NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کرملین: ترکیه به صورت رسمی برای پیوستن به بریکس درخواست داد؛ آیا عضو ناتو به «شرق» متمایل می‌شود؟

تمایل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای پیوستن کشورش به بریکس
تمایل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای پیوستن کشورش به بریکس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرملین از درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به بریکس خبر داد و اعلام کرد که کشورهای عضو این گروه این پیشنهاد را بررسی خواهند کرد.

آگهی

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت که ترکیه درخواستی را برای «عضویت کامل» در بریکس ارائه کرده است. در حال حاضر روسیه ریاست گروه بریکس را بر عهده دارد.

پیش‌بینی می‌شود در نشست ماه آینده سران بریکس که قرار است در شهر «کازان» روسیه برگزار شود، درخواست ترکیه برای پیوستن به این گروه بررسی شود.

پیش از این، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه با اشاره به تأکیدات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر تمایل آنکارا برای پیوستن به بریکس گفته بود که روند درخواست عضویت کشورش در بریکس در حال انجام است.

او گفت: «رئیس جمهور ما به صراحت اعلام کرده است که ترکیه می‌خواهد در همه پلتفرم‌های مهم از جمله بریکس مشارکت کند.»

بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به آن پیوست. این گروه با عضویت ایران، مصر، اتیوپی و امارات عربی متحده در سال جاری میلادی گسترش یافت.

بنا به گفته منابع خبری، عربستان سعودی در حال بررسی پیوستن به بریکس است و جمهوری آذربایجان و مالزی هم به صورت رسمی درخواست عضویت در آن را ارائه‌ کرده‌اند.

ترکیه در سال ۲۰۱۸ در نشست بریکس در آفریقای جنوبی شرکت کرده بود.

آنگونه که اعلام شده، هدف بریکس تقویت اقتصادهای بزرگ نوظهور برای مقابله با نظم جهانی به رهبری غرب است.

رهبری ترکیه که از عدم پیشرفت در تلاش‌های چند ساله خود برای عضویت در اتحادیه اروپا ناامید شده، به دنبال افزایش نفوذ جهانی این کشور است.

هفته گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت که کشورش باید به‌طور «همزمان» روابط خود را با شرق و غرب توسعه دهد.

البته او در ماه ژوئن با تأکید بر اینکه بریکس را جایگزینی برای دیگر سازمان‌ها نمی‌داند، گفته بود که کشورش همچنان به طور رسمی کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ترکیه که در سال ۱۹۵۲ به سازمان ناتو پیوست، از سال ۲۰۰۵ در حال مذاکره برای پیوستن به اتحادیه اروپا است اما این مذاکرات در سال ۲۰۱۹ و پس از آنکه پارلمان اروپا مدعی نقض حقوق بشر در ترکیه شد، به حالت تعلیق درآمد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری ترکیه اوایل سال جاری میلادی با استقبال از تمایل ترکیه برای پیوستن به بریکس، اعلام کرد که مسکو از این خواسته حمایت خواهد کرد.

در صورتی که ترکیه به عضویت بریکس درآید، اولین کشور عضو ناتو خواهد بود که وارد این گروه اقتصادی شده است. ترکیه با وجود حمله نظامی روسیه به اوکراین، روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنعانی: ایران از اول ژانویه عضو کامل بریکس محسوب می‌شود

آرژانتین به بریکس نمی‌پیوندد؛ خاویر میلی: کمونیست‌ها به آزادی و دموکراسی اعتقاد ندارند

پوتین: بریکس می‌تواند به راه حل سیاسی مناقشه غزه کمک کند