ثبت روند نزولی در اروپا و آمریکا؛ نرخ تورم منطقه یورو به پایین‌ترین حد در ۱۶ ماه گذشته رسید

آلمان
آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) با انتشار برآورد خود از میزان افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در منطقه یورو اعلام کرد که نرخ تورم سالانهٔ منتهی به ژوئن گذشته در کشورهای عضو این منطقه به ۵.۵ درصد رسید؛ نرخی که پایین‌ترین حد از فوریه ۲۰۲۲ به این سو محسوب می‌شود.

آگهی

بر پایه این برآورد، به جز اسلواکی (۱۱.۳ درصد)، نرخ تورم در ۱۹ عضو دیگر منطقه یورو تک رقمی شده و نرخ تورم در تمامی کشورهای عضو به جز کرواسی در مقایسه با ماه مه کاهش یافته است. نرخ تورم در کرواسی، عضو جدید منطقه یورو، بدون تغییر نسبت به ماه گذشته ۸.۳ درصد بوده است.

برآورد یورواستات نشان می‌دهد، نرخ تورم در کشورهای بلژیک (۱.۶ درصد)، اسپانیا (۱.۶ درصد)و لوکزامبورگ (۱ درصد) به پایین‌تر از ۲ درصد رسیده و نرخ تورم در کشورهای قبرس (۲.۷ درصد) و یونان (۲.۷ درصد) به کمتر از ۳ درصد رسیده است. 

بانک مرکزی اروپا نرخ تورمِ هدفگذاری شده خود را در میان‌مدت ۲ درصد اعلام کرده و برای تحقق آن، سیاست افزایش نرخ بهره را از ژوئیه سال گذشته و در شرایطی که نرخ تورم به ۸.۹ درصد رسیده بود، آغاز کرده است.

نرخ تورم در منطقه یورو پس از ثبت رکورد ۱۰.۶ درصدی در اکتبر ۲۰۲۲ سیر نزولی به خود گرفت. نرخ بهره پایه نیز در منطقه یورو به ۳.۵ درصد رسیده است.

آمارهای رسمی که روز چهارشنبه در ایالات متحده منتشر شد از ثبت نرخ تورم ۳ درصدی در ژوئن گذشته حکایت داشت. بدین ترتیب، نرخ تورم در آمریکا نیز به پایین‌ترین حد از مارس ۲۰۲۱ تا کنون رسیده است.

هر چند تورم ۳ درصدی همچنان با نرخ ۲ درصدی مورد هدف بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) فاصله دارد ولی فدرال رزرو ماه گذشته و پس از ۱۰ دوره متوالیِ افزایش نرخ بهره، از توقف این روند خبر داد.

نرخ‌های بهره پایه در آمریکا بین ۵ تا ۵.۲۵ درصدی تعیین شده است. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

با وجود نزدیک شدن نرخ تورم در آمریکا و منطقه یورو به نرخ هدفگذاری شده ۲ درصدی، نرخ تورم در بریتانیا مطابق آخرین گزارش اعلام شده در ماه مه ۸.۷ درصد بوده و با وجود افزایش ۱۳ مرحله‌ای نرخ بهره در این کشور تا سطح ۵ درصد، هنوز حصول هدف ۲ درصدی در کوتاه‌مدت ناممکن به نظر می‌رسد. 

در همین حال، اداره آمار ملی بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سه ماه گذشته رشدی نداشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیش‌بینی اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا از کاهش تورم در حوزه یورو تا پایان سال

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟

افزایش ۵ درصدی دستمزد هر ساعت کار در اتحادیه اروپا؛ حقوق ساعتی در کدام کشورها بالاتر است؟