NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

زلنسکی با «طرح پیروزی» به آمریکا می‌رود؛ اوکراین می‌گوید تصمیم بایدن نتیجه جنگ را مشخص می‌کند

رئيس جمهور اوکراین
رئيس جمهور اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین قصد دارد در سفر خود به آمریکا درباره آنچه «طرح پیروزی» خوانده می‌شود با مقام‌های ارشد ایالات متحده گفتگو کند. اقدامی که هدف آن اثرگذاری بر سیاست‌گذاری کاخ سفید در مورد جنگ اوکراین پیش از انتخابات ماه نوامبر آمریکاست.

آگهی

آقای زلسنکی گفت که می‌خواهد این طرح را به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دو جانشین بالقوه‌اش، کامالا هریس و دونالد ترامپ، ارائه کند تا اطمینان کسب کند که صرف نظر نتیجه انتخابات آتی ایالات متحده حمایت‌ها از اوکراین ادامه داشته باشد.

آقای زلنسکی که قرار است روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند گفته است که اگر این طرح مورد حمایت غرب قرار گیرد، تأثیر گسترده‌ای بر مسکو خواهد داشت، از جمله تأثیر روانی که می‌تواند به ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه برای پایان دیپلماتیک جنگ کمک کند.

رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه به خبرنگاران گفت: «طرح پیروزی گام‌های سریع و ملموس شرکای استراتژیک ما از هم‌اکنون تا پایان دسامبر را پیش‌بینی می‌کند.» وی افزود که این طرح به عنوان «پلی» برای دومین نشست سران در مورد صلح عمل می‌کند که کی‌یف می‌گوید قصد دارد آن‌را در اواخر سال جاری و با حضور روسیه برگزار کند.

البته با توجه به تفاوت مواضع طرفین امیدهای چندانی در خصوص نتیجه‌بخش بودن این تلاش‌ها برای صلح وجود ندارد و کی‌یف و مسکو از دو دنیای موازی و متفاوت سخن می‌گویند.

در حالی که آقای زلنسکی تاکید دارد اوکراین باید به ناتو و اتحادیه اروپا بپیوندد و روسیه هم از خاک این کشور خارج شود ولادیمر پوتین می‌گوید که مذاکرات صلح تنها در صورتی آغاز می‌شود که کی‌یف بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین را به روسیه واگذار و طرح عضویت خود در ناتو را کنار بگذارد.

سفر زلنسکی در مقطعی خطرناک برای اوکراین انجام می شود. پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم نوامبر می‌تواند باعث تجدید نظر در سیاست واشنگتن در قبال اوکراین شود که به شدت به حمایت نظامی و مالی ایالات متحده متکی است.

آقای ترامپ در یک مناظره تلویزیونی از بیان برنامه خود به صورت صریح امتناع کرد و تنها گفت که در صورت پیروزی در انتخابات در کوتاه‌ترین زمان ممکن جنگ را پایان خواهد داد. در مقابل کامالا هریس رقیب خود را متهم کرده که به دنبال تسلیم سریع و بدون قید و شرط کی‌یف است.

با نزدیک شدن به انتخابات، کی‌یف تلاش می‌کند تا سرعت حملات خود را گسترش دهد، از این جمله می‌توان به حمله پرریسک به منطقه کورسک روسیه را در ۶ اوت اشاره کرد. روسیه هم در مقابل حملات پهپادی و موشکی را افزایش داده است.

تصمیم بایدن

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته است که بایدن مشتاق است تا در مورد استراتژی جامع زلنسکی برای موفقیت در این جنگ علیه روسیه گفتگو کند. زلنسکی گفته که برنامه نکات چندانی ندارد و همه آنها هم به تصمیم بایدن و نه پوتین بستگی دارد.

روز جمعه، رهبر اوکراین گفت که این گام‌ها شامل ایجاد جایگاه اوکراین در «معماری امنیتی» جهان، تصمیم‌گیری در میدان جنگ از جمله عملیات کورسک، تقویت تسلیحات اوکراین و حمایت از اقتصاد است. این در حالی است که زلنسکی از ابتدای آغاز جنگ طرح‌های مشابه این را زیاد پیشنهاد کرده و عموما به دلیل نگرانی کشورهای غربی از گسترش جنگ با موافقت رو به رو نشده است. زلنسکی همچنین گفته است که آمریکا و اروپا باید به اوکراین اجازه دهند تا حملات دوربرد به روسیه را گسترده کند و به کی‌یف این مجوز داده شود تا اهدافی را در خاک روسیه مورد هدف قرار دهد.

اوکراین می خواهد به تأسیسات نظامی تا ۳۰۰ کیلومتری در داخل روسیه حمله کند و اهدافی مانند فرودگاه‌هایی که میزبان هلیکوپترهای تهاجمی و هواپیماهای جنگی هستند را نابود کند. روسیه اما تهدید کرده چنین که اقداماتی می‌تواند باعث گسترش جغرافیای جنگ شود.

روسیه که ۱۸ درصد از خاک اوکراین را اشغال کرده تاکید دارد که این خاک‌ را رها نخواهد کرد و اوکراین باید بازگشت آن را فراموش کند.

در عین حال حضور اوکراین در منطقه کورسک می‌تواند به کی‌یف یک ابزار چانه‌زنی در مذاکرات احتمالی بدهد اما در عین حال کی‌یف برای حفظ این قلمرو با چالش‌های جدی نیروی انسانی رو به رو است.

در همین حال، روسیه به سمت مرکز حمل و نقل پوکروفسک پیشرفت کرده است و کنترل آن منطقه می تواند لجستیک اوکراین را تخریب و خطوط جدیدی از حمله را برای روسیه باز کند.

چالش‌ها

اوکراین امیدوار است که طرحی برای صلح در دومین نشست بین‌المللی در اواخر سال جاری ارائه کند و می‌گوید روسیه به درخواست سایر شرکت‌کنندگان دعوت خواهد شد. اولین مورد این نشست در ماه ژوئن در سوئیس برگزار شد و روسیه به آن نشست دعوت نشده بود.

آگهی

در عین حال اوکراین پس از اینکه حملات روسیه به بخش عظیمی از ظرفیت تولید انرژی این کشور آسیب رسانده، با سخت‌ترین زمستان خود در طول جنگ مواجه است. دولت اوکراین همچنین با چالش‌های اقتصادی فزاینده‌ای مواجه است و اولین افزایش مالیات در زمان جنگ را برای پوشش شکاف بودجه حدود ۱۲.۲ میلیارد دلاری برای ارتش خود در سال جاری برنامه‌ریزی می‌کند.

تغییر افکار عمومی

در عین حال به نظر می‌رسد که سمت و سوی افکار عمومی اوکراین در حال تغییر است. آنتون هروشتسکی، مدیر اجرایی موسسه نظرسنجی KIIS در کی‌یف در این خصوص به رویترز می‌گوید: «در ماه مه ۲۰۲۴ حدود ۳۲ درصد اوکراینی‌ها راضی به دادن امتیازات به روسیه در ازای پایان جنگ بودند در حالی که این عدد در سال ۲۰۲۲ تنها ۱۰ درصد بود.»

او در ادامه می‌افزاید که بیشتر اوکراینی‌ها در ابتدا، آزادسازی بازگشت سرزمین‌های اشغال شده را ممکن می‌دانستند اما با گذشت زمان این باور تغییر کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

او گفت که بیشتر مردم حضور در سازمان‌های نظامی مانند ناتو را یکی از اصلی‌ترین تضمین‌های امنیتی برای اجرای هر پیمان صلحی می‌دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی اتحادیه اروپا: اطلاعات موثقی مبنی بر ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه دریافت کرده‌ایم

شخصیت پرنفوذ سیاست خارجی روسیه: مسکو باید به یکی از کشورهای عضو ناتو حمله اتمی کند

«ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه از طریق دریای خزر»؛ برنامه مسکو برای استفاده از «فتح ۳۶۰» چیست؟