ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا چه پیامدهایی برای طرفین خواهد داشت؟

ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا چه پیامدهایی برای طرفین خواهد داشت؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آیا رهبران اتحادیه اروپا با بریتانیا به توافق خواهند رسید؟ آیا خواهند توانست رأی دهندگان بریتانیایی را قانع کنند که در اتحادیه اروپا بمانند؟ یا این

آگهی

آیا رهبران اتحادیه اروپا با بریتانیا به توافق خواهند رسید؟ آیا خواهند توانست رأی دهندگان بریتانیایی را قانع کنند که در اتحادیه اروپا بمانند؟ یا این که توافقی که نخست وزیر بریتانیا خواستارش است، باعث خواهد شد اتحادیه اروپا از هم فروپاشد؟

در آستانه نشست اتحادیه اروپا، رهبران اروپایی امیدوارند توافق با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هم مانع از خروج این کشور از اتحادیه اروپا شود، و هم به یافتن راه حلی برای مقابله با بحرانهای متعدد کمک کند.

آقای کامرون خواستار سخت گیری بیشتر در مورد قوانین مهاجرت است. وی همچنین می خواهد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سطح ملی قدرت بیشتری داشته باشند. یکی دیگر از اصلاحات مورد نظر بریتانیا به افزایش توان رقابت مربوط می شود، نخست وزیر این کشور می گوید که به این منظور باید از مقررات دست وپا گیر کاسته شود.

آیا این اصلاحات از اقتدار اتحادیه اروپا خواهد کاست و باعث تضعیف اروپا و تقسیم آن خواهد شد؟ برخی از رهبران اروپا می گویند باید به هر قیمتی شده مانع از خروج بریتانیا از اتحادیه شد.

از سوی دیگر، عده ای از اقتصاددانها می گویند که نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا پیامدهایی ویرانگر خواهد داشت، هم برای اتحادیه و هم برای خود بریتانیا؛ اروپا را تبدیل به قدرتی درجه دو می کند و تولید ناخالص داخلی بریتانیا هم دو درصد کمتر می شود. آیا ممکن است این توافق برای برخی رهبران دیگر اتحادیه اروپا پذیرفتنی نباشد و به نوعی بن بست و درگیری رودرو بین رهبران اروپا منجر شود؟

درباره این موضوعات با مهمانان این برنامه نینا شیک، مدیر ارتباطات «دفتر اروپا»، جایلز مریت، دبیر کل اندیشکده «دوستان اروپا» و گونترام وولف، مدیر اندیشکده اقتصادی بروگل صحبت کرده ایم.

عده بسیاری معتقدند که توافق اروپا با نخست وزیر بریتانیا، مانند اعطای حق انتخاب آزادنه قوانین و مقررات دلخواه به بریتانیاست. از نظر خانم «شیک» از دفتر ارتباطات اروپا، که به اعتقاد عده ای اندیشکده «منتقدان اروپای واحد» است، اصلاحات مورد نظر آقای کامرون به مشکلات اصلی اتحادیه اروپا مربوط می شود. وی می گوید: «بحران های اتحادیه اروپا: بحران اقتصادی، بحران مهاجرت، و بحران افزایش توان رقابت، مشکلات اصلی اتحادیه اروپا است. اصلاحات مورد نظر بریتانیا پرسشهایی اساسی را در باره فلسفه وجودی اروپا و هدف سازمانی اتحادیه ی اروپا را مطرح می کند.»

یکی از تغییرات اصلیِ مورد نظر بریتانیا به کارگران مهاجر مربوط می شود و این که تعداد کارگران مهاجر زیاد است و خیلی از شهروندان بریتانیا نگران ورود کارگران خارجی به کشور هستند. پرسشی که به میان می آید این است که اگر در این زمینه امتیازی به بریتانیا داده شود، آیا بحران فعلی مهاجرت حل خواهد شد یا این که وضعیت بحرانی تر خواهد شد؟ گونترام وولف از اندیشکده مستقل اقتصادی بروگل می گوید: «آمار و ارقام خیلی گویاست. اول این که آمدن مهاجرین از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به بریتانیا، برای اقتصاد این کشور خیلی فایده داشته است. دوم این که تعداد کسانی که برای استفاده از خدمات و حقوق اجتماعی به بریتانیا آمده اند، خیلی کم است. شواهد نشان می دهد که مردم به خاطر خدمات اجتماعی به این کشور نمی آیند، بلکه برای فرصتهای شغلی می آیند. بنابراین در نهایت من موافقم که برخی تضمین ها داده شود، اما این نکته از نظر من فرعی است.»

وی درباره تاثیر اقتصادیِ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بر اقتصاد بریتانیا و اقتصاد اتحادیه اروپا می گوید: « بستگی به عوامل دیگر دارد. بستگی به این دارد که پس از خروج چه توافق هایی بشود. البته مطمئناً پس از رأی «نه» به اروپا، نه تنها شاهد افت و خیز شدید بازارها و مذاکرات طولانی بر سر دسترسی به بازار واحد خواهیم بود. همچنین بریتانیا باید به دنبال عقد مجدد تمام معاهدات تجاری فعلی با بقیه دنیا باشد.»

از نظر جایلز مریت، از اندیشکده “دوستان اروپا“، اندیشکده ای که هدفش ترویج تقابل افکار و آراء و گسترش و حضور اروپا در آینده است، تاثیر سیاسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این است که دنیا متوجه می شود اتحادیه اروپا یکدست نیست و صدای واحدی ندارد. وی می افزاید: «من خودم بریتانیایی هستم و به نظر من می رسد بریتانیایی ها وقتی از روی احساس صحبت می کنند، می گویند: “ما اروپایی نیستم”. اما وقتی در رفراندوم رأی می دهند عقلانی عمل کرده و رأی به ماندن در اروپا خواهند داد.»

برای شنیدن نظرات مهمانان برنامه روی ویدئوی برنامه کلیک کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان و موافقان اتحادیه اروپا چه بیمها و امیدی دارند؟

چرا با وجود کمک مالی اتحادیه اروپا به کشورهای فقیر، مهاجران اقتصادی راهی اروپا می شوند؟

آیا «کنفرانس کمک کنندگان» می تواند به راه حلی برای حل بحران سوریه دست یابد؟