«قطعات اجرا شده در کنسرت سال نوی وین زیبایی مناظر یک تپه را تداعی می‌کند»

با همکاری
«قطعات اجرا شده در کنسرت سال نوی وین زیبایی مناظر یک تپه را تداعی می‌کند»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کنسرت سال نوی وین به سنت هر سال در شهر وین برگزار می‌شود. رهبر ارکستر آلمانی کنسرت امسال از کار کردن با ارکستر فیلارمونیک وین می‌گوید.

برای یک رهبر ارکستر افتخار بزرگی است که کنسرت سال نوی وین را رهبری کند. کنسرتی که بیش از ۵۰ میلیون نفر در بیش از ۹۰ کشور آن را به طور زنده از تلویزیون تماشا می‌کنند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

کنسرت سال نوی وین هر سال در روزهای ۳۰ و ۳۱ دسامبر و اول ژانویه در سالن «موزیک ورین» Musikverein به همراهی ارکستر فیلارمونیک وین برگزار می‌شود. اما تنها کنسرت اولین روز سال نو یعنی اول ژانویه به طور زنده پخش می‌شود.

امسال این کنسرت به رهبری کریستیان تلیمان Christian Thielemann،‌ رهبر ارکستر و کارگردان اپرای اهل آلمان برگزار شد.

در کنسرت سال نو بیشتر قطعه‌هایی از آثار خانواده‌ی اشتراوس، یوهان اشتراوس پدر و یوهان اشتراوس پسر، یوزف اشتراوس و ادوارد اشترواس مخصوصا والتس‌هایش اجرا می‌شود.

کریستیان تلیمان درباره کار کردن با ارکستر فیلارمومنیک وین می‌گوید: «حال و هوای اینجا فوق العاده است. وقتی رهبر ارکستر به ارکستر گوش کند چیزهای زیادی یاد می‌گیرد. این ارکستر، موسیقی ذاتی خود را به شکلی بی‌نظیر ارائه می‌کند.»

دنیل فروش هاور Daniel Froschauer، مدیر ارکستر فیلارمونیک وین می‌گوید:‌ «کریستیان همه چیز را می‌بیند و حس می‌کند. او می‌داند کنسرت مایستر چه موقعی می‌خواهد سرعتش را کم کند؛ آنقدر انعطاف پذیر است که می‌تواند از این آهستگی برای خلق یک لحظه جادویی دیگر استفاده کند.»

«ارکستر فیلارمونیک وین» اولین کنسرتش را در ۲۸ مارس سال ۱۸۴۲ میلادی اجرا کرد. اجرای «کنسرت سال نو»‌ در وین به سال ۱۸۳۸ میلادی و قبل از شکل‌گیری «ارکستر فیلارمونیک وین» برمی‌گردد.

در ابتدا در این کنسرت آثار خانواده اشتراوس اجرا نمی‌شد تا اینکه این کنسرت از سال ۱۹۲۸ به مدت شش سال به رهبری یوهان اشتراوس سوم، فرزند ادوارد اشتراوس و نوهٔ یوهان اشتراوس برگزار شد.

اولین اجرای این کنسرت به شکل امروزی آن به سال ۱۹۳۹ میلادی برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:

ظرافت‌های نواختن مارش اتریشی

تیلمان در برنامه کنسرت امسال دقت زیادی به خرج داده است. او می‌گوید:‌ «قطعه اولیه مارش اتریشی است. نواختن مارش کار سختی است چون مارش به سادگی کیفیت خود را از دست می‌دهد و مبتذل شود. اما با ارکستر فیلارمونیک وین این خطر وجود ندارد. قطعه بعدی هم والتس است. در نتیجه در کل برنامه رنگهای مختلف موسیقی وجود دارد. بعد نوبت به قطعات پرصلابتی مثل «دریای شمال» ( اثر یوهان اشتراوس پسر) را می‌رسد و حس می‌کنید طوفان شده است و بعد این قطعه به یک والتس دلپذیر تبدیل می‌شود.»

قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شوند، در کنار هم منظره زیبای یک تپه را تداعی می‌کنند. قطعه موسوم به «رقصنده» اثر یوهان اشتراوس پسر برای اولین بار در کنسرت سال نو اجرا شد.

مدیر ارکستر فیلارمونیک وین می‌گوید:‌ «خانواده اشتراوس توانستند با زبان موسیقی به خوبی احساساتشان را بیان کنند. به همین دلیل هم محبوب بودند. وقتی به قطعه رقصنده گوش می‌کنید، بالرین را تجسم می‌کنید که در حال رقصیدن است. یوهانس برامس (موسیقی‌دان آلمانی قرن نوزدهم) در نامه‌ای که برای یوهان اشتراوس فرستاده بود، نوشته است: متاسفم که این قطعه را من ننوشته‌ام. منظورش اولین نوتها قطعه والتس دانوب است. همین جمله همه چیز را بازگو می‌کند و از این بهتر نمی‌توان زیبایی این موسیقی را توصیف کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اپرای وین در ۱۵۰ سالگی‌ خود میزبان عشق و جنون «لوچیا دی لامرمور» است

اجرای فلوت سحرآمیز موتزارت در اپرای وین

پلاسیدو دومینگو سنت اسپانیایی اپرا را در مسابقات «اپرالیا»‌ زنده نگه می‌دارد