گفتگو با کارشناس مقاومتهای دارویی درباره شرایط پرورش و کشتار دام در اروپا

گفتگو با کارشناس مقاومتهای دارویی درباره شرایط پرورش و کشتار دام در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اروپایی ها گوشت گاو دوست دارند، اما گوشتی که بیشتر از بقیه گوشتها در اروپا مصرف می شود، گوشت خوک است.

اروپایی ها گوشت گاو دوست دارند، اما گوشتی که بیشتر از بقیه گوشتها در اروپا مصرف می شود، گوشت خوک است. به خوکها هم مثل دامهای پرورشی دیگر در اروپا، بطور معمول، مقدار بسیار زیادی آنتی بیوتیک داده می شود تا سریعتر رشد کنند. اما این حجم بالای آنتی بیوتیک، منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی می شود و به مرور زمان باکتری هایی پدید می آورد که با هیچ آنتی بیوتیکی نمی توان آنها را از بین برد.

سوفی کلوده، خبرنگار یورنیوز درباره شرایط پرورش و کشتار دام در اروپا و انتقال مقاومت آنتی بیوتیکی از طریق گوشت به انسان با الیزابت تایلر، کارشناس مقاومتهای دارویی از سازمان جهانی بهداشت گفتگویی انجام داده است:

یورونیوز: مطالعه ای در بریتانیا نشان داده که تا سال ۲۰۵۰، مقاومت آنتی بیوتیکی کشنده تر از سرطان خواهد بود و سالانه بیش از ۱۰ میلیون قربانی خواهد گرفت. نظرتان چیست؟

الیزابت تایلور: «موافقم. مقاومت آنتی بیوتیکی نه تنها قربانی می گیرد، بلکه باعث خواهد شد که یک جراحی معمولی و درمانهای سرطان هم به خاطر بی اثر شدن دارو بسیار بسیار خطرناک تر بشود. این مشکل فقط مربوط به آینده و سال ۲۰۵۰ هم نیست، مشکلی است اروپا همین امروز با آن روبروست. دستکم ۲۵ هزار نفر به دلیل مقاومتهای دارویی جان می دهند و هزینه درمانهای طولانی مدت را هم به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو افزایش می دهد.»

یورونیوز: درباره مقاومت آنتی بیوتیکی دامها صحبت کنیم. در اسپانیا، آلمان و ایتالیا بیشتر از بقیه کشورهای اتحادیه اروپا از آنتی بیوتیک برای تحریک رشد دام استفاده می شود. آیا در اروپا مقرراتی وجود ندارد که همه موارد را برای همه کشورها پوشش دهد؟

الیزابت تایلور: «در اروپا بین کشورهایی که در آنجا آنتی بیوتیک بیش از جاهای دیگر مصرف می شود و کشورهایی که کمترین مصرف آنتی بیوتیک را دارند اختلافی به اندازه یک ضریب صد وجود دارد. اما اروپا محدودیتهایی برای استفاده از آنتی بیوتیک وجود دارد و ما از سال ۲۰۰۶ آنتی بیوتیک برای تحریک رشد دام را ممنوع کرده ایم. اما هنوز در دامپروری های بسیاری از کشورها حجم بسیار بالایی از آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت به کار می رود، بویژه در دامپروی های پر ازدحام یا با شرایط غیر بهداشتی. از نظر ما این کار ضرورتی ندارد. در دانمارک استفاده از آنتی بیوتیک در صنعت پرورش خوک به تدریج ممنوع شده و آنتی بیوتیک تنها برای درمان خوکهای بیمار به کار برده می شود. تولیدات خوک هم طی این دوره در این کشور افزایش داشته و سود زیادی در بر داشته است.»

یورونیوز: پس باید در شیوه های پرورش، درمان و کشتار دامها تجدید نظر کنیم وآنتی بیوتیک را فقط به صورت دارو برای درمان حیوانات بیمار به کار ببریم؟

الیزابت تایلور: «بله. به عبارت دیگر هر چه بیشتر از گوشت استفاده کنیم آنتی بیوتیک سریعتر بی فایده می شود. آلودگی گوشت به آنتی بیوتیک، میکروبهای مقاوم درنتیجه کشتار نادرست حیوان، شرایط بد بهداشتی که منجر به عفونت کارگران یا عفونی شدن کودی که وارد مزرعه یا آب می شود، همه اینها در مشکل مقاوم شدن میکروبها نسبت به آنتی بیوتیک سهم دارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوشتی که اروپایی ها مصرف می کنند تا چه اندازه سالم است؟

استفاده از آنتی بیوتیک برای دام و طیور باعث مقاومت آنتی بیوتیکی می شود

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت