آیا اتحادیه اروپا دو قسمت خواهد شد؟

آیا اتحادیه اروپا دو قسمت خواهد شد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با همکاری بنیاد عالی اروپایی مدیریت (ISEG)

پرسشی از طرف ژان فیلیپ، از لیون در فرانسه: “آیا این امکان وجود دارد که اروپا به دو قسمت تقسیم شود، یعنی یک اروپا با دو سرعت متفاوت؟ در اینصورت چه منافعی متوجه کشورهای اروپایی خواهد شد، چه برای کشورهای فقیر چه برای کشورهای ثروتمند.”

پاسکال دِلویت، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آزاد بروکسل به این پرسش پاسخ می دهد: “در اتحادیه اروپا، با حضور ۲۷ کشور، هم اکنون نیز سرعت های مختلفی وجود دارد. برخی کشورها در برخی طرح ها و سیاست های عمومی شرکت می کنند اما دیگران شرکت نمی کنند.

دو نمونه را مثال می زنم: منطقه یورو، شامل تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی شود بلکه تنها شامل کشورهایی در اتحادیه اروپا است که یورو را به عنوان ارز مشترک انتخاب کرده اند. مثال دیگر: توافقنامه شنگن، تنها مربوط به تعدادی از کشورها می شود که با رفت و آمد آزاد افراد موافق اند. اما همۀ کشورهای اروپا عضو منطقه شنگن نیستند.

بنابراین در حال حاضر نیز می توان گفت که عملاً در اروپا سرعت های متفاوتی وجود دارد. حال باید دید آیا به این دلیل می توان اتحادیه اروپای ۲۷ کشوری را دو قسمت کرد؟ یک اتحادیه اروپای ثروتمند و یک اتحادیه اروپای فقیر. به نظر این امکان بسیار بعید می آید. از لحاظ سیاسی، دفاع از این نظریه بسیار دشوار خواهد بود و تعداد بسیار کمی از کشورها با آن موافق خواهند بود و نباید فراموش کرد که یک کشوری که یک زمان به عنوان یک کشور فقیر یا ثروتمند در نظر گرفته شده، می تواند در طول زمان تغییر کند. برای مثال اسپانیا و ایرلند اکنون با مشکلات بزرگ مالی، اقتصادی و اجتماعی روبرو هستند اما اگر برگردیم به چهار یا پنج سال گذشته، این کشورها تقریباً به عنوان الگو برای کشورهای دیگر به حساب می آمدند و با تمجید بسیار زیاد از آنها صحبت می شد. بنابراین گاهی اوقات ممکن است مسائل تغییر کنند. در نتیجه باید گفت واقعاً شانس کمی وجود دارد که اتحادیه اروپا به دو بخش، یعنی یک اتحادیه اروپای ثروتمند و یک اتحادیه اروپای فقیر تقسیم شود.

شما هم می توانید پرسش های مورد نظر خود را از طریق سایت یورونیوز با ما در میان بگذارید. لطفاً روی لینک زیر کلیک کنید:

لمزيد من المعلومات حول الاتحاد الأوروبي، يرجى الإتصال بالرقم:
11 10 9 8 7 6 00800

أو زيارة الموقع: europa.eu/youreurope

إن رغبتم بطرح سؤالكم الى Utalk، انقر هنا رجاءاً .

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها