NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

گام‌های ترکیه به سوی آغوش روسیه؛ هاکان فیدان: اگر عضو اتحادیه اروپا بودیم به بریکس علاقمند نمی‌شدیم

دیدار وزیر خارجه ترکیه و رسیس جمهوری روسیه
دیدار وزیر خارجه ترکیه و رسیس جمهوری روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه گفت، آنکارا همواره به دنبال تنوع بخشیدن به گزینه‌های خود در رابطه با الحاق به اتحادیه‌های جهانی بوده و بر همین اساس نیز بلندپروازی‌ بلندمدت خود را عضویت کامل در اتحادیه اروپا مطرح کرده بود.

آگهی

در بحبوحه اخبار منتشر شده توسط روسیه مبنی بر این که ترکیه به طور رسمی درخواست عضویت خود را به ائتلاف بریکس به رهبری این کشور ارائه کرده، وزیر خارجه ترکیه گفت که اگر کشورش به عضویت اتحادیه اروپا درآمده بود، دیگر به عضویت در بریکس علاقمند نمی‌شد.

آقای فیدان توضیح داد: «ترکیه برای تحقق بلندپروازی خود که عضویت کامل در اتحادیه اروپاست، از سال ۱۹۸۷ که درخواست خود را تقدیم کرده، با نیتی مثبت به تعهدات خود عمل کرده ولی مذاکرات الحاقش به اتحادیه اروپا به بن‌بست خورده است. اکنون آنکارا به دنبال گزینه‌های دیگری مانند بریکس و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) است.»

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی تصریح کرد: «اگر ادغام اقتصادی ما با اتحادیه اروپا با عضویتی که اکنون (فقط) در سطح اتحادیه گمرکی است، به عنوان عضو کامل تکمیل می‌شد، شاید ما در جستجوی اتحادیه‌های جهانی دیگری نبودیم.»

این دیپلمات ارشد ترکیه با بیان این که «هر کشوری باید اتحادیه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی مورد نیازش را ایجاد کند و یا به اتحادیه‌های موجودی که منافعش را تامین می‌کند، ملحق شود»، خاطرنشان کرد که تشکیل ائتلاف، سنت قدیمی و دیرینه حکومت‌ها در ترکیه بوده است.

آقای فیدان افزود: «ما شاهدیم که ماتریس قدرت به ویژه در دنیای کنونی که تقریباً ۲۰۰ بازیگر در آن وجود دارد، دائماً در حال تغییر است. بنابراین، هیچ کشوری بدون برقراری اتحاد با دیگر کشورها، شانس مدیریت بحران را در جهان امروز ندارد.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

بریکس اعلام کرده است که هدفش تقویت صدای اقتصادهای بزرگ در حال ظهور برای مقابله با نظم جهانی تحت رهبری غرب است. این سازمان در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و شامل روسیه، برزیل، هند و چین بود و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به آن ملحق شد. اخیراً به ایران، مصر، اتیوپی و امارات غربی متحده هم به عضویت آن درآمده‌اند.

نشست سران این ائتلاف در ماه اکتبر در کازان روسیه برگزار می‌شود و انتظار می‌رود نمایندگان ترکیه در آن شرکت کنند.

غرب چندان رویکرد مثبتی به عضویت ترکیه، به عنوان عضو ناتو، در بریکس که ریاست آن برعهده روسیه است، ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سایه بریکس بر هژمونی آمریکا در شرق با دیپلماسی چینی و روسی

آرژانتین به بریکس نمی‌پیوندد؛ خاویر میلی: کمونیست‌ها به آزادی و دموکراسی اعتقاد ندارند

ردپای یک انگلیسی در میان است؛ ایده‌پرداز بریکس که بود و این روزها درباره دلارزدایی چه می‌گوید؟