عربستان همچنان در حال بررسی عضویت در بریکس؛ آیا حضور روسیه و چین مشکل‌زا است؟

بریکس و عربستان سعودی
بریکس و عربستان سعودی Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو منبع آگاه به رویترز گفتند که عربستان پس از دعوت سال گذشته برای پیوستن به «بریکس» همچنان در حال بررسی برای عضویت در این گروه است.

آگهی

این گروه در ماه اوت گذشته از عربستان، امارات، مصر، ایران، آرژانتین و اتیوپی دعوت کرد تا از اول ژانویه به این بلوک بپیوندند گرچه آرژانتین در ماه نوامبر گفت که این دعوت را قبول نخواهد کرد.

این دو منبع گفتند که اول ژانویه آخرین فرصت برای تصمیم‌گیری نبود. یکی از این منبع‌ها اضافه کرد که پیوستن به این بلوک مزایای زیادی دارد زیرا چین و هند بزرگترین شرکای تجاری پادشاهی سعودی هستند.

یکی دیگر از این منابع گفت: «عربستان سعودی در حال ارزیابی منافع است و سپس تصمیم خواهد گرفتند.»

گسترش این گروه که اعضای فعلی آن چین، برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی هستند باعث اضافه شدن وزن اقتصادی بریکس خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که عربستان به این گروه پیوسته است اما فیصل علی ابراهیم، وزیر اقتصاد پادشاهی تایید کرد که عربستان هنوز در فرآیند تصمیم گیری برای پیوستن به این بلوک است.

وی به رویترز گفت: «پادشاهی بخشی از پلتفرم‌های زیاد چند جانبه و نهادهای چند جانبه است و هرگاه پادشاهی به یکی از آن‌ها دعوت شود روندی را طی می‌کند که فرآیندی چند مرحله‌ای است و در پایان تصمیم گرفته می‌شود.»

وی افزود: «در حال حاضر ما در یک روند مشابه هستیم و در پایان نظر خواهیم داد.»

ریاض در حال بررسی گزینه‌های خود در زمینه تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده بین ایالات متحده، چین و روسیه است چرا که گرم شدن روابط پادشاهی با پکن باعث نگرانی واشنگتن شده است.

هشام الغنام، مدیرکل مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه علوم امنیتی نایف عرب گفت: «در حالی که پیوستن رسمی به این گروه برای اقتصاد پادشاهی سودمند است اما باید به دقت پیامدهای سیاسی را که ممکن است بر روابط خود با دیگر قدرت‌های بزرگ داشته باشد در نظر بگیرد.»

وی افزود: «هدف عربستان حفظ فاصله برابر با همه قدرت‌های بزرگ است و در حال حاضر نمی‌خواهد سیگنال‌هایی ارسال کند که ممکن است باعث سو تعبیر شود.»

وزیر بازرگانی عربستان سعودی روز سه‌شنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس بدون اشاره به جزییات اعلام کرد که این کشور به بریکس نپیوسته است.

تلویزیون دولتی عربستان در اوایل ماه جاری گزارش داده بود که پادشاهی به این بلوک پیوسته است اما بعدا این گزارش را از حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی حذف کرد. 

بریکس نام اتحادیه‌ای فرا قاره‌ای است که فعالیت خود را در سال ۲۰۰۹ میلادی با عضویت چهار کشو برزیل، روسیه، چین و هند آغاز کرد.

یک سال پس از آن نیز آفریقای جنوبی به جمع این کشور‌ها پیوست. بریکس از کنار هم گذاشتن حرف اول نام این پنج کشور در زبان انگلیسی تشکیل شده است. این گروه که در ابتدا بریک نام داشت پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریکس تغییر نام یافت.

این پنج کشور‌، همگی جزو کشور‌های در حال توسعه یا اقتصاد‌های در حال ظهور هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنعانی: ایران از اول ژانویه عضو کامل بریکس محسوب می‌شود

آرژانتین به بریکس نمی‌پیوندد؛ خاویر میلی: کمونیست‌ها به آزادی و دموکراسی اعتقاد ندارند

پوتین: بریکس می‌تواند به راه حل سیاسی مناقشه غزه کمک کند