آیا «کنفرانس کمک کنندگان» می تواند به راه حلی برای حل بحران سوریه دست یابد؟

آیا «کنفرانس کمک کنندگان» می تواند به راه حلی برای حل بحران سوریه دست یابد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آیا کنفرانس کمک کنندگان به سوریه می تواند راهی برای حل بحران این کشور پیدا کند؟ چگونه می توان جامعه بین الملل را تشویق به کمک کرد؟ آیا این کمک مالی

آگهی

آیا کنفرانس کمک کنندگان به سوریه می تواند راهی برای حل بحران این کشور پیدا کند؟ چگونه می توان جامعه بین الملل را تشویق به کمک کرد؟ آیا این کمک مالی راه حل سیاسی هم در پی خواهد داشت؟

چهارم ماه فوریه کنفرانس کمک کنندگان به سوریه در لندن برگزار می شود. حدود پنج سال از جنگ داخلی ای که میلیونها نفر را از خانه و کاشانه شان آواره کرده است، می گذرد. آیا برگزاری این کنفرانس جهانی به حل بحران سوریه کمکی می کند؟ دولت سوریه می گوید که شورشیان کمکهای غذایی را ضبط کنند و مخالفان هم دولت را متهم می کنند که مردم را در مناطق محاصره شده، در قحطی قرار داده است.

آیا این تلاشها می تواند راه حلی سیاسی سریعی برای سوریه پیدا کند؟ آیا می توان امید داشت که جامعه جهانی به یک راه حل واحد دست پیدا کند، آنهم در حالیکه داعش بخش بزرگی از این کشور را کنترل می کند؟ چگونه در حالیکه دور نمای کوتاه مدتی برای پایان درگیریها وجود ندارد، می توان به کمکهای بشردوستانه بلند مدت مانند تحصیل و اشتغال فکر کرد؟

درباره این موضوعات با مهمانان برنامه الن اسمیت، نماینده بریتانیایی کمیته امور خارجه و عضو حزب ملی اسکاتلند، و از نمایندگان گروه سبزها و اتئلاف آزاد اروپایی پارلمان اروپا؛ الکساندر پولاک، سخنگوی کمیسیون اروپا در بخش کمکهای بشر دوستانه، مدیریت بحران و همکاریهای بین المللی و سارا تزوریه ری، مشاور سیاسی اتحادیه اروپا در زمینه جنگ و کمکهای بشردوستانه گفتگو کرده ایم.

الکساندر پولاک می گوید که مشکل دسترسی به کمکها وجود دارد که برای غلبه بر آن نیاز به یک راه حل سیاسی پایدار است. وی می افزاید: «تا کنون کشورهای عضو اتحادیه اروپا حدود پنج میلیارد یورو هزینه کرده اند که بیشترش برای حمایت از کمک رسانی است. اما این مقدار اصلا کافی نیست چون لازم است دسترسی هم وجود داشته باشد که الان وجود ندارد. اگر راه حل سیاسی پیدا شود نیاز داریم پشتیبانی ها درازمدت شود و بتوان برای آینده برنامه ریزی کرد. البته هنوز با این هدف فاصله داریم.» یافتن راه حل سیاسی پایدار از نظر الن اسمیت هم باید یکی از اولویتها باشد. وی می گوید که استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، چند پیشنهاد سازنده برای برقراری راه حلی سیاسی پایدار در سطح بین المللی به میان آورده و جامعه جهانی باید به این سمت برود. وی می افزاید: «بدون پرده پوشی باید گفت که کمک خارجی به سوریه می شود اما مشکل این است که بیشتر آن صرف خرید توپ و تانک و بمب می شود. چیزی برای مشکلات انسانی هزینه نمی شود. شاهد جنگی نیابتی هستیم که چندین کشور حاشیه خلیج فارس در آن نقش دارند و همین طور ایران. می بینیم که درگیری ابعاد بین المللی پیدا می کد اما تلاش کافی برای رفع بحران بین المللی وجود ندارد. نیاز است که اتحادیه اروپا از نفوذ خود استفاده کند و همه را به سوی راه حلی سیاسی سوق دهد که در آن اسد نقشی نداشته باشد. در چنین شرایطی می توان از دستیابی به یک راه حل پایدار سخن گفت.»

از نظر سارا تزوریه ری کمک رسانی در سوریه انجام پذیر است، اما به همه کسانی که به کمک نیاز دارند دسترسی نیست. وی می گوید این مسئله باید در اولویت دستور کار مذاکرات سیاسی باشد. خانم تزوریه ری می افزاید: «برخی از اعضای شورای امنیت مستقیما درگیر هستند و باید از ارتباط خود با متحدانشان استفاده کرده و به این ترتیب سهم خود را در حل این مشکل ادا کنند.»

از سوی دیگر، یک طرف درگیری، دسترسی طرف دیگر به کمکهای غذایی را قطع می کند و به این ترتیب کمکهای غذایی تبدیل به سلاحی برای جنگیدن می شود. چه طور می شود از چنین وضعیتی پرهیز کرد؟ سارا تزوریه ری در پاسخ به این پرسش می گوید: «ابزارهایی برای خبرگیری داریم اما به حضور ما در منطقه هم نیاز است. به همین دلیل، گفتگو این قدر اهمیت دارد. اینجا دیپلماسی باید در خدمت اهداف انسانی قرار گیرد، نه برعکس آن.»

برای شنیدن نظرات کارشناسان برنامه روی ویدئو کلیک کنید.

UN asks for $8bn ahead of key Syria aid conference https://t.co/eoXVZDRVNkpic.twitter.com/uFWfYdL5Ee

— Middle East Eye (@MiddleEastEye) January 13, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان و موافقان اتحادیه اروپا چه بیمها و امیدی دارند؟

چرا با وجود کمک مالی اتحادیه اروپا به کشورهای فقیر، مهاجران اقتصادی راهی اروپا می شوند؟

ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا چه پیامدهایی برای طرفین خواهد داشت؟