از هر ۵ شهروند اروپایی یک نفر در آستانه فقیر شدن است؛ «وضعیت وخیم‌تر می‌شود»

از هر ۵ شهروند اروپایی یک نفر در آستانه فقیر شدن است؛ «وضعیت وخیم‌تر می‌شود»
Copyright Bernat Armangue/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از Gregoire Lory
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرحله دوم و سخت‌تر تا پایان سال ۲۰۲۱ فرا می‌رسد؛ وقتی که همزمان با ورشکستگی‌های بزرگ، شمار بسیار بیشتری کارشان را از دست می‌دهند. کمک دولت‌ها به شرکت‌ها کم‌کم کاهش می‌یابد و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در ماه‌های پیش رو مجبور به اعلان ورشکستگی هستند.»

آگهی

در حالی که اتحادیه اروپا پس از بحران مالی بزرگ سال ۲۰۰۸ متعهد به کاهش شمار شهروندان فقیر خود شده بود، گزارشگر ویژه فقر شدید سازمان ملل متحد می‌گوید که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه نتوانسته‌اند به این تعهد خود عمل کنند.

براساس گزارش دفتر منطقه‌ای مبارزه با فقر شدید سازمان ملل متحد در اروپا، امسال ۲۱ درصد شهروندان اروپایی در آستانه فقیر شدن هستند. این آمار شامل ۱۹ میلیون و ۴۰۰هزار کودک و ۲۰میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

این آمار در حالی منتشر می‌شود که اولیویه دو شوتر، گزارشگر گزارشگر ویژه فقر شدید سازمان ملل متحد نسبت از بدتر شدن اوضاع در ماه‌های آینده اطمینان دارد و می‌گوید: «می‌دانیم که بحران مثل یک موشک دومرحله‌ای است. ما همین حالا شمار بسیاری از افراد را داریم که پیشاپیش درآمدشان را از دست داده اند. خیلی از آن‌ها حتی قبل از [شیوع بیماری کووید۱۹] هم در فقر به سر می‌بردند. اما مرحله دوم و سخت‌تر تا پایان سال ۲۰۲۱ فرا می‌رسد؛ وقتی که همزمان با ورشکستگی‌های بزرگ، شمار بسیار بیشتری کارشان را از دست می‌دهند. کمک دولت‌ها به شرکت‌ها کم‌کم کاهش می‌یابد و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در ماه‌های پیش رو مجبور به اعلان ورشکستگی هستند.»

کشورهای عضو اتحادیه اروپا سال گذشته متعهد شده بودند که شمار فقرا را به ۲۰ میلیون نفر کاهش دهند. امری که مسلما محقق نشد. گزارشگر سازمان ملل رقابت مالیاتی میان کشورهای اروپایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر را یکی از عوامل اصلی ناتوانی برای مبارزه با پدیده فقر در این منطقه می‌داند و می‌گوید: «دولت‌های اروپایی هر سال ۱۶۰ تا ۱۹۰ میلیارد یورو از درآمدهای مالیاتی خود را [برای جلب سرمایه‌گذاری] از دست می‌دهند.»

اولیویه شوتر از دولت‌های اروپایی می‌خواهد تا شجاعت بازتعریف بنیادین حکمرانی اقتصادی-اجتماعی را داشته باشند. در حال حاضر اصل رقابت و تلاش برای رسیدن به بازار رقابتی کامل، به مثابه الگوی اقتصادی اتحادیه اروپا عمل می‌کند. با وجود اهمیت تامین اجتماعی، شمار بالای فقرا و افراد در آستانه سقوط به زیر خط فقر نشانگر چالش جدی برای کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در دوره بحران کرونا است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟

چرا اتحادیه اروپا ممکن است اشتراک‌های پولی فیس‌بوک را در اروپا ممنوع کند؟