یافته‌های یک مطالعه جدید: مصرف روغن زیتون می‌تواند خطر زوال عقل را تا «۲۸ درصد» کاهش دهد

روغن زیتون
روغن زیتون Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یافته‌های یک مطالعه نشان می‌دهد که روغن زیتون می‌تواند به کاهش خطر مرگ ناشی از زوال عقل کمک کند.

آگهی

روغن زیتون مدت‌هاست که به عنوان مثالی از یک «ماده غذایی فوق‌العاده» در نظر گرفته می‌شود. ماده‌ای که در صورت مصرف به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، می‌تواند به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید.

محققان در دانشگاه هاروارد آمریکا می‌گویند استفاده از روغن زیتون، به جای چربی‌هایی مانند مارگارین و سس مایونز، می‌تواند خطر مرگ ناشی از زوال عقل را کاهش دهد.

زوال عقل، که به دلیل تغییرات فیزیکی در مغز ایجاد می‌شود و بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل آن است، طیفی از شرایط را شامل می‌شوند که بر حافظه و سایر توانایی‌های ذهنی تأثیر می‌گذارند تا جایی که زندگی روزمره را مختل می‌کنند.

دانشمندان برای بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و مرگ‌های مرتبط با زوال عقل، داده‌های سلامت بیش از ۹۰ هزار شهروند ایالات متحده را در یک دوره سی ساله تجزیه و تحلیل کردند. از این تعداد ۴ هزار و ۷۴۹ نفر بر اثر زوال عقل جان باخته بودند.

محققان دریافتند افرادی که روزانه بیش از نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف کرده بودند، در مقایسه با افرادی که هرگز آن را مصرف نکرده یا به ندرت مصرف کرده بودند، ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از زوال عقل قرار داشتند.

این مطالعه نشان داد که جایگزینی فقط یک قاشق چایخوری مارگارین یا مایونز با روغن زیتون در روز، کاهش خطر مرگ ناشی از زوال عقل بین ۸ تا ۱۴ درصد را به همراه دارد.

آن‌ژولی تزیه، محقق فوق‌دکترا در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد آن دسته از رژیم‌های غذایی که روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون را در خود دارند (نظیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای)، نه تنها سلامت قلب بلکه به طور بالقوه سلامت مغز را نیز ارتقا می‌دهند.»

عکس: کانوا
رژیم غذایی مدیترانه‌ایعکس: کانوا

تحقیقات قبلی پیشتر نشان داده بود افرادی که از روغن زیتون به جای چربی‌های فرآوری شده یا حیوانی استفاده می‌کنند، رژیم‌های غذایی سالم‌تری دارند و به طور بالقوه از سلامت بهتری برخوردارند. برخی مطالعات نیز مصرف بیشتر روغن زیتون را با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط دانسته‌اند.

دکتر تزیه با بیان این که روغن زیتون دارای خواص مفیدی برای سلامت مغز است، گفت: «برخی از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در روغن زیتون می‌توانند از ‘سد خونی مغزی’ عبور کنند و با ورود به مغز تاثیر مستقیمی بر آن داشته باشند. روغن زیتون همچنین می‌تواند با ارتقای سلامت قلب و عروق، تأثیر غیرمستقیمی بر سلامت مغز داشته باشد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دانشمندان می‌گویند مطالعه انجام شده هنوز ثابت نمی‌کند که روغن زیتون منشاء کاهش خطر زوال عقل کشنده است و مطالعات بیشتری برای تایید این فرضیه مورد نیاز است. با این حال، یافته‌های این تحقیق شواهدی را تقویت می‌کند که استفاده از روغن زیتون به جای سایر چربی‌ها می تواند به یک رژیم غذایی سالم کمک کند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان از زوال عقل رنج می‌برند و تخمین زده می‌شود سالانه ۱۰ میلیون مورد جدید به این رقم اضافه می‌شود. زوال عقل همچنین هفتمین علت مرگ و میر در میان افراد مسن شناخته شده است.

پیشتر تحقیقات نشان داده بود کسانی که مقادیر بیشتری روغن زیتون مصرف می‌کنند کمتر دچار سرطان، دیگر بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین اختلالات دستگاه عصبی می‌شوند.

بر اساس یافته‌ها افرادی که بالاترین میزان روغن زیتون را مصرف می‌کردند (بیش از ۷ گرم در روز)، ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر کلی و بیماری‌های قلبی-عروقی و ۱۷ درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از سرطان قرار داشتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روغن زیتون، کالای مورد علاقه سارقان در اسپانیا؛ از فروشگاه‌های این کشور چه چیزی بیشتر سرقت می‌شود؟

دانشمندان پروتئینی را کشف کردند که می‌تواند با روند پیری مبارزه کند

خشکسالی محصول زیتون در کرواسی را از بین برده است