گفتگو با خوآو برناردینو: عکاس زیربناهای شهری و صنعتی

گفتگو با خوآو برناردینو: عکاس زیربناهای شهری و صنعتی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خوآو برناردینو دومین عکاس منتخب یورولنز است. او که در کشور پرتغال متولد و بزرگ شده‌ عکاس، طراح و گرافیست است. او در عکاسی به دنبال شرایط نامساعدی می‌گردد که داستانی نهفته از تغییرات شرایط دوران انقلاب صنعتی به دنیای مدرن دارند.

آگهی

در برنامه‌ای جدید، یورونیوز با همکاری یورولنز به جستجوی عکاس‌‌‌های منحصر بفرد در شبکه‌های اجتماعی می‌گردد. هر ماه یک عکاس انتخاب شده و در وب‌سایت یورونیوز قسمتی به معرفی عکاس منتخب اختصاص داده می‌شود.

خوآو برناردینو (@joao.bernardino) دومین عکاس منتخب یورولنز است. او که در کشور پرتغال متولد و بزرگ شده‌ عکاس، طراح و گرافیست است. او در عکاسی به دنبال شرایط نامساعدی می‌گردد که داستانی نهفته از تغییرات شرایط دوران انقلاب صنعتی به دنیای مدرن دارند.

یورونیوز:‌ سفرتان به دنیای عکاسی چگونه آغاز شد؟

خوآو برناردینو: همه چیز از لیسبون شهری که در آن متولد شدم و رشد کردم. در دبیرستان با دوربین‌های دست‌ساز پین‌هول شروع به عکاسی کردم. اما اولین دوربین واقعی‌ام یک دوربین زنیت ساخت ۱۹۸۰ در روسیه بود که پدر بزرگم به من هدیه کرده بود. تقربیا بیست سال با آن دوربین زندگی و عکاسی کردم. اما عکاسی تنها قسمتی از کار اصلی‌ام یعنی طراحی بوده است. اما با آمدن اینستاگرام به عکاسی دیجیتال و عکاسی با مبایل علاقمند شدم.

یورونیوز:‌ از چه تجهیزات جانبی عکاسی و از چه نوع دوربینی استفاده می‌کنید؟‌

من یک دوربین فوجی x-t20 دارم و از لنز‌های فوجی متفاوتی چون 10-24mm, 18-55mm, 55-200mm و گاهی از 56mm استفاده می‌کنم. هنگام سفر هم از آی‌-پد برای ویرایش عکس‌ استفاده می‌کنم.

یورونیوز: آیا چه چیزی هست که دوست داشتید وقتی که عکاسی را شروع کردید، از قبل می‌دانستید؟

باید در کشورهایی که در آن‌ها سفر می‌کردم، بیشتر عکاسی می‌کردم. مخصوصا کشورهایی که دور هستند و امکان سفر به آن‌ها کم پیش‌ می‌آید. خیلی افسوس می‌خورم که در کشورهای غرب آفریقا بیشتر عکاسی نکردم چون این کشورها در ده ساله گذشته بسیار تغییر کرده‌اند.

یورونیوز: سبک‌تان در عکاسی را چه‌گونه توصیف می‌کنید؟‌

چندی پیش کسی از اصطلاح «انسان در برابر طبیعت» برای توصیف عکس‌های من استفاده کرد. إحساس می‌کنم که این اصطلاح به درستی عکاس‌های من را توصیف می‌کند. مخصوصا در طی دو سال اخیر که در عکاسی از استفاده از نماد‌های طراحی و گرافیک دور شده‌ام.

یورونیوز:‌ موضوع‌ مورد علاقه‌تان برای عکاسی چیست؟

من به شدت به عکاسی از مکان‌های صنعتی و وسایل حمل و نقل علاقه دارم. البته نه مکان‌های یا وسایل مدرن و شیک. بیشتر به گرفتن عکس از مکان‌ها یا اشیایی که نشان دهنده تغییرات صنعتی باشند، علاقه دارم. دوست دارم در شرایط جوی و نوری مختلف عکاسی کنم. همین‌طور دوست دارم صبح خیلی زود که هنوز شلوغ نیست نیز از شهر عکاسی کنم.

یورونیوز:‌ مکان‌ مورد علاقه‌تان برای عکاسی در اروپا کجاست و به چه دلیل؟‌

مکان مورد علاقه من همیشه مکانی است که هنوز به آن سفر نکرده‌ام. پس می‌توانم بگویم که مکان مورد علاقه من در حال حاضر پوگلیا که جزیره‌ای در جنوب ایتالیاست که برنامه دارم چند ماه دیگر به آن سفر کنم. همین‌طور قصد دارم روزی به اسلوبرد در نروژ بروم.

یورونیوز: به‌یادماندنی‌ترین عکس‌هایی که تا کنون گرفته اید،‌ چه هستند؟

Early morning street life in Porto. #fujifilmxpt #xf56mm

Une publication partagée par João Bernardino (@joao.bernardino) le

یکبار در محله قدیمی پورتو بودم. صبح خیلی زود بود و من داشتم لنز جدیدم که 56mm f1.2 را آزمایش می‌کردم. ناگهان دیدم که یک زوج پیر در حال خارج شدن از خانه هستند و توانستم با لنز جدیدم یک عکاس زیبا از آن‌های بگیرم. عکسی که برای من توانست روح یک نسل قدیمی پرتغال را به تصویر بکشد. برای من یک یادآوری نیز بود که چرا بیشتر به عکاسی خیابانی نمی‌پردازم.

یورونیوز‌:‌ آیا چیزی هست که دوست نداشته باشید از آن عکس بگیرید‌؟‌

نه!

آگهی

برای دیدن عکاس‌ها و آشنایی باعکاسان منتخب یورولنز این حساب کاربری یورونیوز را در اینستاگرام دنبال کنید: @euronews.tv

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیلی گارتویت؛ عکاسی که عکس‌هایش روایتگر داستان‌های رمزآلود است

لوبو دومو؛ عکاس آماتوری که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای شد

آثار استادان عکاسی پرتره و مُد در موزه عکس برلن