بازگشت به «جهان الهه ها»، جایگاه هنر در جهان امروز

با همکاری
بازگشت به «جهان الهه ها»، جایگاه هنر در جهان امروز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کریستوف روسه، رهبر ارکستر و بنیانگذار گروه موسیقی «له تلان لیریک» است.

کریستوف روسه، رهبر ارکستر و بنیانگذار گروه موسیقی «له تلان لیریک» است.

رهبر ارکستر فرانسوی درباره جایگاه فرهنگ و هنر در جهان امروز به یورونیوز می گوید: «به اعتقاد من انسان معاصر در حال بازگشت به خوی حیوانی اش است. به همین دلیل هم باید به سراغ «دنیای الهه ها» برود، دنیای معنویت. این معنویت چیز جدیدی نیست، بلکه ریشه در طبیعت آدمی دارد. انسان از همان ابتدا قادر بود آواز بخواند، با چوب و سن سنگ موسیقی بنوازد، برقصد، احساسش را با بیان شاعرانه ابراز کند. پس باید این توانایی ها را در خودش زنده نگه دارد. نسبت به آن منفعل و بی احساس نباشد و فقط چیزهایی را که رسانه ها و تلویزیون به خوردش می دهند، نپذیرد.»

اپرای «ملکه پری» ساخته هنری پرسل، آهنگساز بریتانیایی قرن هفدهم، به رهبری ارکستر کریستوف روسه در وین به روی صحنه رفت.

رهبر ارکستر می گوید: «نباید به خودمان دروغ بگوییم و باید از خودمان بپرسیم که چه می خواهیم بدانیم؟ چه چیزی تخیل و هوش مرا تحریک می کند؟ چون همه ما با استعدادیم. به همه ما هوش هدیه شده و هوش به معنی دقیق کلمه یعنی خواندن و جلو رفتن در متن. پس باید از خودمان بپرسیم که چه چیزی مرا فرد بهتری می کند؟ باید چه کرد که من انسانی پر احساس تر و شاید هوشمند تر شوم و برای همنوع خودم و دنیای اطرافم بیشتر ارزش قائل شوم.»

از نظر کریسوف روسه مهم است که به اجرای زنده کنسرت و اپرا برویم چون تاثیرگذارتر است. او در این باره می گوید: «به همین دلیل است که فکر می کنم مهم است به اجراهای زنده، اپرا یا کنسرت برویم و مثلا ببینیم چطور رهبر ارکستر می تواند تأثیرگذاری و قدرت موسیقی را افزایش دهد، البته موسیقی زنده نه موسیقی ضبط شده. اما الان صحبتم این است که موسیقی را از وسط چوپ نشنویم. به اپرا برویم و اجرا زنده اثر هنری را که خیلی قوی است به چشم ببینیم. این عمل است که هنر را زنده نگاه می دارد و نیاز به هوشمندی درک میزانسن دارد و باعث می شود وقتی از نمایشخانه بیرون می رویم، حس کنیم باهوشتر شده ایم. این به جوش و خروش درآوردن احساسات درونی است که به ما انسانها امکان می دهد به جهان هنر نزدیکتر شویم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اجرای اپرای باروک «ملکه پری» در وین

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی