«آتش در دریا» مستند پناهجویان، شایسته خرس طلایی جشنواره فیلم برلین

«آتش در دریا» مستند پناهجویان، شایسته خرس طلایی جشنواره فیلم برلین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین، تنها ضیافت هنر هفتم با حضور ستاره ها نبود. این فستیوال در حالی به پایان رسید که پناهجویان یکی از موضوعات اصلی فستیوال

آگهی

شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین، تنها ضیافت هنر هفتم با حضور ستاره ها نبود. این فستیوال در حالی به پایان رسید که پناهجویان یکی از موضوعات اصلی فستیوال و همچنین فیلم های مختلف در بخش های متفاوت بود. جشنواره در مراسم پایانی، فیلمی درباره پناهجویان را شایسته دریافت جایزه اصلی دانست.

هیت داوران به ریاست مریل استریپ خرس طلایی برلیناله را به فیلم آتش در دریا (با عنوان اصلی Fucoammare و عنوان انگلیسی Fire at Sea) به کارگردانی جان فرانکو روزی اهدا کرد. این فیلم مستند، تصویری از سفر دریایی پرخطر پناهجویان از آن سوی مدیترانه به جزیره کوچک لامپدوزا در جنوب ایتالیاو سر پل ها ورود به اروپا است. کارگردان ایتالیایی که جایزه را به مردم لامپدوزا تقدیم کرد گفت: «هدف من دادن درس اخلاقی و پیام نبود. تلاش کردم اینطور نباشد. هدفم روایت یک حقیقت بود. بندرت یک مستند چنین دستاوردی در یک فستیوال کسب می کند. »

جایزه ویژه هیت داوران به دانیس تانوویچ، کارگردان بوسنیایی تعلق گرفت. موضوع فیلم او به نام «مرگ در سارایو» هشداری در باره رویای اروپایی و اقتباسی آزاد از یک نمایشنامه فرانسوی در همین زمینه است. فیلم پیشتر برنده جایزه فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم شده بود. کارگردان بوسنایی که سال ۲۰۰۱ با فیلم «سرزمین هیچ کس» (No Man’s Land) و دریافت اسکار مشهور شد درباره فیلم خود گفت: «این یک درام تک شخصیتی یک ساعت و نیمه است. حتی با داشتن بازیگر توانایی مانند ژاک وبر که آن را روی صحنه تئاتر بازی کرده، ساختن فیلم سینمایی اش کار سختی بود. نمایشنامه فوق العاده ای است اما تئاتر است. پیدا کردن راه مناسب برای تبدیل آن به کار سینمایی وقت خیلی زیادی برد.»

خرس نقره ای بهترین کارگردان، نصیب میا هانسن لاو، کارگردان فرانسوی فیلم آینده ( L’avenir) شد. کارگردان جوان با تشکر و خطاب به مریل استریپ گفت: «چیزی بهتر از دریافت جایزه از تو وجود ندارد.» شخصیت اصلی فیلم «آینده»، یک معلم فلسفه، با بازی ایزابل هوپرت یکی از بازیگران سرشناس فرانسوی، است. فیلم داستان زنی با دو فرزند است که شوهرش بخاطر زنی دیگر او را ترک می کند.

جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر نقش اول زن به ترینه دیهولم، بازیگر دانمارکی فیلم «کومون» (The Commune) اهدا شد. در این فیلم، ساخته توماس وینتربرگ کارگردان دانمارکی، او نقش زنی را بازی می کند که با کمک شوهرش در محله شان زندگی شراکتی راه می اندازند که خالی از دردسر هم نیست.

خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد به مجد مستوره، بازیگر جوان تونسی برای بازی در فیلم «هادی دوستت دارم» اهدا شد. او بازیگر نقش اصلی اولین فیلم تونسی است که پس از دو دهه در بخش مسابقه برلیناله شرکت کرده است. داستان فیلم در شروع بهار عربی در تونس روی می دهد و تناقض بین یک عشق واقعی و ازدواج اجباری را به تصویر می کشد.

سرانجام فیلم چهار راه ۴۸ (Junction 48) جایزه مخاطبان فستیوال را از آن خود کرد. فیلم به کارگردانی اودی الونی، فیلمساز اسراییلی که در بخش پانوراما به نمایش درآمد، نقش موسیقی در وحدت جوانان عرب و اسراییلی را نشان می دهد.

شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین ۲۱ فوریه به کار خود پایان داد

.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خرس طلایی برلین برای فیلمی از رنج پناهجویان

با برلیناله: «چهار راه ۴۸» در جستجوی برابری در اسراییل

تجلیل جشنواره فیلم برلین از «ستاره های در حال ظهور»