کاهش قیمت نفت و سوخت گذرا است

کاهش قیمت نفت و سوخت گذرا است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژولی از لیموژ فرانسه پرسیده است : با وجود سقوط قیمت نفت، بهای سوخت تنها اندکی کاهش یافته است. آیا این روند ادامه خواهد یافت؟ توماس پورشر، اقتصاد دان

آگهی

ژولی از لیموژ فرانسه پرسیده است : با وجود سقوط قیمت نفت، بهای سوخت تنها اندکی کاهش یافته است. آیا این روند ادامه خواهد یافت؟

توماس پورشر، اقتصاد دان به این پرسش پاسخ می دهد: «به دو دلیل نباید منتظر کاهش سیستماتیک قیمت نفت و سوخت بود. اول این که، قیمت نفت با دلار اعلام می شود، در حالی که بهای آن معمولا با یک واحد پولی دیگر پرداخت می شود. برای مثال در اروپا، نفت را با یورو می خریم و باید نرخ برابری دلار و یورو را در نظر داشت.

وی درباره تاثیر مالیات ها بر افزایش قیمت سوخت می گوید: «دلیل دوم این است که مالیات بر قیمت سوخت بسیار بالاست. این مالیات ها معمولا نرخ ثابتی دارند. مانند فرانسه که مصرف کنندگان، عملا هربار، پنجاه درصد بهای سوخت را به عنوان مالیات می پردازند.

اگر مثال فرانسه را در نظر بگیریم، قیمت هر بشکه نفت به دلار، پنجاه درصد کاهش یافته است. اگر همین بها را به یورو تبدیل کنیم، میزان کاهش چهل درصد است. اگر بهای سوخت را با احتساب مالیات در پمپ بنزین ها در نظر بگیریم، قیمت، فقط هفده درصد پایین آمده است.»

توماس پورشر، درباره تداوم روند کاهش قیمت سوخت می گوید: «سوال دوم، آیا این وضعیت ادامه خواهد یافت؟ اقتصاد دانان در این باره متفق القولند که بهای نفت بار دیگر افزایش خواهد یافت. ولی درباره میزان این افزایش، دیدگاه ها متفاوت است. همچنین این سوال مطرح است که افزایش قیمت در چه بازه زمانی رخ خواهد داد.

آژانس بین المللی انرژی معتقد است که قیمت نفت تا دو سال آینده افزایش خواهد یافت. بعضی ها که مثل من خوشبین تر هستند، فکر می کنند که سیر صعودی قیمت نفت از نیمه دوم همین سال 2015 شروع می شود.

این کارشناس نسبت به افزایش شدید بهای نفت در دوره آتی هشدار می دهد :«آنچه باید دانست، این واقعیت است که هرچه آهنگ کاهش قیمت نفت بیشتر باشد، در دروه بعد، با افزایش شدیدتر بها روبرو خواهیم شد، به این دلیل که امروز با قیمت بسیار پایین نفت، سرمایه گذاری های نامتعارف و استحصال نفتِ شیل دیگر مقرون به صرفه نیست. بنابراین، با کاهش تحقیقات و سرمایه گذاری، التهاب بازار نفت برای تعیین قیمت بیشتر می شود. به این ترتیب باید گفت که کاهش قیمت سوخت، موقتی و گذراست.»

اگر شما هم سوالی دارید، می توانید آن را از طریق وبسایت یورونیوز و یا شبکه های اجتماعی با ما در میان بگذارید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها