کمبود کارگر ماهر در آلمان؛ چرا مهاجران همچنان بیکارند؟

پناهندگان اوکراینی در مقابل بخش کنسولی سفارت اوکراین در برلین آلمان، جمعه اول آوریل ۲۰۲۲. بیش از ۱.۱ میلیون پناهنده در سال جاری وارد آلمان شده‌اند.
پناهندگان اوکراینی در مقابل بخش کنسولی سفارت اوکراین در برلین آلمان، جمعه اول آوریل ۲۰۲۲. بیش از ۱.۱ میلیون پناهنده در سال جاری وارد آلمان شده‌اند. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در آلمان بیکاری در بین اتباع خارجی‌ حدود ۱۲ درصد و برای خود آلمانی‌ها زیر پنج درصد است. چرا با وجود اینکه آلمان با کمبود نیروی کار مواجه است اما میزان بیکاری در میان مهاجران نسبتا زیاد است؟

آگهی

کشور آلمان به طور میانگین سالیانه معادل جمعیت یک شهر بزرگ از کشورهای مختلف پذیرای مهاجر بوده است. به‌طوری که هم اکنون از هر شش نفر در این کشور، یک نفر در خارج از آلمان متولد شده است؛ در حالی که این رقم در ایالات متحده یک نفر از هر هفت نفر است.

اما برعکس آمریکا، در آلمان با وجود کمبود شدید نیروی کار، این کشور تا کنون در پیدا کردن شغل مناسب برای افرادی که به تازگی به این کشور مهاجرت کرده‌اند ناکام بوده است.

مشکل به همین‌جا ختم نمی‌شود چرا که با روند کنونی بازنشسته‌شدن افراد شاغل، اقتصاددانان تخمین می‌زنند که بزرگترین اقتصاد اروپا تا سال ۲۰۳۵ باید حدود هفت میلیون نفر را به عنوان نیروی کار استخدام کند.

بر همین اساس، کارشناسان همواره به مقوله پذیرش مهاجران به عنوان یک راه حل برای این مشکل تاکید داشته‌اند و معتقدند آلمان سالانه به حدود ۴۰۰ هزار مهاجر کاربلد نیاز دارد.

برعکس آمریکا، در آلمان نرخ بیکاری در بین پناهجویان بیشتر از بومیان است

به گزارشی که نشریه وال‌استریت‌ ژورنال در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ منتشر کرده است تاکنون، ترکیب جمعیتی مهاجران در آلمان جوابگوی نیاز این کشور در حوزه اشتغال نبوده است.

به فیسبوک یورونیوز بپیوندید

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تنها یک سوم از حدود ۸۰۰ هزار پناهجوی سوری و افغان که اصطلاحا در سن کار هستند، مالیات پرداخت می‌کنند. این در حالی است که این رقم در بین آلمانی‌ها معادل دو سوم از افراد در سنین کار می‌باشد.

بر این اساس، در آلمان بیکاری در بین اتباع خارجی‌ حدود ۱۲ درصد و برای خود آلمانی‌ها زیر پنج درصد است. در حالیکه در ایالات متحده، مهاجران خارجی بیشتر از افراد محلی شغل دارند.

الگوبرداری از استرالیا یا کانادا برای جذب نیروی ماهر

به گزارش وال‌استریت ژورنال، بسیاری از پناهندگان برای مشاغل مورد نیاز در بازار کار دارای ماهر لازم و مناسب نیستند و کشور آلمان هم در آموزش آن‌ها چندان خوب عمل نکرده است.

برای تغییر این وضعیت، برلین قصد دارد سیستم جذب مهاجر خود را با الگوبرداری از استرالیا یا کانادا در سال آینده معرفی کند، به‌طوری که که ابتدا برای هر متقاضی یک نظام مبتنی بر امتیازبندی تعریف کند و تنها افراد واجد شرایط را جذب کند.

مسئله اینجاست که مهاجرانی که به قصد انجام کار به آلمان مهاجرت می‌کنند تنها ده درصد از کل مهاجران را در بر می‌گیرند. در حالی که این رقم برای کشوری همچون کانادا یک سوم از کل افراد را شامل می‌شود.

ورود مهاجران به قصد کار در آلمان به قدری کم است که در یک دهه گذشته در مجموع حدود ۷۰ هزار کارگر توانستند کارت اقامت کاری موسوم به «کارت آبی» دریافت کنند.

ادغام مهاجران در آلمان زمان‌بر است

پس از یک وقفه به دلیل همه‌گیرشدن بیماری کرونا، اکنون به دلیل جنگ در اوکراین و مهاجرت فزاینده از خاورمیانه، آفریقا و افغانستان، دوباره تعداد پناهجویان ورودی به آلمان در حال افزایش است. در نیمه اول سال میلادی ۲۰۲۲، بیش از یک میلیون نفر به آلمان نقل مکان کردند.

با این حال، انتظار نمی‌رود بسیاری از مهاجران تازه‌وارد اوکراینی و افغانی بتوانند تا قبل از سال ۲۰۲۴ در آلمان شغل پیدا کنند، چرا که پروسیه یادگیری زبان آلمانی و ادغام شدن زمان‌بر خواهد بود.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، یکی از این افراد به نام «آنکه دوبک» که یک شرکت لوله‌کشی و گرمایشی را در برلین مدیریت می‌کند، می‌گوید او اخیراً یک جوان افغان را پس از گذراندن دوره سه و نیم ساله کارآموزی در شرکتش استخدام کرد ولی در نهایت وی به مشکل تکمیل مدارک برخورد. وی در ادامه گفت که با یک تبعه دیگر افغان قرارداد کارآموزی امضا کرده ولی ناگهان از روز بعد در محل کار حاضر نشده است.

در همین حال، نیمی از صاحبان مشاغل آلمانی می‌گویند که اگر روند به همین منوال باقی بماند فعالیت‌های خود را کم خواهند کرد و یا کسب‌و‌کار خود را به خارج از این کشور منتقل خواهند کرد زیرا در آلمان نمی‌توانند کارگر کافی را پیدا کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان فرصت کرونا برای غول‌های فناوری؛۵۰ هزار نفر در یک ماه اخراج شدند

بریتانیا و فرانسه با پهپادهای شناسایی و ماموران بیشتر کانال مانش را به روی مهاجران می‌بندند

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند