اجرای اپرای «یولانتا» و باله «فندوق شکن» چایکوفسکی در یک شب در اپرای پاریس

با همکاری
اجرای اپرای «یولانتا» و باله «فندوق شکن» چایکوفسکی در یک شب در اپرای پاریس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«باله فندوق شکن» و اپرای «یولانتا» اثر چایکوفسکی مثل زمان خود آهنگساز، پس از ۱۲۴ سال در یک شب اجرا می شوند. اپرای پاریس میزبان این اجرا به رهبری

«باله فندوق شکن» و اپرای «یولانتا» اثر چایکوفسکی مثل زمان خود آهنگساز، پس از ۱۲۴ سال در یک شب اجرا می شوند. اپرای پاریس میزبان این اجرا به رهبری ارکستر آلن آلتنگلو، رهبر ارکستر فرانسوی است. دیمیتری چرنیاکوف، کارگردان این اجرا با استفاده از پیوندهای ظریف بین شخصیتهای دو اثر آهنگساز روس، دنیایی رویایی خلق کرده است که گاهی هراس انگیز است و گاهی طنز آلود.

اجرای دو شاهکارموسیقی، یک اپرا و یک باله اثر چایکوفسکی در یک شب اتفاقی است که از زمان خود آهنگساز در قرن نوزدهم تا به حال رخ نداده است. آهنگساز روس اپرای «یولانتا» و «باله فندق شکن» را اولین بار در سال ۱۸۹۲ میلادی در یک شب در سنت پترزبورگ به روی صحنه برد و حالا این دو شاهکار در اپرای پاریس در یک شب، به رهبری ارکستر آلن آلتنگلو فرانسوی اجرا می شوند.

از ابتدای نمایش شخصیتهای دو اثر با یکدیگر روبرو می شوند و ارتباط ظریفی بین باله و اپرا برقرار می شود. اپرای «یولانتا» داستان شاهزاده خانم کوری است که فکر می کند اطرافیانش هم نمی توانند ببینند. تا اینکه بالاخره با نیروی عشق بینایی اش را باز می یابد. نقش شاهزاده خانم را سونیا یُنشوا، خواننده سوپرانوی اهل بلغارستان ایفا می کند.

وی می گوید: «باید دنیای یولانتا را درک می کردم: این که چطور می شود با نور، با رنگ ها و اشیا بیگانه بود و باور کرد که دیگران هم همین مشکل را دارند. با وجود این، من عاشق این شخصیت شدم برای این که یولانتا دختری پاک و ساده است که دنیای خاص خودش را حفظ کرده است.»

آلن آتینوگلو، رهبر ارکستر فرانسوی می گوید: «چایکوفسکی برای من غربی ترین آهنگساز روس است. فرانسوی و ایتالیایی می دانست و شکی نیست که در موسیقی او می توان عناصر غربی را دید. آنچه در کارش روسی است ترکیب صداها در ارکستر است: نقش سازهای زهی که بسیار شاعرانه و حس برانگیز است. نحوه همنوازی سازهای بادی ترکیب صداها و هارمونی هایی که به کار می برد به موسیقی او خصلت روسی می دهد.»

سونیا یونشوا نقش شاهزاده یولانتا را به زبان اسلاو بازی کرده است و می گوید: «این اولین نقش من به زبان اسلاو است. صدایی را کشف کردم که برایم آشنا نبود. این نقش به من حس در خانه بودن را می دهد چون نیمی از کسانی که در اجرای اپرا نقش دارند از کشورهای شوروی سابق می آیند. با هم خیلی شاد هستیم، چون حس طنزمان به هم نزدیک است. همان حرف هایی را می شنوم که از دوران کودکی به یاد دارم و در نتیجه اجرای این اپرا به من واقعا این حس را داد که به خانه ام بازگشته ام.»

در این اجرا اپرا در چارچوب داستانی قرار داده می شود که باله بازگو می کند. رهبر ارکستر در باره دو نمایش باله و اپرا در این اجرا می گوید: «در پایان اپرا که یولانتا دیگر نابینا نیست و نور را می بیند، به نظر می رسد ترکیب سازهای ارکستر نیز در را به روی نور می گشاید و این ترکیب را در اورتور اپرای فندق شکن نیز دارید: فضایی شفاف و کودکانه. مهم ترین کار رهبر ارکستر اجرای هموار و بی نقص این گذار از یک فضا به فضای دیگر است.»

اجرای اپرای «یولانتا» و باله «فندوق شکن» در اپرای پاریس از هفتم ماه مارس آغاز شده و تا اول ماه آوریل ادامه خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اجرایی متفاوت از باله «فندوق شکن» در اپرای پاریس

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی