گوشتی که اروپایی ها مصرف می کنند تا چه اندازه سالم است؟

گوشتی که اروپایی ها مصرف می کنند تا چه اندازه سالم است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اروپایی ها گوشت دوست دارند و بیش از همه گوشت خوک مصرف می کنند.

اروپایی ها گوشت دوست دارند و بیش از همه گوشت خوک مصرف می کنند. اما این گوشت تا چه اندازه بهداشتی است؟ پرورش و کشتار حیوان بدرستی صورت می گیرد یا اینکه با انوع داروها پروارتر شده است؟

مدتهاست که چندین رسوایی مربوط به گوشت در اروپا جنجال آفرین شده است. بیماری جنون گاوی را به یاد دارید که در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی در اروپا شایع شده بود. یا جنجالی که در سال ۲۰۱۳ در مورد استفاده از گوشت اسب به جای گوشت گاو در غذاهای آماده به راه افتاد.

در فرانسه هم ویدئوی هایی که در اینترنت درباره شرایط ناسالم پرورش و تولید مثل دام در دامپروری ها و تصاویر دردناک و تکان دهنده ای که از کشتارگاهها منتشر شده، سر و صدای زیادی به پا کرده است. البته فرانسه تنها مورد نیست و گزارشهایی هم در این باره در هلند و در کشورهای جنوب اروپا وجود دارد.

صحبت بر سر این نیست که آیا مصرف گوشت خوب است یا نه. مسئله این است که شیوه ناسالم پرورش دام و طیور بر سلامت انسان تاثیر می گذارد و دیگر اینکه می توان حیوان را به شیوه ای کشت که درد کمتری متحمل شود.

لیز پدرسن، خبرنگار ما توانسته به کشتارگاهی در فرانسه برود. در گزارش او از کشتارگاهی در شهر لیون فرانسه می بینید که از ابزارهایی استفاده می شود که حیوان را قبل از کشتن بدرستی بیهوش نمی کند و حیوان فورا نمی میرد. خشونت در ذات کشتارگاه است و تولید انبوه گوشت صنعتی این وضعیت را هم برای حیوان دردناک تر کرده است، هم برای کسانی که در مسلخ کار می کنند.

در اروپا بطور معمول، به دامهای پرورشی بویژه خوک مقدار بسیار زیادی آنتی بیوتیک داده می شود تا حیوان سریعتر رشد کند. اسپانیا یکی از کشورهای اتحادیه اروپاست که آنتی بیوتیک زیادی در دامپروری های آن استفاده می شود. در دومین گزارش این برنامه از منطقه لریدا در شمال شرق این کشور می بینیم که چطور زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک در حیوان به مرور زمان باکتری هایی پدید می آورد که با هیچ آنتی بیوتیکی نمی توان آنها را از بین برد. این باکتری های مقاوم از طریق گوشتی که می خوریم به ما منتقل می شوند.

اما آیا واقعا طبق مطالعاتی که در بریتانیا انجام شده، مقاومت آنتی بیوتیکی تا سال ۲۰۵۰ کشنده تر از سرطان خواهد شد؟ این پرسشی است که با الیزابت تایلور، کارشناس مقاومتهای دارویی از سازمان جهانی بهداشت در میان می گذاریم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استفاده از آنتی بیوتیک برای دام و طیور باعث مقاومت آنتی بیوتیکی می شود

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟