پس لرزه های «برکسیت» در بریتانیا

پس لرزه های «برکسیت» در بریتانیا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بیش از سه ماه از زمان برگزاری همه پرسی «برکسیت» در بریتانیا می گذرد.

بیش از سه ماه از زمان برگزاری همه پرسی «برکسیت» در بریتانیا می گذرد. می توانیم تا هر زمان که دلمان بخواهد درباره تاثیر درازمدت رای شهروندان این کشور به خروج از اتحادیه اروپا گمان پردازی کنیم. اما تا زمانی که بریتانیا از اتحادیه اروپا بیرون نرود، یعنی تا دست کم دو سال دیگر، درباره هیچ چیز نمی توان اطمینان داشت.

پس از گذشت بیش از سه ماه از برگزاری «برکسیت» در بریتانیا، زندگی روزمره شهروندان اروپایی مقیم بریتانیا و بریتانیایی هایی که در یکی از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا زندگی می کنند، تحت تاثیر قرار گرفته است.

کارگران و کارمندان اروپایی مقیم بریتانیا نگرانند که مجبور به ترک بریتانیا شوند، و برخی از آنها سخت تلاش می کنند تا شهروند بریتانیا شوند.
در اولین گزارش این برنامه به بریتانیا و فرانسه می رویم و درباره پیامدهای کوتاه مدت و ملموس «برکسیت» بر زندگی شهروندان اروپایی و بریتانایی با آنها صحبت می کنیم. در فرانسه با صاحبان کسب و کار بریتانیایی را ملاقات می کنیم که بدنبال تابعیت فرانسوی هستند و در بریتانیا هم شهروندان اروپایی را می بینیم که در این کشور زندگی می کنند و می خواهند شهروند بریتانیا شوند.

از سوی دیگر بخشهای پررونق اقتصاد بریتانیا، مثل بخش فناوری و بخش های مالی هم به همین اندازه نگران آینده هستند و به فکر این هستند که به کشورهای دیگر اروپا نقل مکان کنند. رای به «برکسیت» به اقتصاد حوزه دیجیتال لطمه زده است. این بخش ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تامین می کند صاحبان شرکتهای تجاری این حوزه هم از مخالفان خروج از اتحادیه اروپا بودند.

در دومین بخش این برنامه کندوکاو می بینیم که «رای خروج» مدیران، کارمندان و سرمایه گذاران شرکتهای فناوری را در بریتانیا بیشتر از قبل نگران کرده است.

پیامدهای دراز مدت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر اقتصاد این کشور و روابط تجاری آن با شرکای تجاری اتحادیه اروپا چه خواهد بود؟ این پرسش را با آندره ساپیر، اقتصاددان و از محققان ارشد اندیشکده بروئگل در بروکسل مطرح می کنیم. از نظر او مهمترین دوره، دوره گذار خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا «برکسیت» به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات در لندن لطمه زیادی وارد می کند؟

پیامدهای درازمدت «برکسیت» برای اقتصاد بریتانیا در گفتگو با اقتصاددان

پیامدهای کوتاه مدت «برکسیت» برای زندگی روزمره شهروندان اروپایی و بریتانیایی