NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

محققان: نوشیدن شراب قرمز و چای می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد

تاثیر نوشیدن شراب بر زوال عقل
تاثیر نوشیدن شراب بر زوال عقل Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پژوهشگران در دانشگاه کوئینز بلفاست گفتند شواهد نشان می‌دهد که عوامل خطر مانند رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از زوال عقل ایفا کنند.

آگهی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که مواد غذایی غنی از «فلاونوئیدها» مانند شراب قرمز، انواع توت‌ها، شکلات تلخ و چای بیشتری مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر یا بیماری زوال عقل قرار می‌گیرند.

یافته‌های این مطالعه که تحت هدایت تیمی از محققان در دانشگاه کوئینز بلفاست ایرلند انجام شده است حاکی از آن است که افزایش مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های غنی از فلاونوئید می‌تواند «تا ۲۸ درصد» به کاهش خطر ابتلا به این بیماری لاعلاج کمک کند.

در حالی که سن و ژنتیک به طور قابل توجهی در ایجاد این بیماری نقش دارند، پژوهشگران می‌گویند شواهد نشان داده است که عواملی مانند رژیم غذایی می‌توانند نقش در پیشگیری از ابتلا به آن‌ها نقش داشته باشند.

فلاونوئیدها، که عمدتاً در مواد غذایی گیاهی یافت می‌شوند، دارای طیف وسیعی از مزایای سلامتی از جمله خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی هستند.

آن‌ها همچنین با کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین بهبود عملکرد شناختی مرتبط هستند.

پروفسور آئدین کسیدی، استاد موسسه امنیت غذایی جهانی در دانشگاه کوئینز، با بیان اینکه شیوع زوال عقل در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است. گفت: «در این مطالعه ما داده‌های رژیم غذایی بیش از ۱۲۰ هزار بزرگسال بین ۴۰ تا ۷۰ سال را در پایگاه داده‌های زیستی بریتانیا (بیوبانک) مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم.»

محققان می‌گویند فلاونوئیدهای موجود در چای برای زوال عقل مفید است
محققان می‌گویند فلاونوئیدهای موجود در چای برای زوال عقل مفید استعکس: کانوا

وی اضافه کرد: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف ۶ وعده اضافی از غذاهای غنی از فلاونوئید در روز، به ویژه انواع توت‌ها، چای و شراب قرمز، با ۲۸ درصد کاهش خطر زوال عقل مرتبط است. این یافته‌ها در افراد با خطر ژنتیکی بالا و همچنین افرادی که علائم افسردگی داشتند بیشتر قابل توجه بود»

دکتر کسیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد، گفت: «این مطلب باعث می‌شود به این نتیجه برسیم که مداخلات پیشگیرانه برای بهبود سلامت و کیفیت زندگی و کاهش هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی باید همچنان به عنوان یک اولویت اصلی بهداشت عمومی مطرح باشند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به اعتقاد محققان، علاوه بر شراب قرمز و چای شکلات تلخ نیز غلظت بالایی از فلاونوئیدها دارد که به عنوان آنتی‌اکسیدان شناخته شده و به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی می‌تواند اثری مشابه داشته باشد.

دکتر امی جنینگز، از دانشکده علوم زیستی در کوئینز و نویسنده اول این مطالعه، نی در این باره گفت: «این نتایج پیام سلامت عمومی واضحی را به همراه دارد، زیرا نشان می‌دهد یک اقدام ساده مانند افزایش مصرف روزانه غذاهای غنی از فلاونوئید به ویژه در جمعیت های در معرض خطر می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد.»

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «JAMA Network Open» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۴ نشانه‌ای که می‌تواند پیشرفت بیماری را در مبتلایان به آلزایمر پیش‌بینی کند

تشخیص آلزایمر از راه آزمایش خون با دقت ۹۱ درصدی ممکن می‌شود

دانشمندان: نوع رایجی از التهاب معده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد