برنامه کاری فشرده است.»
«موگنسن» که نخستین فضانورد دانمارک است با این گفته موافق است و می افزاید:
آ«اجرای درست آزمایشات عملی و فنی که باید با موفقیت انجام شوند فشار روانی زیادی به همراه دارد.ما واقعا وقت خیلی زیادی را صرف به خاطر سپردن کارهایی کردیم که در مواقع اضطراری باید انجام داد. اما نگرانِ تماس با خانواده و صحبت با دوستانمان هم هستیم.»

رومن چارلز به نیروی کار گروهی و احترام متقابل و روحیه همبستگی در میان اعضای گروه اعتقاد دارد. او تأکید می کند که در کنار خطرهای فیزیکی، یک نیاز گروهی برای ایجاد فضای مثبت وجود دارد. او می گوید: «دیگر فشار روانی، وجود خطر است، شما در یک محیط خطیر قرار دارید، هر اشتباهی یک اشتباه بزرگ است. درست است که هر کسی در این مأموریت مشکلات خاص خود را دارد اما همه چیز همزمان برای همه پیش نمی آید و ما می توانیم به عنوان یک گروه از پس این کار بر بیاییم.»

آندریاس موگنسن

اولین فضانورد دانمارکی که قرار است در اول سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی سارا برایتمن، خواننده اپرا را برای یک سفر گردشی ۱۰ روزه به ایستگاه فضایی بین المللی همراهی کند. او در سال ۱۹۷۶ در کپنهاگ، پایتخت دانمارک به دنیا آمده و در رشته مهندسی هوا فضا در کالج سلطنتی لندن به تحصیل پرداخته است. او موفق به کسب مدرک دکتری مهندسی هوا فضا از دانشگاه تگزاس شده است. غواصی، چتربازی، پرواز با کایت، قایقرانی و کوهنوردی از تفریحات مورد علاقه اوست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حیات در مریخ؛ جستجویی تازه

فرود «اودیسئوس» روی ماه؛ آمریکا پس از نیم قرن بار دیگر به ماه بازگشت

کشف یک «اَبَر زمین» در فاصله تنها ۱۳۷ سال نوری از زمین