نتایج ده سال گسترش اتحادیه اروپا چه بوده است؟

نتایج ده سال گسترش اتحادیه اروپا چه بوده است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در برنامه این هفته “سخن شما” یوانا وارسوویه از طریق اینترنت پرسیده است: “در ماه مه ۲۰۰۴ ده کشور اروپایی از اروپای مرکزی، شرقی و جنوب شرقی با هم به اتحادیه اروپا پیوستند. اکنون ده سال پس از آن، نتایج این گسترش پیچیده و بلند پروازانه را چگونه ارزیابی می کنید؟

فیلیپ پرچاک، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی از دانشگاه لووان در بلژیک، در پاسخ به این پرسش می گوید: “این گسترش قبل از آنکه اتفاق افتد بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و اکنون نیز چنین است. اما فکر می کنم از دیدگاه تاریخی ضرور بود.

زیرا ساختار اروپا به دلایل مربوط به جنگ سرد، در غیاب اغلب این کشورها شکل گرفت و بدون آنها نمی توانست ادامه یابد. به نظر من بعضی از این کشورها از جنبه اقتصادی پیشرفتی باور نکردنی داشته اند. برای نمونه در سال 2012 تولید ناخالص داخلی سرانه جمهوری چک بالاتر از پرتغال بوده است. و این نمونه در مورد بسیاری دیگر از این کشورها نیز صادق است. همچنین گسترش اروپا به ثبات بخش دیگری از این قاره کمک کرده است.

در حقیقت، ما هنوز آنچه در بالکان اتفاق افتاد و یا آنچه اکنون در اوکراین در جریان است را به یاد می آوریم. این می توانست برای مجارستان نیز با توجه به اقلیت هایی که در کشورهای همسایه آن زندگی می کنند اتفاق بیافتد اما نیافتاد.

همچنین می توانیم ببینیم که در بین این کشورها نوعی از قدرت رهبری در حال ظهور است، مانند لهستان که نقش بسیار فعالی در مورد رویدادهای اوکراین بازی کرده است.

در عین حال ما شاهد کثرت گرایی جدیدی در اروپائیم. ما عادت داشتیم با شرایط تقسیم بندی شرق و غرب به این قاره نگاه کنیم. اما امروز شاهد برآمدن یک تقسیم بندی شمال-جنوب نیز هستیم. بخشی به این دلیل که اغلب کشورهای منطقه پولی یورو متعلق به شمال اتحادیه اروپا هستند و تعدادی از اعضای جدید اتحادیه نیز اکنون به منطقه یورو تعلق دارند.

بنابراین اکنون ده سال پس از گسترش اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴، با پویایی اروپایی جدیدی روبروئیم. دیگر نمی توانیم به “دولت های عضو قدیم یا جدید” بیاندیشیم، بلکه خود را در کنار اروپای جدید می بینیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها